توقف خودرو خورشیدی «غزال» قبل از خط شروع رالی استرالیا!

سریال نرسیدن خودروهای خورشیدی غزال ایرانی به محل مسابقه در رالی خودروهای خورشیدی ۲۰۱۷ استرالیا که از دیروز یکشنبه آغاز شده، تکرار شد!

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، تیم خودروی خورشیدی دانشگاه تهران که از ماه ها قبل با طراحی و ساخت دومین خودروی خورشیدی چهار نفره جهان برای حضور در رالی خودروهای خورشیدی استرالیا لحظه شماری می کردند به دلیل مشکلات حمل و نقل از حضور در این رقابت معتبر جهانی محروم کرد.

مدل های قبلی خودروی غزال ایرانی نیز به دلیل مشکلات مشابه، چند باری از حضور در دوره های قبلی رالی خودروهای خورشیدی در استرالیا و آفریقای جنوبی باز مانده بودند تا شکست پیش از رسیدن به خط شروع رالی به سنتی تلخ برای خودروهای خورشیدی غزال تبدیل شود.

پروژه طراحی و ساخت خودرو خورشیدی دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۳ با مدیریت دکتر کارن ابری نیا در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه کلید خورد که به طراحی و ساخت اولین خودرو خورشیدی کشور به نام «غزال ایرانی ۱» در سال ۸۴ منجر شد.

غزال ایرانی ۱

«غزال ایرانی ۱» اما با بداقبالی، بخت حضور در رالی خودروهای خورشیدی استرالیا در سال ۲۰۰۵ (مهر ۸۴) از دست داد و سال بعد هم به دلیل نقص فنی و مشکلاتی که شاید تا حد زیادی ناشی از محدودیتهای مالی بود نتوانست در مسابقات خودروهای خورشیدی تایوان نمایش تمام‌عیار و مطلوبی از قابلیت‌هایش داشته باشد.

دکتر ابری‌نیا با اشاره به ویژگی‌های غزال ایرانی ۱ که خودرویی تک سرنشین با سه چرخ و یک موتور بود، می گوید: خودرو خورشیدی غزال در مسابقات تایوان رتبه هشتم را کسب کرد اما تجربه بسیار خوبی پیدا کردیم و در مقایسه با سایر خودروها فهمیدیم وزن ۲۵۰ کیلوگرم خودرو، زیاد است و موتور خودرو ضعیف و راندمان سلول‌های خورشیدی کم است این است که تصمیم گرفتیم خودرو دیگری بسازیم که وزن آن حدود ۱۰۰ کیلوگرم کمتر بوده و به موتور و باتری با تکنولوژی جدید و سلول‌های خورشید با بازده بالاتر مجهز است.

به گزارش دیده بان علم، چهار سال پس از ساخت خودروی خورشیدی غزال، نمونه‌ پیشرفته‌تر این خودرو با نام «غزال ایرانی ۲» با هدف حضور در مسابقه جهانی خودروهای خورشیدی که شهریورماه ۸۷ در آفریقای جنوبی برگزار شد، طراحی و ساخته شد.

سرپرست تیم غزال ایرانی در خصوص ویژگی‌ها و مزایای این خودرو نسبت به نمونه قبلی گفت: طراحی و ساخت بدنه با فناوری پیشرفته، طراحی پیشرفته آیرودینامیک، وزن ۱۵۰ کیلوگرمی، توانایی حرکت با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت که قابلیت افزایش تا ۱۵۰ کیلومتر را دارد، افزایش راندمان سلول‌های خورشیدی، استفاده از موتور برقی جریان مستقیم، استفاده از کنترلر قابل برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت MPPT توسط اعضای تیم و بهینه‌سازی مواد‌، طراحی و روش ساخت در بخش‌های بدنه، شاسی، تعلیق، فرمان، مدارها و سسیستم‌های برقی از ویژگی‌های خودرو خورشیدی غزال ایرانی ۲ نسبت به نمونه قبلی آن است.

غزال ایرانی ۲

ابری‌نیا اضافه کرد: این خودرو نسبت به نمونه قبلی (غزال ایرانی – ۱) ۱۰۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده بود. موتور مورد استفاده در ‌آن از نوع DC مغناطیسی دائمی است که ۹۷ درصد راندمان دارد، راندمان سلول‌های سیلیکونی خورشیدی این خودرو حدود ۲۲ درصد بوده که می‌تواند در صورت وجود خورشید در طول روز تا ۶۰۰ کیلومتر را با سرعت متوسط ۸۰ کیلومتر در ساعت طی کند.

«غزال ایرانی -۲» هم به دلیل مشکلات مالی و ترانسپورت شانس حضور در مسابقات آفریقای جنوبی و رالی بزرگ «استرالیا» در آبان ۸۸ را از دست داد و یک سال بعد در شرایطی که به نظر می رسید همه چیز برای حضور این تیم در دوره بعدی رالی بزرگ خودروهای خورشیدی در آفریقای جنوبی آماده است به دلیل انصراف بیشتر تیم‌ها از حضور در رقابت‌ها، بخت حضور در یک آوردگاه بین‌المللی دیگر را از دست داد.

به گزارش دیده بان علم، مهرماه ۹۱ بود که دکتر ابری نیا، سرپرست تیم طراحی و ساخت خودرو خورشیدی غزال ایران با اشاره به این که غزال ایرانی ۱ و ۲ در مجموع دو هزار کیلومتر مسافت را طی کرده‌اند که برای چنین خودروهایی رکورد خوبی محسوب می‌شود از طراحی نسل سوم این خودرو خبر داد که بر خلاف نمونه های سه چرخه قبلی دو سرنشینه و دارای دو موتور و چهار چرخ بوده و قادر است با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

غزال ایرانی ۳

وی با بیان این که با توجه به تغییرات ایجاد شده در چرخ‌ها و افزایش تعداد سرنشینان، طراحی خودرو تغییر می‌کند، گفت: زمانی که خودرو دارای سه چرخ است موتور بر روی چرخ‌های عقب قرار خواهد گرفت و کل کنترل خودرو بر روی یک چرخ خواهد بود اما وقتی خودرو چهار چرخ دارای چهار چرخ می‌شود لزوما باید دو موتور بر روی هر چرخ عقب قرار گیرد که نیازمند هماهنگی بالایی نسبت به یکدیگر هستند. در نهایت کنترل خودرو نیز سخت خواهد بود.

ابری نیا افزود: از سوی دیگر با توجه به دو سرنشین شدن غزال ایرانی، خودرو سنگین‌تر از قبل است که نیازمند باتری‌های قوی‌تر است.

عضو هیات علمی پردیس فنی دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرده بود با تامین بودجه مورد نیاز برای ساخت این خودرو امکان رقابت آن در مسابقات ۲۰۱۳ خودروهای خورشیدی استرالیا فراهم شود.

با این حال به دلیل مشکلات مالی ساخت این خودرو تا سال ۹۳ به تعویق افتاد تا غزال ایرانی ۳ اولین حضور بین‌المللی خود را در مسابقات خودروهای خورشیدی ۲۰۱۳ استرالیا تجربه کند.

در این رقابتها که با شرکت تیم‌هایی از ۲۵ کشور جهان برگزار شد خودروی خورشیدی “غزال ایرانی ۳” توانست مسیر سه هزار کیلومتری رالی خودروهای خورشیدی استرالیا را به پایان برد ولی موفق به کسب رتبه های برتر نشد.

غزال ایرانی ۴

خودرو خورشیدی غزال ایرانی ۴ که با هدف شرکت در مسابقات ۲۰۱۷ استرالیا در مرکز طراحی و ساخت غزال ایرانی ساخته شده دارای چهار چرخ و چهار سرنشین است و از این جهت دومین خودرو خورشیدی چهار سرنشین در جهان است.

اولین خودرو خورشیدی چهار سرنشین توسط تیم دانشگاه آیندهوون هلند ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi