معرفی و دانلود ویندوز ۱۱

بالاخره انتظار‌ها به پایان رسید و مایکروسافت در مراسم امروزش از جدیدترین سیستم عاملش یعنی ویندوز ۱۱ رونمایی کرد. ویندوز ۱۱ از ظاهر جدید و مدرنی بهره می‌برد و قابلیت‌های بیشتری هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به گزارش شهرآرانیوز، مایکروسافت چندین هفته پیش از برگزاری این مراسم برای رونمایی از سیستم عامل جدیدش خبر داده بود، اما چندین روز پیش بیلد ویندوز ۱۱ فاش شد و با ظاهرش و برخی قابلیت‌هایش آشنا شدیم. حالا ردموندی‌ها بطور کامل از این سیستم عامل رونمایی کرده‌اند.   دانلود ویندوز ۱۱

  همانطور که در بیلد افشا شده دیده بودیم، ویندوز ۱۱ از نظر طراحی ظاهری شبیه به نسخه مدرن‌تر ویندوز ۱۰ است و مایکروسافت در طراحی آن از ویندوز ۱۰ X الهام گرفته، سیستم عاملی که این کمپانی توسعه‌اش را متوقف کرد. با وجود چنین مواردی، ویندوز ۱۱ آنطور که ردموندی‌ها هم گفته بودند که بروزرسانی بزرگ برای سیستم عامل محبوب ویندوز است.

طراحی و قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱
در ویندوز ۱۱ با المان‌های جدید زیادی روبه‌رو هستیم، از منوی استارت جدید گرفته تا تسکبار با طراحی تازه. در این سیستم عامل جدید، آیکون‌های پیش فرض شامل دکمه استارت و دکمه جستجو در مرکز تسکبار به چشم می‌خورند. البته اگر علاقه‌ای به این سبک طراحی نداشته باشید، می‌توانید آن را مانند ویندوز ۱۰ یا سیستم عامل‌های قدیمی‌تر مایکروسافت به سمت چپ منتقل کنید.

یکی از قابل توجه‌ترین تغییرات ویندوز ۱۱ مربوط به گوشه‌های گرد پنجره‌ها می‌شود. در این سیستم عامل دیگر با گوشه‌های تیز روبه‌رو نیستیم و پنجره‌ها با گوشه‌های گرد، ظاهر مدرن‌تری به خودشان گرفته‌اند و می‌توانند در تجربه کاربری هم تاثیر مثبتی داشته باشند.   مایکروسافت با هر نسخه جدید ویندوز به سراغ منوی استارت تازه‌ای می‌رود و چنین اتفاقی در ویندوز ۱۱ هم رخ داده. دیگر در منوی استارت برخلاف گذشته، با کاشی‌های زنده روبه‌رو نیستم و جای خود را به آیکون‌های ساده داده‌اند. کاشی‌های زنده با معرفی ویندوز ۸ به سیستم عامل ردموندی‌ها اضافه شدند.

در منوی استارت جدید با اپ‌ها، اسناد اخیر و یک رابط جستجوی جداگانه روبه‌رو هستیم. قرارگیری دکمه‌ها در مرکز، آن را شبیه به مک او اس و کروم او اس کرده‌اند. ویندوز ۱۱ همچنین از حالت روشن و تاریک (دارک مود) بهبود یافته‌ای هم بهره می‌برد.  

ویندوز ۱۱ رونمایی شد+ دانلود

  همانطور که بالاتر گفتیم، اگر علاقه‌ای به محل جدید قرارگیری منوی استارت و دکمه‌های تسکبار ندارید، می‌توانید مانند ویندوز ۱۰ آن‌ها را به سمت چپ منتقل کنید. در این حالت، طراحی آیکون‌ها هم تغییر می‌کند و شبیه ویندوز ۱۰ می‌شود.  

ویندوز ۱۱ رونمایی شد+ دانلود

  برخلاف ویندوز ۱۰ که در تسکبار شاهد قرارگیری نوار جستجو در کنار دکمه منوی استارت هستیم، در سیستم عامل جدید ردموندی‌ها یک آیکون ذره‌بین در تسکبار قرار گرفته که با کلیک روی آن، باکس مخصوص جستجو باز می‌شود و می‌توانید موارد مختلفی را درون آن جستجو کنید.

ویندوز ۱۱ رونمایی شد+ دانلود

  آیکون‌های فولدر‌ها در ویندوز ۱۱ مایکروسافت رنگی‌تر شده‌اند و جذابیت بیشتری نسبت به ویندوز ۱۰ دارند. در این سیستم عامل زمانی که نشانگر ماوس را روی دکمه‌های باز و بسته کردن پنجره‌ها بگیرید، چندین گزینه برای نحوه چینش پنجره‌ها در برابرتان ظاهر می‌شود تا بتوانید راحت‌تر و کارآمدتر پنجره‌ها را در صفحه کنترل کنید.

ویندوز ۱۱ در مقایسه با ویندوز ۱۰ از پیکربندی چندین نمایشگر پشتیبانی بهتری می‌کند و گزینه‌های بیشتری را برای مدیریت آن‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ بنابراین اپ‌ها به درستی روی مانیتور‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند.  

ویندوز ۱۱ رونمایی شد+ دانلود

  یکی دیگر از قابلیت‌های ویندوز ۱۱ با نام «Snap Groups» شناخته می‌شود که مجموعه‌ای از اپ‌هاست که می‌توانید به راحتی به آن‌ها از طریق تسکبار دست پیدا کنید.

مایکروسافت بخش Ink Workspace را هم بازطراحی کرده و نسبت به گذشته، شخصی‌سازی‌های بیشتری را برایتان ممکن می‌کند و از نرم افزار‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند. ردموندی‌ها طراحی این بخش را بهبود داده‌اند.

ویندوز ۱۱ رونمایی شد+ دانلود

  مایکروسافت در ویندوز ۱۱ روی عملکرد هم تمرکز زیادی داشته. آپدیت‌های ویندوز ۴۰ درصد حجم کمتری خواهند داشت و در پس زمینه، عملکردش بهینه‌تر خواهد بود؛ بنابراین آپدیت‌ها زمانی که با دستگاه در حال کار هستید، مزاحم شما نخواهند شد. ویندوز ۱۱ در بخش تایپ صوتی عملکرد بهتری نسبت به گذشته دارد.

پشتیبانی از ویجت‌ها در ویندوز ۱۱
یکی دیگر از تغییرات این سیستم عامل جدید مربوط به ویجت‌ها هستند که می‌توانید ویجت‌هایی مانند اخبار و آب و هوا را در محل‌های مختلف نمایشگر قرار دهید.

سازگاری بیشتر ویندوز ۱۱ با نمایشگر لمسی
ردموندی‌ها همچنین ژست‌های لمسی جدیدی را به این سیستم عامل اضافه کرده‌اند تا در هنگام کار با نمایشگر‌های لمسی یا تبلت‌هایی مانند سری سرفیس، راندمان کاربر افزایش یابد. در این سیستم عامل دیگر نیازی نیست به حالت تبلت بروید، ویندوز ۱۱ به شما اجازه می‌دهد با جدا کردن کیبورد، راحت‌تر از نمایشگر لمسی استفاده کنید.

زمانی که در ویندوز ۱۱ کیبورد را از تبلتی مانند محصولات سری سرفیس جدا می‌کنید، سیستم عامل بطور خودکار با نمایشگر لمسی سازگار می‌شود و تطبیق پیدا می‌کند. در این زمان آیکون‌های تسکبار به شکلی تغییر می‌کنند که لمس آن‌ها راحت‌تر باشد. فضای لمس هم در پنجره‌ها کمی بزرگتر می‌شوند تا راحت‌تر بتوانید در محیط این سیستم عامل گشت و گذار کنید.   در ویندوز ۱۱ زمانی که در حالت تبلت، نمایشگر را از افقی به عمودی بچرخانید، اپ‌های کنار هم به شکل عمودی و روی هم نشان داده می‌شوند تا کار با آن‌ها ساده‌تر شود. ویندوز ۱۱ همچنین روی نمایشگر از همان ژست‌های لمسی مشابه با تاچ‌پد پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال با سوایپ ۳ انگشتی روی نمایشگر می‌توانید پنجره را به پایین بکشید یا به اصطلاح Minimize کنید. جدیدترین نسخه ویندوز از بازخورد لرزشی قلم پشتیبانی می‌کند. از قابلیت‌های دیگر مجهز شدن به یک کیبورد لمسی در سیستم عامل است که ظاهری مشابه کیبورد سوییفت‌کی مایکروسافت برای موبایل‌ها دارد.

مایکروسافت تیمز در ویندوز ۱۱
مایکروسافت تیمز به طور مستقیم درون ویندوز ۱۱ برای مشتریان عادی و سازمانی ادغام می‌شود. تیمز درون تسکبار قرار گرفته و می‌توانید از آن برای برقراری تماس با خانواده، دوستان و همکاران استفاده کنید. چنین اقدامی متفاوت با رویکرد مایکروسافت برای ویندوز ۱۰ است که در آن از اسکایپ استفاده کرده بود.  

ویندوز ۱۱ رونمایی شد+ دانلود

در حقیقت با اپ چت جدیدی روبه هستیم که مبتنی بر مایکروسافت تیمز است. با این برنامه چت می‌توانید سریعا به گفتگو‌های اخیرتان دسترسی داشته باشید و با چندین کلیک هم تماس صوتی برقرار کنید. در این برنامه امکان اشتراک‌گذاری متون، تصاویر و فایل‌ها وجود دارد.

قابلیت‌های ایکس باکس در ویندوز ۱۱
در این سیستم عامل، ایکس باکس سهم بزرگی دارد و به یکی از بخش‌های بزرگ ویندوز ۱۱ تبدیل شده است. قابلیت HDR خودکار که در ایکس باکس سری ایکس و اس وجود دارد، بخشی از ویندوز ۱۱ خواهد بود. با فعالسازی این قابلیت، داینامیک رنج برای بسیاری از بازی‌های DirectX ۱۱ و DirectX ۱۲ افزایش پیدا می‌کند، البته باید مانیتور هم با HDR سازگار باشد.   مایکروسافت وعده داده که سرعت و عملکرد ویندوز ۱۱ در اجرای بازی‌ها بهتر از گذشته است. علاوه بر این، یکی دیگر از ویژگی‌های ایکس باکس سری X و S یعنی DirectStorage هم برای ویندوز ۱۱ درنظر گرفته شده. DirectStorage برای اینکه زمان بارگذاری بازی‌ها را در سیستم عامل مایکروسافت کاهش دهد، به جدیدترین درایو‌های NVMe نیاز دارد. البته توسعه‌دهندگان هم باید چنین قابلیتی را فعال کنند.

سرویس ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) به لطف اپ جدید ایکس باکس درون ویندوز ۱۱ ادغام شده که شامل xCloud هم می‌شود؛ بنابراین کاربران می‌توانند بازی‌ها را از مایکروسافت کلود هم استریم کنند.

مایکروسافت استور جدید
یکی دیگر از تغییرات مهم ویندوز ۱۱ مربوط به اپ استور جدیدش می‌شود. در این سیستم عامل مایکروسافت استور بازطراحی شده و از تعداد بالایی اپلیکیشن میزبانی می‌کند که شامل اپ‌های اندرویدی مانند تیک تاک و اینستاگرام هم می‌شود.  

ویندوز ۱۱ رونمایی شد+ دانلود

  توسعه‌دهندگان می‌توانند از موتور تجاری خودشان در برنامه‌ها استفاده کنند و مایکروسافت سهمی از آن‌ها نمی‌گیرد. سازندگان برنامه حتی می‌توانند به سراغ سیستم پرداخت خودشان هم بروند. این رویکرد با آنچه از سوی اپل می‌بینیم، کاملا متفاوت است.

اجرای اپ‌های اندرویدی درون ویندوز ۱۱
یکی از مهم‌ترین تغییرات ویندوز ۱۱ آوردن اپ‌های اندرویدی به این سیستم عامل است. اپ‌های اندرویدی بطور مستقیم و بومی روی ویندوز ۱۱ اجرا می‌شوند و می‌توان آن‌ها را از طریق ویندوز استور جدید دانلود کرد.

ردموندی‌ها از اپ استور آمازون برای آوردن اپ‌های اندرویدی به ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنند. اپ‌ها بطور مستقیم از طریق ویندوز استور در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و از فناوری Intel Bridge استفاده می‌کنند. شما می‌توانید اپ‌های اندرویدی را در ویندوز ۱۱ در تسکبار هم پین کنید.   این رویکرد ردموندی‌ها را می‌توان پاسخی به کار اپل با چیپ M۱ دانست که امکان اجرای اپ‌های iOS روی مک او اس را ممکن کرده است.  

ویندوز ۱۱ رونمایی شد+ دانلود

    مایکروسافت در مراسم امروزش اجرای تیک تاک روی ویندوز ۱۱ را نشان داد و در مایکروسافت استور برنامه‌های دیگری مانند اوبر هم وجود داشتند؛ بنابراین احتمالا کاربران ویندوز ۱۱ دسترسی کاملی به اپ استور آمازون خواهند داشت. البته هنوز نمی‌دانیم چه تعداد از دستگاه‌های موجود می‌توانند با ویندوز ۱۱ از اپ‌های اندرویدی پشتیبانی کنند.

حداقل سیستم موردنیاز ویندوز ۱۱
مایکروسافت حداقل سیستم مورد نیاز برای استفاده از ویندوز ۱۱ را هم اعلام کرده. دستگاه شما باید حداقل سخت‌افزار‌های زیر را برای اجرای جدیدترین سیستم عامل ردموندی‌ها داشته باشد:

پردازنده ۶۴ بیتی دو هسته‌ای با حداقل فرکانس پردازشی یک گیگاهرتز
۴ گیگابایت رم
۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی
صفحه نمایش ۹ اینچی با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل
بایوس UEFI با پشتیبانی از Secure Boot و TPM ۲.۰
کارت گرافیک با پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲
در این سیستم عامل همانطور که در بالا می‌بینید، باید پردازنده ۶۴ بیتی داشته باشید و مایکروسافت نمی‌خواهد نسخه ۳۲ بیتی ویندوز ۱۱ را منتشر کند، اما همچنان می‌توان از اپ‌های ۳۲ بیتی روی آن استفاده کرد.

حداقل مقدار فضای ذخیره‌سازی موردنیاز ۳۲ گیگابایتی در ویندوز ۱۰ حالا به ۶۴ گیگابایت افزایش یافته است. این مسئله برای رم نیز صادق است و دیگر دستگاه‌های دارای ۲ گیگابایت رم نمی‌توانند به جدیدترین نسخه ویندوز مجهز شوند. اگر دستگاه شما از بایوس UEFI با پشتیبانی از Secure Boot و TPM ۲.۰ بهره نمی‌برد، مایکروسافت هیچ تضمینی در اجرای صحیح ویندوز ۱۱ نمی‌دهد.

یک آپدیت بزرگ سالانه
برخلاف ویندوز ۱۰ که هر سال دو آپدیت بزرگ دریافت می‌کند، مایکروسافت برای ویندوز ۱۱ رویه‌اش را تغییر داده و می‌خواهد هر سال تنها یک آپدیت اصلی برای برای سیستم عامل جدیدش منتشر کند. با توجه به چنین رویکردی، انتظار می‌رود هر آپدیت قابلیت‌های بیشتری نسبت به بروزرسانی‌های دوگانه‌ای داشته باشد که در ویندوز ۱۰ شاهدش بودیم.

زمان انتشار ویندوز ۱۱
مایکروسافت می‌خواهد نسخه عمومی ویندوز ۱۱ را در تعطیلات سال جاری میلادی، نوامبر یعنی آبان تا آذر ماه منتشر کند. البته از هفته آینده نسخه آزمایشی یا تستر آن منتشر خواهد شد.

آپدیتی رایگان برای کاربران ویندوز ۱۰
مایکروسافت ویندوز ۱۱ را به عنوان یک آپدیت رایگان در اختیار دارندگان سیستم‌های مجهز به ویندوز ۱۰ قرار می‌دهد. برای اینکه بتوانید از بروزرسانی رایگان ویندوز ۱۱ بهره‌مند شوید، باید صاحب دستگاهی با حداقل سیستم مورد نیاز ویندوز ۱۱ باشید که بالاتر به آن اشاره کردیم.

با وجودی که مایکروسافت ویندوز ۱۱ را یک بروزرسانی رایگان برای ویندوز ۱۰ اعلام کرده، اما از نظر تئوری یک آپدیت رایگان برای کاربران ویندوز ۷ تا ۸.۱ هم به حساب می‌آید چرا که این افراد می‌توانند بطور رایگان ویندوز ۱۰ را نصب کنند و پس از آن، به سراغ بروزرسانی سیستم خود به ویندوز ۱۱ بروند. با این وجود هنوز نمی‌دانیم راه مستقیمی برای آپدیت رایگان ویندوز ۷ تا ۸.۱ به ویندوز ۱۱ وجود دارد یا خیر.   دانلود ویندوز ۱۱  

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi