بررسی دلایل سقوط ۱۰ هزار دلاری بیت کوین در عرض یک ساعت

ساعاتی پیش قیمت بیت کوین با سقوطی ۱۷ درصدی به زیر ۴۲,۰۰۰ دلار سقوط کرد و سپس با سرعت تا سطح ۴۷,۰۰۰ دلار بازیابی شد. برخی از کارشناسان معتقدند که بازگشت نرخ بیکاری در آمریکا به سطوح قبل از همه‌گیری کرونا و حرکت بانک مرکزی این کشور به سمت عادی‌سازی سیاست‌های پولی، بر قیمت دارایی‌هایی مانند بیت کوین و سهام تأثیر منفی گذاشته است.

به گزارش ارزدیجیتال و به نقل از منابع مختلف، قیمت بیت کوین صبح امروز تقریباً در عرض یک ساعت حدود ۱۰,۰۰۰ دلار کاهش یافت و در پایین‌ترین سطح به ۴۲,۰۰۰ دلار رسید. پس از برخورد با این سطح، قیمت به‌سرعت بازیابی شد و اکنون هر واحد از این ارز دیجیتال حدود ۴۷,۹۰۰ دلار معامله می‌شود. برخی گزارشات نیز از حراج بیت کوین زیر قیمت بازار به صورت p2p حکایت دارد

سقوط ۱۰ هزار دلاری بیت کوین در عرض یک ساعت؛ علت چه بود؟
نمودار قیمت بیت کوین (نمای ۱ ساعته بازار بیت کوین/ دلار)

بیت کوین در عرض ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۵,۰۰۰ دلار و اتریوم، دومین ارز بازار، نزدیک به ۱,۱۰۰ دلار کاهش قیمت داشته‌ است. ریزش قیمت بیت کوین دیگر ارزهای بازار را هم تحت‌تأثیر قرار داده و در طول ۲۴ ساعت گذشته قیمت برخی از آنها بیش از ۲۰ درصد سقوط کرده است.

روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال تقریباً پس از آن آغاز شد که روز گذشته اداره کار آمریکا اعلام کرد نرخ بیکاری در این کشور از ۴.۶ درصد ماه گذشته به ۴.۲ درصد در ماه نوامبر (آبان) سقوط کرده است؛ این رقم پایین‌ترین نرخ بیکاری در آمریکا از فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) است.

عده‌ای از کارشناسان معتقدند کاهش بیکاری در آمریکا و بازگشت این نرخ به سطوح قبل از همه‌گیری کرونا در سراسر جهان، می‌تواند به بانک مرکزی این کشور کمک کند تا سریع‌تر سیاست‌های پولی خود را به حالت عادی بازگرداند و سرعت چاپ دلار را کمتر از قبل کند؛ اتفاقی که می‌تواند در نهایت باعث افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی و به‌دنبال آن کاهش قیمت بیت کوین و دیگر دارایی‌های پرخطر شود.

همان طور که پیش‌تر گزارش شده بود، جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس بانک مرکزی آمریکا، هفته گذشته اعلام کرده بود که ممکن است سیاست‌های پولی تسهیلی این کشور سریع‌تر از آنچه که انتظار می‌رفت به حالت عادی بازگردد.

با وجود ریزش ارزش دلاری بیت کوین و ترسی که بازار را فراگرفته است، طبق معمول عده‌ای از معامله‌گران از این اصلاح به‌عنوان فرصتی برای خرید در کف‌های قیمتی استفاده می‌کنند. نجیب بوکلیه (Nayib Bukele)، رئیس‌جمهور السالوادور، که چند ماه پیش بیت کوین را به‌عنوان ارز قانونی این کشور معرفی کرده بود، دقایقی پیش در توییتر اعلام کرد که ۱۵۰ بیت کوین دیگر با قیمتی حدود ۴۸,۷۰۰ دلار خریده است.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi