خودروی خورشیدی غزال ایرانی ۴

تیم خودروی خورشیدی دانشگاه تهران فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۹۶ برای ساخت چهارمین خودروی خورشیدی خود آغاز کرده است.

مکانیک

شاسی و بدنه

طراحی هندسه و لایه‌چینی شاسی خودروی خورشیدی غزال ایرانی چهار حدود شش ماه زمان برده که توسط نرم‌افزار شبیه‌سازی آباکوس تحلیل بارگزاری شده و از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده و در طراحی آن تمامی موارد ایمنی برای تصادف و برخورد از تمامی نواحی خودرو طبق استاندارد انجمن مهندسان خودرو (SAE) و همچنین استاندارد نیرویی قوانین مسابقه خودرو خورشیدی جهان (WSC) لحاظ شده است. جنس شاسی کامپوزیتی غزال چهار از فیبر کربن و هسته لانه زنبوری نومکس بوده و حدود ۶۰ کیلوگرم وزن داشته و علیرغم این که ظرفیت سرنشینان نسبت به خودروی خورشیدی غزال سه تعداد دو نفر افزایش داشته، حدود ۲۰ کیلوگرم از شاسی غزال سه سبک‌تر است و به مراتب از امنیت بالاتری برخوردار می‌باشد.

آیرودینامیک

در کنار ظاهر جذاب خودرو، می توان به سازگاری مناسب خودرو با هوای اطراف، در هنگام حرکت اشاره کرد. بهینه سازی بدنه ی خودرو جهت کمینه کردن نیروی مقاومت در برابر هوا تاثیر به سزایی در مصرف انرژی دارد. عدد گزارش شده برای ضریب درگ خودرو ۰.۱۹ موید این مطلب است که خودروی  غزال ایرانی چهار دارای هندسه ای بهینه و مطلوب از منظر علم ایرودنامیک می باشد و به تبع آن خودرویی کم مصرف و سازگار با طبیعت است. ضریب درگ مذکور، غزال ایرانی چهار را در صف ایرودینامیک ترین خودرو ها قرار می دهد.

 ترمز

غزال۴ علاوه بر داشتن ترمزهای بازیاب توان ترمزی روی چرخهای عقب، دارای دو سیستم کاملا مستقل ترمز مکانیکی روی چرخهای جلو است تا امنیت کامل راننده و سرنشین را تامین کند. این ترمزهای مکانیکی از نوع دیسکی هستند و عملکرد کاملا مجزای دارند. همچنین یکی از این دو سیستم ترمز به عنوان سیستم ترمز دستی خودرو نیز استفاده می شود

تعلیق

سیستم تعلیق جلوی خودرو از نوع دو جناقی (double wishbone) بوده و با کاهش وزن چشمگیر نسبت به خودروی نسل قبلی، تنها ۸ کیلوگرم جرم دارد.

سیستم تعلیق عقب از نوع trailing arm  می باشد و دارای ۷ کیلوگرم جرم است. دلایل اصلی این کاهش وزن طراحی مناسب و استفاده از فلز آلومینیوم در ساخت قطعات می باشد. لازم به ذکر است هر دو سیستم یاد شده قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو و زوایای چرخ اعم از camber,caster,toe و trust را دارا می باشند.

 فرمان

سیستم فرمان:

Rack & pinion با وزن بسیار کم و فرمان پذیری بسیار سریع

ساخت آمریکا stiletto

نسبت تبدیل: ۶.۴:١

الکترونیک

تجربه رانندگی با خودرویی که انرژی مورد نیاز خود را از تابش خورشید فراهم می کند همانند تکنولوژی به کار رفته در آن، منحصر به فرد است.

اما این تمام ماجرا نیست؛ شما با یک خودروی الکتریکی-خورشیدی با تکنولوژی پیشرفته و طراحی دقیق و هوشمندانه رو به رو هستید.

ریموتی که در دست دارید به شما نشان می دهد با خودروی پارک شده خود در آفتاب، اکنون می توانید چه مسافتی را بصورت رایگان برانید.

حتی اگر ذخیره خورشیدی به پایان رسید، اصلا نگران نباشید! ذخیره الکتریکی باتری چند صد کیلومتر دیگر شما را همراهی می کند …

با خیال راحت در خودرو بنشینید و دکمه فعال سازی را فشار دهید؛ شناسه مغناطیسی ریموت بصورت الکترونیکی، بدون نیاز به تماس بررسی شده و خودرو روشن می شود.

سامانه مسیریابی غزال چهار با اتصال پر سرعت اینترنت و ارزیابی ترافیک، نزدیک ترین مسیر را به شما نشان می دهد. رابط کاربری زیبا و قدرتمند این خودرو بر پایه سیستم عامل اندروید، تجربه متفاوتی از امکانات یک خودروی هوشمند را در اختیار می گذارد.

غزال چهار فقط یک خودروی برقی ساده نیست؛ خطاهای احتمالی در سامانه الکتریکی بصورت خودکار بررسی می شوند. اشکالات احتمالی این خودرو در حداکثر زمان ۳ ثانیه رفع خواهند شد.

از نیروی دو موتور سبک و توانمند غزال چهار لذت ببرید. هر جا نیاز به توان بیشتر باشد، موتور دوم بطور خودکار فعال شده و خودرو دوبرابر قوی تر خواهد شد! در حالت عادی با یک موتور می توانید مسافت بیشتری را پیمایش کنید.

هر جا، هر وقت، شارژ کنید! به کمک سامانه شارژ الکتریکی غزال چهار ، این امکان را دارید که برای شارژ حتی به برق خانگی متصل شوید. با انتخاب حالت شارژ سریع، می توانید از حداکثر سرعت برای ذخیره سازی انرژی استفاده نمایید.

غزال چهار پلاس شما را متحیر می کند. اگر علاقه به یک خودروی هوشمندتر دارید، می توانید از سامانه های C.A.S. و پارک خودکار نیز بهره مند شوید. خودرو را در کنار خیابان رها کنید؛ ادامه به عهده سامانه پارک خودکار است. این سامانه با تشخیص محیط، در بهترین محل پارک می کند!

ضامن امنیت شما در جاده، سامانه C.A.S. است و با هوشیاری از تصادفات جلوگیری می کند

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi