خطبه غدیر با دستخط منسوب به پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) منتشر شد

خطبه غدیر با دستخط منسوب به پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) برای نخستین بار منتشر میشود

این نسخه از خطبه غدیر که از روی رسم الخط نامه های منسوب به حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم توسط حمید رابعی بازآفرینی شده است ، در آستانه ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به آستان مقدس حضرت امام رضا علیه السلام اهدا گردید

لازم به ذکر است پیش از این یک نسخه از قرآن کریم نیز با دستخط حضرت رسول اکرم (ص) برای نخستین بار توسط حمید رابعی بازآفرینی شده و به این استان مقدس اهدا شده بود.

پس از رحلت پیامبر (ص) ، امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) براساس رسالت خود و از جانب خداوند و امانت  پیامبر (ص) خطبه غدیر را در جوامع بشری آن زمان بیان کردند و سندیت خطبه غدیر را به اثبات رساندند به طوری که شیعه و سنی آن را تایید و تصدیق کردند از امام علی (ع) تا امام زمان (عج) در روایات ، احادیث و کتب بر جای مانده از این بزرگان بر واقعه بزرگ غدیر و سندیت خطبه غدیر تایید و تاکید شده است.

khotbeh-ghadir

DOWNLOAD PDF

خطبه یا خطابه غدیر سخنرانی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است که در بازگشت از حجة الوداع (آخرین حج پیامبر در سال ۱۰ قمری) در منطقه غدیر خم آن را ایراد نمودند. در این خطبه پیامبر بنا به ماموریتی که به موجب آیه ۶۷ سوره مائده معروف به آیه تبلیغ یافته بودند، علی علیه السلام را به عنوان جانشین خود به مردم معرفی نمودند و از آنها بر این امر بیعت گرفتند.

این خطبه طولانی است و به نظر می رسد حداقل حدود ۱ ساعت به طول انجامیده است. حدیث غدیر بخشی از این خطبه است که پیامبر فرمودند : «من کنت مولاه فهذا علی مولاه». حدیث غدیر در بین شیعه و سنی متواتر است.

در سالهای اخیر تلاش شده است که متن کامل خطبه با استناد به منابع شیعه و اهل سنت چاپ شده و در دسترس همگان قرار گیرد تا مطالعه کنند. در متن کامل خطابه، پیامبر به صراحت به جانشینی امام علی علیه السلام به الفاظ مختلف تاکید نموده است و حتی اسامی سائر ائمه شیعه نیز برده شده است.

تصویر یکی از نامه های حضرت محمد (ص) به حاکمان و پادشاهان وقت

معصومان قبل از حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بر سندیت خطبه غدیر تاکید داشتند و برای اثبات آن تلاش و مبارزه زیادی کردند اما امام هشتم (ع) اقدامات بیشتر و خاصی نسبت به معصومان دیگر انجام داد به همین دلیل با مخالفان زیادی مواجه شد دلیل اصلی شهادت ایشان نیز پافشاری بر اصل خطبه غدیر بود که خلافت خلافای آن زمان را به خطر می انداخت زیرا خطبه غدیر یک حکم الهی از جانب خداوند متعال بود و وظیفه ابلاغ آن بر عهده امامان معصوم (ع) بود .

حضرت زهرا (س) نیز نقش مهمی در زمینه سازی واقعه بزرگ غدیر خم و روایت و اثبات آن در اسلام را ایفا کرد و علت اصلی رفتار مخالفان حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) و شهادت ایشان دفاع از واقعه غدیر و مبارزه با مخالفان و دشمنان امیرالمومنین حضرت علی (ع) بود. در حقیقت واقعه غدیر در پیشگاه الهی آنقدر اهمیت داشت که محبوب ترین فرستاده پروردگار عالمیان پیامبر (ص) و دختر گرامی ایشان حضرت زهرا (س) به خطر افتادند و آن حضرت جان خود را نثار این فریضه الهی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi