از نسخه کامل قرآن منسوب به امام رضا (ع) برای نخستین بار رونمایی شد

گروه ادب ــ نسخه کامل بازآفرینی قرآن منسوب به امام رضا(ع) امروز دوم شهریورماه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش ایکنا؛‌ حمید رابعی، مسئول بازآفرینی قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار(ع) مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، با اعلام این خبر افزود: در طراحی قلم و نگارش این مصحف شریف از رسم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الخط قرآن‌های شماره ۱۵۸۶ و ۴۳۵۴ استفاده شده است؛ این رسم‌الخط در کل قرآن به روایت حفص از قرائت عاصم، که قرآن رسمی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، اعمال شده است.

بازآفرینی نسخه کامل قرآن منسوب به امام رضا(ع) رونمایی شد

رابعی تصریح کرد: طبق بررسیهای انجام شده قرآن شماره ۱۵۸۶ و بخشی از قرآن ۴۳۵۴ متعلق به یک نسخه هستند که در دو نسخه جداگانه نگهداری می‌شوند. بخش‌های دیگری از این قرآن نیز در سایر کتابخانه‌ها، مجموعه‌های فرهنگی و موزه‌های دنیا ردیابی شده است که تصاویر آن موجود و این مجموعه پیگیر الحاق این اوراق به مجموعه موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی است.

وی در معرفی نسخه بازآفرینی‌شده از قرآن منسوب به امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) گفت: پس از نگارش این قرآن افرادی با سلیقه شخصی خود اقدام به اعراب‌گذاری، نقطه‌گذاری و درج علائم و تزئیناتی کرده‌اند که گاه باعث تحریف و تغییر معانی آیات شده است.
وی در ادامه ۵ اختلاف در نقطه‌گذاری قرآن شماره ۵۳۵۴ و ۹ اختلاف در نقطه‌گذاری قرآن شماره ۱۵۸۶ با قرآن رسمی و رایج کشور را از نکات قابل تأمل پس از بررسی این نسخه دانست و افزود: با توجه به نامفهوم بودن بسیاری از این موارد می‌توان گفت این اختلافات ناشی از اشتباه و قصور شخص نقطه‌گذار بوده است.

نقطه گذاری و اعراب گذاری قرآنهای منسوب به ائمه اطهار از سوی اشخاص بعضا ایجاد تحریف در کلام وحی نموده است

او ادامه داد:‌ پس از بازآفرينی قرآن‌های موجود در آستان قدس رضوی، بازآفرينی تمام قرآن‌های منتسب به ائمه اطهار(ع) که در کتابخانه‌ها و موزه‌های داخل و خارج از کشور در دسترس هستند به مرور انجام خواهد شد و در اختيار عموم قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به وجود بخشی از قرآن‌های منتسب به امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسين(ع)، امام سجاد(ع)، امام صادق(ع)، امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) در کتابخانه‌ها و موزه‌های داخل و خارج از کشور تصريح کرد: هيچ کدام از اين قرآن‌ها به صورت کامل نبوده و بخش‌هايی از قرآن هستند که متأسفانه همين اوراق نيز در قرون گذشته به دليل شرايط نگهداری نامناسب دچار تخريب شده‌اند و ان شاالله تمام آن‌ها همانند قرآن منتسب به حضرت علی(ع) بازآفرينی خواهند شد.

او افزود: کتابخانه مرکزی و موزه قرآن آستان قدس رضوی با در اختيار داشتن بيشترين تعداد قرآن منتسب به ائمه اطهار(ع) در کل دنيا به عنوان يکی از کانون‌های مهم جهت مراجعه محققان، هنرمندان و مشتاقان کلام وحی است و خوشبختانه شرايط مطلوبی برای نگهداری و نمايش اين اوراق متبرک در اختيار دارد که بازآفرينی اين قرآن‌ها به عنوان بخشی از اقدامات آستان قدس رضوی جهت نشر معارف اسلامی مورد توجه مسئولان اين آستان مقدس قرار دارد.

رابعی خاطرنشان کرد: بهترين روشی که بدون دستکاری در نسخه‌های اصلی بتوان اين صفحات را احيا کرد و در اختيار عموم قرار داد، استخراج رسم‌الخط موجود از هر نسخه است که با توجه به صفحات موجود و تبديل آن به يک نرم‌افزار جامع اين امکان فراهم شده است. در اين طرح ضمن حذف زوايد از نسخه‌های اصلی مانند نقوش، حرکات، نقاط و ساير زوايد که پس از نگارش اوليه و توسط اشخاص ديگر اضافه شده‌اند، تمام کلام الله مجيد با رسم‌الخط منسوب به هرکدام از ائمه اطهار(ع) آماده شده و همچنين صفحاتي که در نسخه‌های اصلی طی قرون گذشته مخدوش و يا مفقود شده‌اند و خوانايي آن را عليرغم ترميم، دچار مشکل کرده است با کيفيت بالا در دسترس خواهند بود.

یادآوری می‌شود، همزمان با عید سعید غدیر خم نسخه بازآفرینی شده قرآن منسوب به حضرت علی(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی رونمایی شد که اکنون از طریق سایت این کتابخانه قابل دریافت است.

حتما ببینید

دعای عهد با دستخط منسوب به امام صادق (ع) منتشر شد

امام صادق علیه السلام می فرمایند  هر كه چهل صبح دعای عهد بخواند از ياوران …

برای نخستین بار در تاریخ اسلام کل قرآن کریم با دستخط منسوب به پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

حمید رابعی مسئول بازآفرینی قرآنها و احیاء دستخط منسوب به ائمه اطهار (ع) در کتابخانه …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi