آماری از حاشیه‌نشینی در مشهد / ۶۵درصد مجردند، ۲۵درصد بی‌سواد، ۱۸درصد بیکار

: مدیرکل دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری وزارت مسکن و شهرسازی گفت: میانگین کشوری افراد ازدواج نکرده 54 درصد است این در حالیست که در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شهر مشهد 65 درصد مجرد هستند.

نریمان مصطفایی در شصت و پنجمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان افزود: 12 درصد از جوانان سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مشهد ترک تحصیل کرده‌اند و 39 درصد از آنها به علت نبود امکانات مالی مجبور به این کار شده‌اند. 9.5 درصد از جوانان این سکونت‌گاه ها نیز تحصیلات عالیه دارند.

وی با بیان اینکه میانگین مدت زمان سکونت افراد در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مشهد 10 سال است، اظهار کرد: 35 درصد از افراد ساکن در این مناطق اجاره نشین هستند و نرخ بی سوادی در این سکونت‌گاه‌ها 25 درصد گزارش شده و بیش از 18 درصد از جوانان سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مشهد نیز بیکارند.

مصطفایی با اشاره به زنان ساکن در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مشهد گفت: 7.5 درصد از زنان ساکن در این مناطق را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند و نسبت باسوادی زنان در این مناطق بیشتر از مردان است.

وی با بیان اینکه بیش از 60 هزار هکتار سکونت‌گاه غیر رسمی و حاشیه نشین در مشهد وجود دارد اظهار کرد: بیش از 56 هزار هکتار محله نابسامان داریم و این پدیده رو به گسترش است و باید مدیریت شود.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار وزارت کشور 4000 روستا داریم که بیش از 2700 روستا جمعیت بالای 5000 نفر دارند ولی در حریم شهرها هستند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

وی با اشاره به انتخاب دو شهر مشهد و سبزوار به عنوان پایلوت به منظور ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی اظهار کرد: مشهد 4000 هکتار سکونت‌گاه غیر رسمی و 1 میلیون و 150 هزار جمعیت حاشیه نشین دارد و بیش از 34 درصد از شهر مشهد جزو حاشیه آن محسوب می‌شود و 20 درصد از جمعیت این شهر حاشیه نشین هستند.

مدیر کل دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری وزارت مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: ضریب بالای وقوع جرم، اسکان رو به رشد، اعتیاد، قرار گرفتن خانه‌ها در حریم خطوط فشار قوی برق و شبکه روباز فاضلاب از جمله ویژگی‌های مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد هستند.

مصطفایی در پایان اظهار کرد: میانگین نسبی سن جمعیت حاشیه نشین مشهد 26 سال است و 34 درصد از جمعیت حاشیه نشین آن را جوانان تشکیل می‌دهند و با توجه به جمعیت بالای جوانان در این مناطق لزوم برنامه ریزی چند جانبه احساس می‌شود و توانمندسازی و مشارکت جوانان در این شرایط ضروری است.

حتما ببینید

رژیم صهیونیستی قبرس را هم می‌خواهد اشغال کند؟

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که اشغال‌گران صهیونیست در قبرس هم مشغول خرید زمین و مالکیت …

برگزاری باشکوه کمپین شب یلدا در صرافی ارز دیجیتال مکسی

تا سقف ۱۶۰۰ تتر بونس ویژه کمپین شب یلدای صرافی بین المللی mexc برای کاربران …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi