سوابق اجرایی ، زندگینامه ، جوایز و تالیفات دکتر سعید محمد

سعید محمد

سعید محمد
زاده۱۳۴۷ (۵۳ ساله)
تهران، ایران
وفاداریایران
شاخه نظامیسپاه پاسداران
سال‌های خدمت۱۳۶۶–اکنون
درجهسرتیپ دوم پاسدار
آلما ماتردکتری مهندسی عمران از دانشگاه تربیت مدرس

سعید محمد (زادهٔ ۱۳۴۷) نظامی و مدیر اجرایی ایرانی است، که هم‌اکنون به‌عنوان مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران فعالیت دارد و سابقاً فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بوده‌است. محمد پیش‌تر مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس (وابسته به بنیاد تعاون سپاه) بود، همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ مدیرعاملی سپاسد (از زیرمجموعه‌های قرارگاه خاتم) را برعهده داشت.

زندگی‌نامه

سعید محمد در سال ۱۳۴۷ در تهران زاده شد و دوران کودکی و نوجوانی را در این شهر سپری کرد. وی در سال ۱۳۶۶ در سن ۱۹ سالگی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. او در سال ۱۳۸۸ مدرک دکتری مهندسی عمران (گرایش راه و ترابری) را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. فعالیت محمد در سپاه پاسداران تنها به بخش‌های مدیریتی و اجرایی، در شرکت‌های زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و دوره کوتاهی نیز در بنیاد تعاون سپاه، خلاصه می‌شود. او از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ مدیرعامل گروه سپاسد (وابسته به قرارگاه خاتم) بود و از سال ۱۳۹۷ تا اسفند ۱۳۹۹ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود و دارای درجه نظامی سرتیپ‌دوم پاسدار است.

سوابق اجرایی

سعید محمد نخستین فرد از نسل دوم سپاه پاسداران است که به عنوان فرمانده ارشد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان بازوی مهندسی، عمرانی و اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.[۳][۴]

  • فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا
  • مدیرعامل سپاسد (وابسته به قرارگاه خاتم)
  • مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس (وابسته به بنیاد تعاون سپاه)

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا

۱۵ مهرماه ۱۳۹۷ با حکم سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده وقت سپاه پاسداران، سعید محمد جایگزین عبادلله عبداللهی، به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا شد

وی در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا استعفا کرد و سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران پس از قبول این استعفا، او را به عنوان مشاور خود منصوب نمود.

جوایز

محمد در جایگاه مدیرعاملی سپاسد، در سال ۱۳۹۳ تندیس برنز جایزه بین‌المللی پروژه برتر در سطح پروژه‌های عظیم را از انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA) کسب، و در سال ۱۳۹۲ تندیس بلورین جایزه ملی پروژه برتر در سطح پروژه‌های عظیم را نیز از انجمن ملی مدیریت پروژه ایران دریافت نمود.

انتشارات

سوابق پژوهشی محمد به مشارکت در تألیف و ترجمه چند جلد کتاب در حوزه‌های عمرانی خلاصه می‌شود که شامل مشارکت در تألیف کتاب‌های «تأثیر الیاف فولادی در کنترل ترک‌های کششی بتن»، «مدیریت طرح‌های عمرانی»، «طراحی و اجرای روسازی بلوکی بتنی»، «انتخاب، طراحی و اجرای خط با دال بتنی در خطوط قطار شهری» و «بهسازی خاک با نگرشی ویژه به سدهای خاکی» می‌باشد، همچنین می‌توان به همکاری وی در ترجمهٔ ۲ جلد کتاب «زمین‌شناسی مهندسی در کارست» و «کاربرد بتن غلطکی» نیز اشاره کرد. این سوابق پژوهشی در حالی عنوان شده که نامش به عنوان نویسنده در کتاب «تأثیر الیاف فولادی در کنترل ترک‌های کششی بتن» و کتاب «مدیریت طرح‌های عمرانی» ذکر نشده‌است، کتاب نخست به نویسندگی شخصی به‌نام «ابوالفضل حسنی» بوده و کتاب دوم نیز بدون ذکر نام نویسنده و توسط روابط عمومی قرارگاه خاتم‌الانبیاء منتشر شده‌است. در سایر کتاب‌های منتشر شده به نام محمد نیز نام او تنها در کنار نام نویسنده یا مترجم اصلی کتاب ذکر شده‌است.

رسانه‌های بین‌المللی

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، در مقاله‌ای در تاریخ بیستم دی ماه ۱۳۹۸، یک هفته پس از ترور قاسم سلیمانی، ضمن بررسی ابعاد قدرت در ایران بعد از قاسم سلیمانی، از سعید محمد به عنوان قهرمان مبارزه با تحریم‌ها نامبرده است. این نشریه آمریکایی ضمن معرفی سعید محمد نوشته‌است: سعید محمد پنجاه و یک ساله، موتور اقتصادی و مهندسی سپاه پاسداران ایران است. او در سخت‌ترین شرایط تحریمی، پروژه‌های نفتی و زیر ساختی مهم ایران را پیش می‌برد.

نشریه فارن پالیسی در مقاله‌ای در تاریخ ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۰ از نام سعید محمد، در کنار سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و سید پرویز فتاح به عنوان یکی از مردان سید علی خامنه‌ای برای عبور از بحران اقتصادی و تشکیل دولت با محوریت جوانان معتقد به ایدئولوژی انقلاب اسلامی نام برد. این مقاله از او به عنوان شخصیتی دارای وفاداری به انقلاب ۱۹۷۹ و شخصیت علمی عالی یاد می‌کند و ترکیب این دو مقوله را برای رهبری ایران جذاب می‌داند. اندیشکده INSTITUTE GLOBAL CHANGE نیز از سعید محمد به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات ۲۰۲۱ ایران نام می‌برد.

وال استریت در مقاله ای نوشت: سعید محمد به دنبال استفاده از توان تجاری سپاه برای ایجاد ثبات در اقتصاد پریشان ایران است.

انتخابات ۱۴۰۰

سعید محمد یکی از گزینه‌های نامزدی انتخابات ۱۴۰۰ است.در تاریخ۱۷ اسفند ۹۹ استعفای او از مقام ریاست قرارگاه خاتم الانبیا توسط فرمانده کل سپاه پاسداران سرلشکر سلامی پذیرفته شد. به این صورت شرکت او در انتخابات ریاست جمهوری تأیید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi