ریش دولت و ملت چرا و چگونه در گرو خودروسازان درآمده

هنوز چند ماه از تصویب و اجرای قانون جدید قیمت گذاری شورای رقابت نگذشته که قانون جدید دیگری از امروز برای قیمت گذاری محصولات خودروسازی کشور اجرایی میشود

سازمان حمایت از تولید کنندگان هم که کلا معاونت حمایت از مصرف کنندگان خود را از حیز انتفاع خارج نموده و عملا به بازی خودروسازان مبدل شده است تا گلوی نحیف مصرف کنندگان را هر چه بیشتر بفشارد و شیره جانشان را بمکند

این قانون در حالی تصویب و اجرایی شده است که ششم آبان ماه نیز ، رئیس شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستور افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات برای سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹ را هم که شورای رقابت پیش از این، برایشان دستورالعمل تنظیم قیمت صادر کرده بود، حداکثر تا سقف تورم بخشی اعلامی توسط بانک مرکزی صادر کرده بود.

ریش دولت و ملت چرا و چگونه در گرو خودروسازان درآمده

پس از مدتها درخواست خودروسازان، امروز شورای رقابت رأی به آزادسازی قیمت ۴۵ درصد از خودروهای داخلی داد. البته اگرچه روی این اقدام نام “فرمول جدید قیمت‌گذاری” گذاشته است اما باطناً این فرمول جدید همان آزادسازی قیمت است چرا که در این فرمول دیگر تورم بخشی نقشی ندارد و قیمت خودرو متأثر از قیمت متوسط بازار تعیین خواهد شد.

آنطور که شورای رقابت اعلام کرده ۱۸ خودرو شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان مشمول این فرمول جدید شده اند.

نکته جالب توجه در دستورالعمل شورای رقابت، وابستگی افزایش قیمت به افزایش تولید است؛ یعنی هر چه تولید افزایش یابد به همان تناسب قیمت نیز بالاتر می‌رود. اگرچه این سیاست در جهت حمایت از خودروساز برای افزایش انگیزه جهت بالا بردن تیراژ تولید است اما برخلاف اصول اقتصادی است، چراکه به طور معمول زمانی که عرضه محصولی افزایش یابد باید به همان نسبت قیمت کاهش یابد اما در “فرمول جدید” شورای رقابت عکس این موضوع در نظر گرفته شده است.

از سویی دیگر طبق اعلام متولیان بخش‌های مختلف صنعت خودرو قرار بود طرح آزادسازی پس از تصویب سران قوا اجرا شود اما جلسه امروز شورای رقابت نشان داد که انگار نیازی به مصوبه سران قوا نیست.

همچنین قیمت خودرو در حالی به صورت رسمی افزایش خواهد یافت که تا به امروز مسئولان دولتی وعده کاهش قیمت را می‌دادند و بسیاری از خریداران به امید این وعده، دست از خرید کشیدند و منتظر کاهش قیمت‌ها ماندند!

آنطور که شیوا رئیس شورای رقابت اعلام کرده برای افزایش قیمت، باید تا یک ماه آینده متوسط افزایش ۵۰ درصدی تولید سالانه محقق شود تا بتوان افزایش قیمت را شامل این خودروها کرد. به این ترتیب قیمت‌های جدید بهمن ماه اعلام خواهد شد.

گفتنی است، طبق اعلام شورای رقابت برای قیمت‌گذاری ۵۵ درصد خودروها از فرمول قدیمی و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد. همچنین تا امروز تمام کسانی که در قرعه کشی ثبت نام کرده اند مشمول فرمول قدیمی قیمت گذاری می‌شوند و از ۱۰ دی به بعد فرمول جدید استفاده می‌شود.

حتما ببینید

مافیای خودرو در تمام اتفاقاتی که منجر به افزایش قیمت آن شود نقش مستقیم دارد

صنعت خودرو در ایران طی سالها و دهه های گذشته بر خلاف تمام جهان ، …

جنگ زرگری سازمان حفاظت محیط زیست و خودروسازان ، نمک روی زخم مصرف کننده داخلی

امروز ایران خودرو با هزار ناز و کرشمه ۴ محصول خود را پیش فروش کرد …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi