۴۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال یمنی در آستانه مرگ از گرسنگی

سازمان ملل در گزارش جدید خود ضمن توصیف شرایط به شدت بحرانی مردم یمن که از سوی ائتلاف سعودی و غربی‌ها تحمیل شده، هشدار داده که حدود ۴۰۰ هزار کودک زیر ۵سال یمنی در خطر مرگ به دلیل سوءتغذیه حاد قرار دارند. تجاوز ۶ ساله ائتلاف سعودی به یمن نه تنها باعث کشتار مردم بیگناه این کشور شده بلکه باعث نابودی کامل زیرساخت‌ها نیز شده است. این مسئله منجر به بروز یک قحطی بی‌سابقه در این کشور فقیر عربی نیز شده است.

بر اساس این گزارش سازمان ملل در این باره روز جمعه هشدار داده حدود ۴۰۰ هزار کودک یمنی زیر پنج سال در خطر مرگ به دلیل سوء تغذیه حاد قرار دارند. سازمان ملل همچنین تاکید کرده که دست‌کم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک با خطر سوء تغذیه شدید مواجه هستند.

«دیوید بیسلی» رئیس‌برنامه جهانی غذای سازمان ملل در قطعنامه‌ای گفته:‌ «این آمار درخواست دیگری برای کمک به یمنی‌ها است که هر کودکی که با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک با خطر سوء تغذیه شدید مواجه هستند.

سوء تغذیه مواجه است به معنای آن است که یک خانواده برای بقا در تلاش است».

افزایش کودکان یمنی که به‌دلیل سوء تغذیه با خطر مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند به ۴۰۰ هزار نفر حاکی از افزایش ۲۲ درصدی این تعداد در سال ۲۰۲۰ است. «هنریتا فور» رئیس‌سازمان کودکان ملل متحد نیز گفته: «هر روز که اقدامی صورت نگیرد کودکان بیشتری می‌میرند». رئیس‌برنامه جهانی غذای سازمان ملل در ادامه بیانیه خود آورده: «بحران در یمن ترکیبی از درگیری، فروپاشی اقتصادی و کمبود شدید بودجه برای فراهم کردن کمک‌های ضروری است…برای گرسنگی راه‌حل وجود دارد که آن،‌ فراهم کردن غذا و پایان دادن به درگیری است».

«یونیسف» نیز برآورد کرده تمامی ۱۲ میلیون کودکی که در یمن زندگی می‌کنند نیازمند کمک هستند. این کمک‌ها شامل غذا، خدمات بهداشتی، آب سالم، تحصیل و کمک‌های نقدی برای کمک به خانواده‌های این کودکان است.

سازمان ملل همچنین هشدار داد که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن باردار یا شیرده نیز از سوء تغذیه شدید در سال ۲۰۲۱ رنج می‌برند. بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از سه میلیون نفر از مردم یمن آواره شده و نزدیک به ۸۰ درصد از ۲۹ میلیون نفر جمعیت یمن به نوعی ازکمک برای بقا نیازمند هستند.

اعتراض به راهزنی سعودی
از سوی دیگر، مردم یمن علیه اقدامات ائتلاف متجاوز سعودی مبنی بر توقیف کشتی‌های حامل مواد سوختی، تجمعات اعتراض‌آمیز در مناطق مختلف پایتخت این کشور برگزار کردند.

شرکت کنندگان در این تجمعات اعلام کردند که ادامه توقیف کشتی‌های حامل مواد سوختی از سوی ائتلاف سعودی، پیامدهای فاجعه باری برای مردم یمن به بار خواهد آورد. پیش از این نیز، «احمد عبدالله دارس» وزیر نفت یمن در جریان تجمع اعتراض‌آمیز یمنی‌ها در برابر ساختمان سازمان ملل در صنعا اعلام کرده بود که سازمان ملل و جهانیان صدای ما را نشنیده‌اند.

وی در ادامه افزود، سوخت مورد نیاز بخش‌های مختلف یمن در انبارهای شرکت نفت به پایان رسیده است و زندگی در این کشور متوقف خواهد شد. با وجود گسترش بحران سوخت در یمن و علی‌رغم اینکه کشتی‌های مذکور، مجوزهای سازمان ملل را برای ورود به یمن کسب کرده‌اند اما ائتلاف متجاوز سعودی مانع تحویل دادن بار این کشتی‌ها به دولت نجات ملی یمن می‌شود.

خبر دیگر اینکه، «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن و رئیس‌هیئت مذاکره‌‌کننده صنعا بر لزوم پایان دادن به تجاوزها و لغو محاصره یمن تأکید کرد. به گزارش شبکه «المسیره»، سخنگوی انصارالله در این خصوص گفت: «بارها تکرار کردیم که عملیات‌های نظامی ما کاملا دفاعی است و تا زمان توقف تجاوز متجاوزان و برداشته شدن محاصره ادامه خواهد یافت.» محمد عبدالسلام ادامه داد: «بدون برداشتن گام‌های عملی که منجر به صلح حقیقی شود، هرگونه اظهارنظر-هرچند مثبت- بی‌معناست».

عبدالسلام همچنین تأکید کرد:‌ «تجاوزها را متوقف کنید و محاصره را از مردم یمن بردارید تا صلح برای همه برقرار شود».
اظهارات سخنگوی انصارالله پس از سخنان «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکاست که در سخنرانی اخیر خود با انتقاد از اوضاع انسانی در یمن ادعا کرد، دولت او تلاش دارد جنگ در این کشور را متوقف کنند و از تیم ویژه خود در غرب آسیا خواسته برای حصول آتش‌بس در یمن اقدام کند.

انتقام تازه انصارالله از سعودی‌ها
اما در ادامه حملات انصارالله به مراکز نظامی عربستان بار دیگر فرودگاه بین‌المللی ابها هدف قرار گرفت. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز خبر داد که یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با یک فروند پهپاد فرودگاه «ابها» در جنوب عربستان را هدف قرار‌داده‌ است.

 او در صفحه توئیتر خود نوشت که این پهپاد از نوع «صماد ۳» بوده و با دقت به هدف مورد نظر اصابت کرده و در پاسخ به حملات هوایی ائتلاف سعودی و ادامه محاصره یمن صورت گرفته است. این سومین حمله پهپادی ارتش یمن به فرودگاه أبها در جنوب عربستان در چند روز گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi