این ۷ نفر

تمام داشته های انقلاب اسلامی ایران با پشت سر گذاشتن ۴۲ بهار در این ۷ نفر خلاصه شده است

هر کدام نماد بخشی از ابعاد وجودی و ماهیت انقلاب اسلامی ایران هستند

شاید اگر انقلاب را در قالب یک انسان فرض کنیم هر کدام از این ۷ نفر مصداق یکی از مراتب نفس او باشد

نَفْس در لغت به معنی جان، روح، روان و نشاندهنده زنده بودن است.در علوم اسلامی و قرآن نیز به عنوان جهت‌دهنده حرکت و اندیشه انسان شناخته می‌شود و بسیاری از کردارها و رفتارهای انسان به پیروی از نفس او شکل می‌گیرد و در اینکه رئیس دولت همین کارکرد را در جامعه اسلامی دارد هم شکی نیست یعنی کسی که بسیاری از کارکردها و رفتارهای جامعه در گرو تصمیمات او شکل خواهد گرفت

در قرآن به چهار گونه نفس انسانی اشاره شده‌است. در تعریفی از نفس آمده است؛ نفس آن چیزی است که تعیین موجودیت می‌کند در ظاهر و باطن و نشانه اش این است که خواسته دارد.

نفس امّاره (روان بَدفَرما): در آیه ۵۳ از سوره یوسف به این نفس اشاره شده‌است. نفس اماره انسان را بسوی کارهای زشت هدایت می‌کند.
نفس لَوّامه (روان سرزنشگر): در آیه ۲ سوره قیامت به این نفس اشاره شده‌است. این نفس انسان را بخاطر اعمال زشتی که مرتکب می‌شود، سرزنش می‌کند. از این نفس به وجدان تعبیر شده‌است. بر اثر تکرار کردارهای زشت و گناهان، این نفس کارکرد خود را از دست می‌دهد.
نفس مُلهَمه (روان الهام‌گیرنده): در آیه ۷ و ۸ سوره شمس به این نفس اشاره شده‌است. این نفس، موجب نوعی پیوند میان انسان و عالم غیب است و از عالم غیب به آن الهام می‌شود.
نفس مُطمَئنّه (روان بی‌گمان): در آیه ۲۷ سوره فجر، به این نفس اشاره شده‌است. این نفس متصل به خدا است و به واسطه این پیوند، دارای اطمینان است. کسی که این نفس در او بیدار می‌شود، راه و روش خود را می‌یابد و به دنبال یقین حرکت می‌کند.

در نوشته‌های اسلامی گونه‌های دیگری از نفس را ذیل نفس مطمئنه نیز ذکر می‌کنند که عبارتند از :

نفس راضیه (روان خرسند): در این مرحله، جان فرد از آن‌چه بر او می‌گذرد خرسند است.
نفس مَرضیه (روان خرسندی‌یافته): جانی که خدا از او خرسند است.
نفس صافیه (روان پالوده): جانی که به کمال رسیده‌است.

حال اینکه مردم ایران در سیزدهمین انتخاب از کدام یک از مراتب نفس خود پیروی میکنند و کارکردها و رفتارهای جامعه ایران در گرو تصمیمات چه کسی شکل خواهد گرفت چیزی است که باید تا واپسین لحظات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به انتظار نشست

حتما ببینید

رژیم صهیونیستی قبرس را هم می‌خواهد اشغال کند؟

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که اشغال‌گران صهیونیست در قبرس هم مشغول خرید زمین و مالکیت …

برگزاری باشکوه کمپین شب یلدا در صرافی ارز دیجیتال مکسی

تا سقف ۱۶۰۰ تتر بونس ویژه کمپین شب یلدای صرافی بین المللی mexc برای کاربران …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi