توقف کمربند جنوبی نفعی برای شهر ندارد . مزایای اجرای کمربندی جنوبی مشهد در مقابل هزینه‌هایش ٢٠ برابر است.

با توجه به افزایش تعداد روزافزون خودروها، گسترش معابر شهری و بزرگ‌راهی از ملزومات توسعه زیرساخت‌ها در مشهد است. براین اساس تکمیل شبکه راه‌ها نیز نیازمند کمربندی‌های شمالی و جنوبی است تا رفت‌و‌آمد شهروندان را تسهیل کند و ترافیک را کاهش دهد. در همین راستا از سال ٩١ ایجاد کمربند جنوبی مشهد از سوی شهرداری این شهر در دستور کار قرار گرفت اما سال گذشته این پروژه پس از صرف هزینه حدود ٢٠٠ میلیاردی به دلیل مسائل زیست‌محیطی از سوی دستگاه قضایی متوقف شد. گرچه توقف این پروژه در دوره قبل مدیریت شهری و همچنین دوره فعلی واکنش‌ها و اعتراضاتی را به همراه داشت اما فعالان زیست‌محیطی همچنان بر توقف این پروژه تأکید داشتند تا اینکه برای نخستین بار دبیرکل جمعیت سبز ایران در واکنش به صحبت‌های«احمد نوروزی» رئیس کمیسیون اقتصادی، مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس مبنی بر اینکه «اگر این پروژه برای شهر مشهد مضر است، نباید انجام شود اما باید همه جوانب اجرای این پروژه را با هم دید، نه اینکه فقط مسائل زیست‌محیطی و خشک شدن یک چشمه را ببینیم اما ترافیک سنگین و آلودگی هوای شهر را نه» اظهارکرد: با توجه به اینکه فاز نخست کمربند جنوبی حدود ٨٠ درصد پیشرفت دارد، توقف این پروژه نفعی برای شهر ندارد.
دکتر محمد رضوانی در گفت‌وگو با شهرآرا افزود: جاده کمربندی یکی از نیازهای اصلی هر شهر به‌منظور تسهیل در تردد وسایل نقلیه و جلوگیری از ترافیک درون‌شهری است.
وی با تأکید به اینکه مشهد از گذشته دارای یک جاده کمربندی است که شمال به جنوب این شهر را در مسیر محور مواصلاتی تهران-نیشابور-مشهد و تهران-گرگان-مشهد به هم وصل می‌کند، گفت: اما به‌مرور زمان و با گسترش مشهد، این کمربندی به‌نوعی به یک مسیر داخل شهری تبدیل شده است.
رضوانی اضافه‌ کرد: علاوه بر معضلات متعدد، تردد بیش از حد خودروها در این محور انتشار آلاینده‌ها، تصادفات متعدد و خسارت به تأسیسات زیربنایی مانند آسفالت و شبکه معابر را در پی داشته است که این خود بار هزینه‌ای برای شهر دارد. در واقع محوری که در گذشته نقش کنارگذر و کمربندی مشهد را ایفا می‌کرد، امروز به یک بزرگ‌راه درون‌شهری تغییر نقش داده و سبب بروز مشکلات عدیده‎ برای مردم ساکن در حاشیه این مسیر شده است. دبیر کل جمعیت سبز ایران بیان‌کرد: با توجه به‌ قرار گرفتن این کمربندی در شهر، مسئولان وقت به فکر ایجاد کمربندی برای این شهر افتادند. به همین منظور تصمیم گرفتند تا طرح کمربندی جنوبی مشهد را برای تصویب شورای عالی شهرسازی کشور و تصویب کمیسیون ماده ۵ به استانداری خراسان ارسال کنند که پس از مدتی موفق به دریافت مصوبات مورد نیاز این پروژه شدند.
وی خاطرنشان‌ کرد: در زمان دریافت مصوبات موردنیاز متولیان به مباحث زیست‌محیطی این پروژه توجهی نکردند و جمعیت سبز ایران به همراه تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی استان معتقد هستند که این طرح فاقد ارزیابی زیست‌محیطی است. در این طرح طبیعت بکر و دست‌نخورده ارتفاعات جنوبی مشهد تا حدی تخریب شد.
رضوانی تصریح‌ کرد: اما اکنون با توجه به اینکه حدود ٨٠ درصد کارهای ابنیه و زیرسازی کمربند جنوبی مشهد به اتمام رسیده است توقف این پروژه نفعی برای شهر ندارد. از این‌رو می‌طلبد که مجری پروژه، برای حفظ سرمایه ملی شهر که متعلق به‌تمامی شهروندان شهر مقدس مشهد است، با برنامه‌ریزی دقیق و توجه به مباحث زیست‌محیطی و طبیعت جنوب شهر و همچنین با نگاه به آینده توسعه مشهد نسبت به اتمام این پروژه اقدام کند.
وی در مورد راه‌حل‌های معضلات زیست‌محیطی این پروژه گفت: مجری پروژه می‌بایست حداقل ١٠٠ تا ١۵٠ متر عرض در دو طرف بزرگ‌راه را به فضای سبز و جنگل‌کاری اختصاص دهد. همچنین چشمه‌سارهای موجود که حیات‌بخش گیاهان، حیات‌وحش و انسان است، در عرصه پروژه باید به نحوی ترمیم و بازسازی شود که حیات در آن چشمه‌ها جریان داشته باشد.
این فعال زیست‌محیطی با بیان اینکه توسعه فضای سبز و درخت‌کاری متناسب با آب‌وهوای مشهد، در بخشی از حاشیه این کمربندی در حال اجراست، اظهارکرد: ایجاد فضای سبز در دو طرف کمربندی باعث دید و منظری زیبا برای مشهد می‌شود. همچنین از توسعه بی‌رویه شهر و دست‌اندازی به منابع طبیعی دامنه جنوبی جلوگیری خواهد شد.
دبیر کل جمعیت سبز ایران با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های اجرای طرح کمربندی جنوبی تقلیل آلودگی هوا است، اظهارکرد: با اجرای این پروژه با توجه به هوا خواهیم بود.کاهش ترافیک قطعا شاهد کاهش آلودگی هوا نیز خواهیم بود.

کمربندی جنوبی مشهد یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهرداری است که انتهای بولوار شهید برونسی را به اتوبان باغچه به طول حدود ۲۷ کیلومتر متصل می‌کند. این پروژه، شامل دو باند اصلی رفت و برگشت به عرض ٨/١٣ متر است.

مردم در گفت‌وگو با شهرآرا از ضرورت تکمیل کمربند میلیاردی شهر می‌گویند/ مزایای اجرای کمربند جنوبی ٢٠ برابر هزینه‌ها
مشهد مقدس با جمعیتی بالغ‌ بر ۵/٣ میلیون نفر دومین کلان‌شهر ایران اسلامی است اما این شهر را باید به عنوان دومین شهر آلوده کشور نیز تلقی کرد، زیرا مشهد در سال گذشته تنها ١٨ روز هوای پاک داشت و امسال در خرداد‌ماه آلودگی هوا در این کلان‌شهر از مرز هشدار هم گذشت و به وضعیت خطر رسید. با توجه به این وضعیت، توسعه حمل‌و‌نقل همگانی و ایجاد شاهراه‌ها، بزرگراه‌ها و کمربندی‌ها که از مهم‌ترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا است، در دستور کار متولیان مدیریت شهری مشهد قرار گرفت.
در حوزه حمل‌و‌نقل همگانی مدیریت شهری مشهد با همکاری شورای پنجم نهایت تلاش خود را برای توسعه خطوط حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه ریلی داشت و در کمتر از هشت ماه از فعالیت این دوره از مدیریت شهری شاهد اتصال خطوط ١ و ٢ قطار شهری مشهد و افزیش اتوبوس‌های شهری بودیم. همچنین، مکاتبه برای ادامه اجرای کمربند جنوبی مشهد که یکی از کریدورهای اصلی شهر نیز محسوب می‌شود و در کاهش ترافیک و آلودگی هوا سهم بسزایی دارد، به‌طور ویژه در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. کمربندی جنوبی مشهد یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهرداری است که انتهای بولوار شهید برونسی را به اتوبان باغچه به طول حدود ۲۷ کیلومتر متصل می‌کند. این پروژه، شامل دو باند اصلی رفت و برگشت به عرض ٨/١٣ متر است و فقط برای قطعات اول تا سوم آن سه تقاطع غیرهمسطح در نظر گرفته شده است که بار ترافیک مشهد به این بخش منتقل می‌شود تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت شاهد کاهش آلودگی در آسمان کلان‌شهر مشهد باشیم. همچنین، با توجه به اینکه شهرداری مشهد توسعه فضای سبز و ممنوعیت هر گونه ساخت‌و‌ساز را در این محور در دستور کار خود قرار داده است، قطعا اجرای این پروژه به نفع مردم مشهد است و افزایش ٢۴/١ متری سرانه فضای سبز را نیز برای مشهدی‌ها به ارمغان می‌آورد.ضرورت ایجاد کمربند جنوبی
سهیل صاحبی‌مقدم از شهروندان مشهدی در این‌خصوص می‌گوید: تا جایی که اطلاع دارم این پروژه چند سال است که نیمه تمام رها شده است و این در حالی است که در بزرگراه‌ها و بولوارهایی مثل پیروزی و وکیل‌آباد با ترافیک جدی مواجه هستیم. مدیریت شهری باید در اجرای این پروژه تسریع کند زیرا عملا کمربند شهر مشهد تکمیل نشده است.
زهرا میرزاخانی از دیگر شهروندان مشهدی نیز با بیان اینکه، در روزنامه‌ها مسائل زیست‌محیطی دلیل تعطیلی این پروژه اعلام شده است اظهار می‌کند: باید توجه داشت که اجرای این پروژه کاهش بار ترافیکی و آلودگی متمرکز هوا را در پی دارد. مخالفان اجرای این پروژه باید به این موضوع نیز توجه کنند.
وی اضافه می‌کند: مراجع قانونی و دانشگاهی باید در این زمینه نظر بدهند و پس از کار کارشناسی باید اثبات شود که آیا این پروژه به نفع یا ضرر شهر است. تا جایی که مطلع شدم قرار است با اجرای این پروژه ٢۴/١ متر مربع به سرانه فضای سبز شهر افزوده شود. قطعا این اقدام برای شهر مفیدتر از یک پروژه نیمه تمام است.
رضا جبلی مهندس عمران نیز درباره پروژه کمربند جنوبی می‌گوید: متأسفانه در شهر مشهد طی چند سال اخیر به هر دلیلی پروژه‌های بزرگ تعطیل‌ شده است که این موضوع اشتغال جوانان این شهر را نیز با مشکل مواجه کرده است. مسئولان مخالف این پروژه توجه داشته باشند برای کمربند جنوبی چند نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر هستند. مدیریت شهری باید این پروژه را که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده است ادامه دهد زیرا این حق مردم است.

کمربند جنوبی حیاتی‌تر از شمالی
جواد احمدزاده نیز که به دلیل مسائل کاری هر روز از چناران راهی مشهد می‌شود، می‌گوید: ورودی مشهد از سمت چناران در اغلب ساعات روز بسیار شلوغ و پر‌ترافیک است و تنها راه کاهش ترافیک در این محور ایجاد کمربند جنوبی مشهد است.وی با بیان اینکه احداث کمربند جنوبی برای مشهد حیاتی‌تر از کمربند شمالی بوده است، اضافه می‌کند: این پروژه عملا غرب شهر را به شرق شهر متصل می‌کند و اجرای آن کاهش مشکلات ترافیکی را به همراه دارد.
این شهروند بیان می‌کند: بگذارید این‌گونه بگویم شما شهر مشهد را بدون بزرگراه کلانتری و شهید چراغچی و امام علی(ع) تصور کنید. به نظر من چنین شهری قابل تصور نیست و با مشکلات فراوانی مواجه خواهد بود پس مسئولان باید به دنبال توسعه این بزرگراه‌ها باشند.

گفتنی است که تاکنون ١٠٠ میلیارد تومان برای پروژه کمربند جنوبی مشهد هزینه شده است که فاز نخست آن بیش از ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، همچنین ۶٠میلیارد تومان برای خرید املاک قرار گرفته در مسیر این پروژه ، به صورت جداگانه هزینه شده است. پروژه‌ای که عملا به محیط‌ زیست شهر مشهد کمک می‌کند و کاهش ترافیک و آلودگی شهر را به همراه دارد باید با سرعت بیشتری اجرایی شود همان‌طور که مردم شهر مشهد طی سالیان گذشته و امروز خواستار آن هستند. بر اساس برآوردهای کارشناسی صورت گرفته، در صورت عدم اجرای کمربندی جنوبی مشهد، میزان سفر در شبکه ٩/١٧ درصد افزایش و متوسط سرعت حرکت در شبکه معابر شهری ۵/١۵ درصد کاهش می‌یابد. همچنین میزان نشر آلاینده دی اکسید کربن ٢/٩ درصد افزایش و میزان مصرف سوخت نیز ٧/٩ لیتر در شهر مشهد افزایش خواهد داشت. باید توجه داشت که مزایای اجرای کمربندی جنوبی مشهد در مقابل هزینه‌هایش ٢٠ برابر است.

حتما ببینید

مدیریت ناکارامد وطنی در برابر مدیریت جهادی چینی

بیش از ۴۰ سال از آغاز ساخت بیمارستان ۷۰۰ تخت خوابی رضا در یکی از …

همراه با سرهنگ بازنشسته‌ای که نگاهی تازه برای پیشرفت حاشیه شهر دارد

معمولا آدم‌ها را می‌شود با چند عنوان مختلف به‌صورت تلگرافی معرفی کرد، ولی همیشه استثنائاتی …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi