انتشار زیارتنامه حضرت اباالفضل(ع) با دست‌خط منسوب به امام جعفر صادق(ع) + دانلود

در ایام ولادت حضرت قمر بنی هاشم، ابوالفضل العباس(ع)، متن زیارتنامه آن حضرت با دست‌خط منسوب به امام جعفر صادق(ع) برای نخستین بار منتشر می‌شود. این نسخه از زیارتنامه حضرت ابوالفضل العباس با رسم الخط موجود در قرآن شماره ۳۵ کتابخانه آستان قدس رضوی منتسب به امام صادق علیه السلام تهیه شده است.

از صدر اسلام تاکنون زیارت‌نامه‌های مختلفی صادر شده است که نویسندگان مختلفی به شرح و تبیین این مسئله پرداخته‌اند، از جمله کتاب «وَهَج النبراس فی شرح زیارة العباس» تألیف حیدر الجد که از سوی عتبه مقدسه عباسیه در کربلا انتشار یافته است، به بازخوانی شرح چرایی صدور زیارت برای قمر بنی‌هاشم می‌پردازد.

زیارتنامه حضرت اباالفضل العباس(ع) یکی از استوارترین متون زیارتی است که به سند معتبر از امام صادق(ع) رسیده است، یعنی سندی دقیق و قابل اطمینان در مورد قمر بنی‌هاشم محسوب می‌شود.

دانلود متن زیارتنامه‌ حضرت اباالفضل العباس با دست‌خط منسوب به امام جعفر صادق(ع)

متن زیارت را محدث بزرگ سده چهارم، جعفر بن محمد بن قولویه در کتاب «کامل الزیارات» روایت کرده است؛ کتابی که به شهادت مقدمه مؤلف، در آن از هیچ راویِ غیر ثقه روایت نمی‌کند، البته اهمیت این کلام ابن قولویه تا آنجا است که بعضی از دانشوران بزرگ شیعی، حضور یک راوی در شمار راویان ابن قولویه را دلیلی بر ثقه بودن او می‌دانند.

hazratabbas

این گنجینه سر به مُهر زیارت حضرت عباس(ع) تاکنون کمتر گشوده شده و گوهرهای درون آن کمتر نمایش داده شده است، «حیدر الجد»، پژوهشگر معاصر نجفی در کتاب خویش در قالب ۳۱ فصل کوتاه، به شرح و توضیح مفردات و عبارات و مضامین زیارتنامه اباالفضل(ع) پرداخته و رساله‌ای زیبا و در خور ارائه کرده است، وی در نگارش این کتاب، از ۷۸ منبع معتبر استفاده کرده و در عین حال، در توضیح به اختصار روی می‌آورد.

از مهم‌ترین درس‌های زندگی علمدار دشت نینوا یاری حجت خدا در تمام شرایط، حتی در دشوارترین وضعیت‌ها است، بنابراین زیارت حضرت عباس(ع) می‌تواند به عنوان نسخه علمی در عصر دوران غیبت و ظهور در یاری به امام زمان(عج) مؤثر باشد.

از آنجایی که متون زیارتی در برگیرنده اصول اخلاقی و عقاید استوار شیعه است و پیش‌تر از سوی معصومین برای شیعه به یادگار مانده است، می‌تواند به عنوان مستندترین الگوی عملی شیعه محسوب شود، به گونه‌ای که در درون این زیارات علاوه بر آشنایی با عرفان عملی و نظری، راه‌ نجات و رستگاری را توکل کردن به ذات اقدس الهی معرفی می‌کند و بهترین راه‌ توسل کردن به ذوات مقدسه می‌خواند.

در خبری از حضرت سجاد(علیه‌السلام) روایت شده: خداوند رحمت کند عباس(علیه‌السلام) را که نسبت به برادر خود ایثار کرد و جانش را فدای آن حضرت نمود تا این که در راه یاری او دو دستش را از بدن جدا کردند و خدا به جای دو دست او دو بال به آن جناب عنایت فرمود که مانند جعفر بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) با آن دو بال همراه فرشتگان در بهشت پرواز می‌کند و برای عباس(علیه‌السلام) در قیامت نزد خدا مقامی است که مورد غبطه همه شهداست و تمام شهیدان را آرزوی مقام اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi