پروژه انتقال آب از خلیج فارس به مشهد آغاز شد

این پروژه ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و خط دوم آن نیز ویژه آب رسانی به مشهد استبعد از تأیید و تکذیب‌های مکرر مسئولان کشوری و استانی درباره انتقال آب از خلیج فارس به مشهد، سرانجام دیروزحجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان فاز دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های شرق کشور را به صورت رسمی آغاز کرد تا پروژه انتقال آب از استان هرمزگان که به گفته برخی مسئولان استانی، مجوز وزارت نیرو را نداشت و هنوز مطالعات زیست محیطی درباره آن صورت نگرفته بود، وارد فاز تازه‌ای شود. لازم به ذکر است پیش از این حمید رابعی طرح خود در خصوص لزوم انتقال آببه فلات مرکزی ایران از دریاهای جنوبی را در قالب طرح نجات فلات مرکزی ایران ارائه کرده است . در طرح مهندس حمید رابعی قابلیت کشتیرانی در ایرانرود نیز علاوه بر انتقال آب مطرح شده است

یک انتقال با ۱۰ سال سابقه

ماجرای انتقال آب به استان خراسان رضوی و شهر مشهد سابقه‌ای ده ساله دارد، اما مطالعات جدی انتقال آب از جنوب کشور و به ویژه دریای عمان در سال ۱۳۹۳ آغاز شد و پس از دریافت تأییدیه‌های زیست محیطی، تفاهم نامه انتقال آب دریای عمان از سواحل چابهار به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان با حضور معاون وزیر نیرو در امور آب وفاضلاب و استانداران این ۳ استان، شهریور ۱۳۹۸ در مشهد امضا شد و این انتقال سروشکل رسمی تری به خودش گرفت.
آن طور که قاسم تقی زاده خامسی، معاون آبفای وزارت نیرو، گفته بود، درمجموع امکان برداشت یک میلیاردو۲۰۰میلیون مترمکعب از آب دریا با این طرح فراهم می‌شد که سهم خراسان رضوی از این مقدار ۱۱۰میلیون مترمکعب بود.
کل بودجه‌ای که برای انتقال آب از دریای عمان در نظر گرفته شده بود، نزدیک به ۳/۹ میلیارددلار بود و طبق برآوردها، آب دریای عمان تا سال ۱۴۰۴ به مشهد برسد.

هدیه دولت به مشهد

درحالی که طبق گفته‌های مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی جانمایی تصفیه خانه آب در چابهار مشخص و سرمایه گذاری که قرار بود این پروژه را اجرایی کند تعیین شده بود، ناگهان طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور لغو و انتقال آب از خلیج فارس جایگزین آن شد.  

  این اتفاق درحالی رخ داد که هم مدیر پروژه شیرین سازی آب دریای عمان و هم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره آن اظهار بی اطلاعی کردند، اما علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت، ۱۶ بهمن و در جلسه با فعالان و تشکل‌های اقتصادی خراسان رضوی از هدیه ویژه دولت به شهر مشهد رونمایی و اعلام کرد که مرحله دوم انتقال آب از خلیج فارس به خراسان رضوی هدیه ویژه دولت به مشهدالرضاست که در مدت ۶۰ماه اجرایی خواهد شد. رئیس جمهور هم در همان روز و در جلسه‌ای دیگر بر تسریع پروژه انتقال آب به شهر مشهد تأکید کرد و خواستار اجرای هرچه سریع‌تر آن شد.
طرحی که وزیر صمت آن را هدیه دولت به مشهد خوانده بود، تا آن روز ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و قطعه نخست آن، یعنی از تأسیسات آب شیرین کن به گل گهر و به طول ۳۰۵کیلومتر افتتاح شده و قرار بود در فاز چهارم به مشهد برسد.
این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شد که محمد علایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، ۱۴ اسفند و در نشست خبری روز ملی آب، بار دیگر تأکید کرد که هنوز از سوی وزارت نیرو مصوبه‌ای مبنی بر انتقال آب از خلیج فارس به دست ما نرسیده است. البته علایی به این نکته هم اشاره کرد که تنها دغدغه متولیان حوزه آب خراسان رضوی و مشهد، تأمین آب شرب برای استان است و فرقی نمی‌کند این آب از دریای عمان تأمین شود یا خلیج فارس! علایی ۲۷ بهمن و در گفتگو با ایسنا بهترین گزینه تأمین آب برای فلات مرکزی و خراسان‎ رضوی را انتقال آب از خلیج فارس دانسته و مدعی شده بود که در اجرای این طرح و انتقال آن برای کویر مرکزی ایران نیز مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود.

سرانجام رسمی شد

روز گذشته و با دستور رئیس جمهور ۲ فاز دیگر از انتقال آب خلیج فارس به شرق کشور افتتاح شد و این آب رسانی به مشهد سروشکل رسمی به خود گرفت. روحانی طرح انتقال آب به استان‌های مرکزی را طرحی بزرگ و تاریخی بیان کرد و گفت: در روز‌های اول دوستانی می‌گفتند این طرح اجراشدنی نیست. خداراشکر این طرح شروع شد، وزارت صمت وارد عمل شد و همان طور که مردم عزیز ما می‌دانند، ۳ فاز خط یک را تا امروز افتتاح کرده ایم. یک فاز از این طرح را در آبان و ۲ فاز را هم امروز افتتاح کردیم و با این طرح به سیرجان، مس سرچشمه و اردکان یزد آب رسانی می‌شود.
وی با اشاره به ادامه این مسیر انتقال آب افزود: خط دوم این مسیر از خلیج فارس و دریای عمان به سمت خراسان جنوبی و مشهدالرضا ادامه می‌یابد. خط سوم برای استان اصفهان و خط چهارم از دریای عمان به منطقه زاهدان و زابل در سیستان وبلوچستان آب رسانی می‌کند.

انتقال آب از خلیج فارس ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وزیر صمت هم در این مراسم با بیان اینکه برای این پروژه نام «خط انتقال امید» انتخاب شده است، گفت: خط انتقال آب از هرمزگان به معادن گل گهر در استان کرمان آبان امسال افتتاح شد و امروز قطعات ۲ و ۳ این خط از گل گهر به مس سرچشمه به طول ۱۵۰کیلومتر و از مس سرچشمه به اردکان به طول ۵۵۰کیلومتر و در کل با طول خط انتقال ۸۲۰کیلومتر از خلیج فارس تا اردکان افتتاح می‌شود. با انتقال ۸۲۰کیلومتر (خط نخست)، هم زمان خط دوم از همین مسیر و از هرمزگان به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول ۱۵۵۰ کیلومتر خواهد رفت.   علیرضا رزم حسینی با اشاره به پیشرفت ۳۵ درصدی و اجرای ۴۰۰ کیلومتر از این خط انتقال نیز افزود: تأمین آب پایدار و جدید، تحول اقتصادی با توجه به فعالیت شرکت‌های بزرگ معدنی و پتروشیمی در مسیر انتقال، محرومیت زدایی و توسعه متوازن، تثبیت جمعیت در شرق کشور و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی، اشتغال پایدار و استفاده شهرک‌ها و نواحی صنعتی در طول مسیر از آب پایدار از دستاورد‌های این ابرپروژه ملی است. این پروژه در مقایسه با دیگر کشور‌های منطقه مثل عمان ۲۰ درصد ارزان‌تر اجرا شده است و برای حدود ۱۴ هزار نفر اشتغال‌زایی در طول پروژه انتقال آب از خلیج فارس می‌شود.
تماس‌های ما با مدیر پروژه شیرین سازی آب دریای عمان و‌مدیرعامل آب منطقه‌ای برای دریافت اطلاعات بیشتر از این پروژه و سرنوشت انتقال اب از دریای عمان و‌هزینه‌هایی که تا امروز صرف آن شده است بی پاسخ ماند!

حتما ببینید

رونمایی از ماکت جدید طرح عظیم میدان شهدا مشهد

یکی از اهم اقدامات شهرداری مشهد اجرای طرح بزرگ میدان شهدا است که از ابتدا …

احداث سد شیب دار، راهکار مناسب برای اجرای موفق طرح ایرانرود

بزرگترین سد شیب دار جهان در سال ۱۹۶۸ در بلژیک افتتاح شده و اکنون حدود …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi