بازتاب بازآفرینی و احیاء رسم الخط ائمه اطهار در سایت کتابخانه آستان قدس رضوی

معلم مشهدی دهمین نسخۀ قرآن و ادعیۀ منسوب به ائمه اطهار(ع) را به شکل نرم‌افزاری و به صورت کامل بازنویسی و وقف کتابخانۀ آستان قدس رضوی کرد.
به گزارش گنجینه رضوی، حمید رابعی، هشتمین قرآن منسوب به دستخط امام‌حسین(ع) را به صورت نرم‌افزاری بازنویسی و وقف آستان قدس رضوی کرد. این درحالی است که وی علاوه بر قرآن‌های منسوب به دستخط ائمۀ اطهار(ع)، نهج‌البلاغه و صحیفۀ سجادیه را نیز با دستخط منسوب به امام‌علی(ع) و امام‌سجاد(ع) به شکل نرم‌افزاری بازنویسی کرده است.

حمید رابعی

رابعی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: من با استفاده از نسخه‌های خطی قرآن‌های منسوب به ائمۀ اطهار (ع) موجود در گنجینۀ نسخ خطی و موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، رسم‌الخط کوفی را استخراج کردم و با ایجاد نرم‌افزاری با عنوان «نرم‌افزار جامع بازآفرینی قرآن‌های منسوب به ائمۀ اطهار(ع)» این قرآن‌ها را بازنویسی کردم. وی از بازنویسی کامل قرآن‌های منسوب به دستخط امام‌علی(ع) به شماره‌های ثبت ۱ و ۶، امام‌حسن(ع) به شمارۀ ۱۳، امام‌حسین(ع) به شمارۀ ۳۳۸۲، امام‌سجاد(ع) به شمارۀ ۱۶، امام‌جعفرصادق(ع) به شمارۀ ۳۵، امام‌موسی‌بن‌جعفر(ع) به شمارۀ ۲ و امام‌رضا(ع) به شمارۀ ۱۵۸۶ خبر داد.

حمید رابعی دهمین نسخۀ قرآن و ادعیۀ منسوب به ائمه اطهار(ع) را به شکل نرم‌افزاری و به صورت کامل بازنویسی و وقف کتابخانۀ آستان قدس رضوی کرد.

رابعی وجود صدمۀ فیزیکی و نگارشی در قرآن‌های منسوب به اهل‌بیت(ع) را آغازین انگیزۀ خود از این حرکت ذکر کرد و اظهار داشت: پس از کتابت قرآن به دست مبارک هریک از ائمۀ اطهار(ع)، افرادی در سال‌های بعد در آن دست بردند و آنها را اعراب‌گذاری کردند و گاهی حتی شکل حروف را تغییر دادند و این درحالی است که برخی از این نسخ در طول زمان دچار صدمات شیمیایی شده است و بخش‌هایی از آنها نیز مفقود شده است؛ از این رو تصمیم گرفتم تا با استخراج رسم‌الخط این نُسَخ از قرآن کریم با دست‌خط ائمۀ اطهار(ع)، نسخه‌ای کامل از هریک از این قرآنها را بازآفرینی کنم.
وی همچنین از تمایل خود برای چاپ این نُسخ سخن گفت.
گفتنی است، حمید رابعی ۱۰ سال پیش از این، نسخه‌ای از قرآن کریم را  با نام «قرآن عُلیا» به صورت نرم‌افزاری کتابت و وقف آستان قدس رضوی کرده است که از ویژگی‌های این قرآن، کتابت هریک از حروف قرآن درون نام جلاله «الله» است. این قرآن شامل حدود ۸۰۰ هزار  کلمۀ الله است.

منبع : سایت کتابخانه آستان قدس رضوی

حتما ببینید

زیارت امین الله برای نخستین بار با دستخط امام سجاد علیه السلام منتشر شد

زيارت معروفه به امين الله كه در نهايت اعتبار است و در تمام كتب مزاريه …

متن زیارتنامه ائمه بقیع با دستخط منسوب به امام رضا علیه السلام منتشر شد

متن زیارت ائمه بقیع در این کتاب با دستخط منسوب به حضرت امام علی بن …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi