موقعیت طرح نسبت به شهر مشهد

همه چیز درباره پروژه شهرسبز الهیه

در نظر داریم همگام با روشن شدن جزییات بیشتری از پروژه شهر سبز (اراضی ۶۴ هکتار)، جهت اطلاع بیشتر سهامداران، اطلاعات پیوسته ای پیرامون این پروژه عظیم منتشر نماییم.

همانطور که در پیام قبلی ملاحظه کردید بخش نخست توضیحاتی پیرامون پروژه فاخر ” شهرسبز″ در ویدئویی که منتشر گردید ارائه شد. اینک در ادامه مباحث، بخش های بعدی بطور متناوب در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

تماشای فایل ویدئو در آپارات

برای نخستین بار سال ۱۳۸۹ طرح استفاده از ۶۴ هکتار از اراضی شرکت واقع در غرب بلوار مهدیه در هیات مدیره شرکت الهیه مطرح گردید و این پیگیری ها پس از فراهم شدن شرایط در سال ۱۳۹۱ وارد فاز اجرایی شد. طی مدت ۵ سال رایزنی های گسترده ای با سازمان ها و ارگانهای ذی ربط انجام شد و حاصل آن ورود این اراضی به محدوده شهری مشهد مقدس و تهیه طرح تفضیلی برای آن گردید.

عمده کاربری این اراضی مسکونی با تراکم بسیار کم (ویلایی) است . طی این طرح که پروژه شهر سبز الهیه نام گرفته است؛ برای نخستین بار در مشهد، منطقه ای با پوشش گیاهی مناسب و دسترسی آسان به ییلاقات شاندیز و طرقبه و با رویکرد “زندگی آرام” شکل می گیرد.
کلیه خدمات و امکانات رفاهی و زیرساختی برای ساکنین شهر سبز پیش بینی شده است. از جمله این خدمات میتوان به تفکیک شبکه های آب شرب و آب مصرفی و همچنین استفاده از انرژی های تجدید پذیر و مصالح ساختمانی قابل بازیافت اشاره نمود.

تبدیل اراضی بایر به منطقه ای اصولی و قانونمند و تعریف کاربری منحصر به فرد برای آن بر اساس طرح جامع مشهد، از جمله عواملی هستند که اثر مستقیم بر روی سهام شرکت گذاشته است و بخش مهمی از سود آوری سال های آتی، ناشی از عواید این پروژه خواهد بود و انتفاع ناشی از آن متوجه سهامداران می گردد.
در پروژه شهر سبز، تفکیک قطعات بصورت ۱۰۰۰ متری است و برخی از قطعات از دو و یا سه ممر دسترسی به خیابان های فرعی برخوردارند. یکی از نکاتی که در طراحی شهری این منطقه لحاظ شده، بن بست بودن خیابان های فرعی است، این موضوع آرامش ساکنین منطقه را در پی خواهد داشت، پوشش گیاهی مناسبی برای خیابان ها و فضای سبز عمومی و اختصاصی درنظر گرفته شده است. در هر منزل مسکونی ۲۰ درصد سطح اشغال برای احداث ساختمان وجود خواهد داشت و ۸۰ درصد مابقی برای ایجاد فضای سبز و امکانات رفاهی در نظر گرفته شده است.

در داخل پروژه شهر سبز الهیه ، زمین های خدماتی با کاربری هایی از قبیل، مدرسه، مسجد، درمانگاه، تجاری، پارک و … دیده شده است و ساکنین این منطقه جهت یک زندگی آرام نیاز های روزانه خود را از داخل منطقه میتوانند تهیه نمایند. ضابطه مجاز برای احداث منازل مسکونی به این صورت است که در طبقه همکف ۲۰% از قطعه و در طبقه فوقانی نیز ۱۰% می تواند به عنوان سطح اشغال در نظر گرفته شود و در طبقه منهای یک نیز معادل مساحت همکف، امکان ساخت امکانات رفاهی نظیر استخر سرپوشیده ، سونا و جکوزی فراهم است.
به عنوان مثال در یک قطعه زمین ۱۰۰۰ متری، می توان دویست مترمربع بنا در طبقه همکف، یکصد مترمربع در طبقه فوقانی و دویست متر مربع نیز در طبقه منفی یک احداث نمود.
مطابق ضوابط کلیه منازل مسکونی می بایست به شکل مرکزی در قطعه قرار بگیرد، از این حیث برای طراحی منازل می توان خلاقیت دو چندانی به کار رود و مهندس معمار با قدرت بیشتری می تواند معماری منازل را طراحی نماید. مفاهیمی مانند اندرونی و بیرونی، و مباحث تقسیم های چهار تایی فضای سبز و استفاده از جوی آب در فضا سازی با این ضوابط کاملا همخوان است و می توان از این الگوهای باغ ایرانی در طراحی ها بهره برد.

همانطور که در بخش های پیشین توضیح داده شد، پروژه فاخر شهر سبز دارای دو شبکه آب مجزا می باشد، یکی ویژه آبیاری فضای سبز که آب آن از طریق قنات تامین شده است و دیگری انشعاب آب شرب که طی توافق با شرکت آب و فاضلاب تامین گردیده است. در راستای پیگیری ها برای اجرای شبکه آب در تاریخ ۲۵ آذرماه ۹۶ بازدید جدیدی توسط مدیران شرکت آب و فاضلاب صورت گرفت و ضمن مذاکرات جهت تسریع امور، از منبع عظیم ذخیره آب شرب که در نزدیکی پروژه در حال احداث است نیز بازدید به عمل آمد.
موضوع تامین برق این پروژه نیز چنانکه قبلا اشاره شد، در نظر است با رعایت حداکثری ضریب ایمنی و به عنوان الگویی بی نظیر در کشور اجرا گردد، کابل کشی زمینی و عدم وجود سیم های برق در آسمان پروژه، زیبایی بصری دوچندانی را در کنار رعایت استانداردهای های جهانی موجب می گردد. کلیه شبکه برق رسانی این پروژه بصورت زمینی اجرا می گردد و تا حد ممکن تامین برق از انرژی های پاک صورت خواهد گرفت. به این منظور اوایل آذرماه ۱۳۹۶ توافق اولیه طی بازدید مدیران شرکت برق از پروژه، حاصل گردیده است.

دانلود اپلیکیشن سامانه جامع شهر سبز الهیه

حتما ببینید

مدیریت ناکارامد وطنی در برابر مدیریت جهادی چینی

بیش از ۴۰ سال از آغاز ساخت بیمارستان ۷۰۰ تخت خوابی رضا در یکی از …

همراه با سرهنگ بازنشسته‌ای که نگاهی تازه برای پیشرفت حاشیه شهر دارد

معمولا آدم‌ها را می‌شود با چند عنوان مختلف به‌صورت تلگرافی معرفی کرد، ولی همیشه استثنائاتی …

یک نظر ارسال شده

  1. سلام
    من خواهان زمینهای شهر سبز هستم ممنون میشم راهنمایی کنین

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi