تاریخچه مختصر بلاک چین

از کجا شروع کنیم؟ بلاکچین با اختراع بیت کوین در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. سپس اجرای عملی آن در سال ۲۰۰۹ صورت گرفت. البته ، بلاکچین و بیت کوین تفاوت زیادی دارند ، اما بدون شروع بیت کوین نمی توانید داستان کامل تاریخچه بلاکچین را شرح دهید.

پول نقد الکترونیکی قبل از بلاکچین وجود داشته و مفهوم پول نقد الکترونیکی یا ارز دیجیتال موضوع جدیدی نیست. از دهه ۱۹۸۰ ، پروتکل های پول نقد الکترونیکی بر اساس الگوی پیشنهادی دیوید چوم وجود دارد. این نسخه جدید مسترینگ بلاکچین است. همانطور که شما باید درک مفهوم سیستم های توزیع شده را درک صحیح بلاکچین بدانید ، باید پول نقد الکترونیکی را نیز درک کنید.

این مفهوم قبل از بلاکچین و بیت کوین باید در ذهن شما وجود داشته باشد ، چرا که بدون آن مطمئناً امروز جایی که هستیم نبودیم . دو مسئله اساسی در سیستم نقدی الکترونیکی باید بررسی شود: پاسخگویی و ناشناس بودن. مسئولیت پذیری لازم است تا اطمینان حاصل شود که پول نقد فقط یک بار قابل مصرف است (مشکل دوبار خرج کردن) و اینکه فقط توسط صاحب قانونی آن می تواند هزینه شود.

مشکل خرج مضاعف وقتی بوجود می آید که پول یکسانی را بتوان دو بار خرج کرد. از آنجا که تهیه کپی از داده های دیجیتال کاملاً آسان است ، این مسئله در ارزهای دیجیتال به یک چالش بزرگ تبدیل می شود زیرا می توانید از همان پول نقد دیجیتال کپی کنید. برای محافظت از حریم خصوصی کاربران ناشناس بودن لازم است.

مانند پول نقد فیزیکی ، تقریباً غیرممکن است که هزینه شخصی را که واقعاً پول را پرداخت کرده است ، پس بگیرد. دیوید چائوم با استفاده از دو عملیات رمزنگاری ، یعنی امضای کور و اشتراک پنهانی ، هر دو این مشکلات را در طول کار خود در دهه ۱۹۸۰ حل کرد.

امضاهای کور امضای یک سند را بدون مشاهده واقعی آن امکان پذیر می کند ، و به اشتراک گذاری مخفی مفهومی است که امکان تشخیص هزینه های مضاعف را فراهم می کند ، یعنی استفاده از همان رمز پول نقد الکترونیکی دو بار (هزینه مضاعف).

در سال ۲۰۰۹ ، اولین اجرای عملی سیستم الکترونیکی پول نقد (پول نقد الکترونیکی) به نام بیت کوین ظاهر شد. اصطلاح رمزپایه نیز پس از آن ظهور کرد. برای اولین بار ، این مسئله توافق توزیع شده در یک شبکه بی اعتماد را حل کرد. از رمزنگاری کلید عمومی با مکانیزم اثبات کار (PoW) برای تهیه روشی امن ، کنترل شده و غیرمتمرکز برای ضرب ارز دیجیتال استفاده کرد.

نوآوری کلیدی ایده لیستی مرتب از بلوک های متشکل از معاملات و رمزنگاری شده توسط مکانیسم PoW بود. سایر فن آوری هایی که از چیزی مانند پیش ماده بیت کوین استفاده می کردند ، شامل درختان مرکل ، عملکردهای هش و زنجیره های هش هستند. با نگاهی به همه فناوری هایی که قبلاً ذکر شد و تاریخچه مربوط به آنها ، به راحتی می توان درک کرد که چگونه مفاهیم موجود در طرح های پول نقد الکترونیکی و سیستم های توزیع شده برای ایجاد بیت کوین و آنچه اکنون به عنوان بلاکچین شناخته می شود ، ترکیب شده اند.

این مفهوم همچنین می تواند با کمک نمودار زیر تجسم شود:

شبکه بلاکچین و ساتوشی ناکاموتو

در سال ۲۰۰۸ ، مقاله ای پیشگام با عنوان بیت کوین : سیستم نقدی الکترونیکی نظیر به نظیر با موضوع پول نقد الکترونیکی نظیر به نظیر با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو نوشته شد. این اصطلاح زنجیره بلوک ها را معرفی کرد. هیچ کس از هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو اطلاع ندارد. پس از معرفی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ ، وی تا سال ۲۰۱۱ در جامعه توسعه دهندگان بیت کوین فعال بود. وی سپس توسعه بیت کوین را به توسعه دهندگان اصلی آن سپرد و به سادگی ناپدید شد.

از آن زمان به بعد ، هیچ ارتباطی از طرف وی صورت نگرفته و وجود و هویت او در هاله ای از ابهام قرار دارد. اصطلاح زنجیره بلوک در طی سالها به کلمه بلاکچین تبدیل شد. از آن زمان به بعد ، تاریخچه بلاکچین واقعاً تاریخچه کاربرد آن در صنایع مختلف است. قابل توجه ترین منطقه در زمینه امور مالی جای تعجب ندارد. نشان داده شده است که بلاکچین سرعت و امنیت معاملات مالی را بهبود می بخشد. گرچه هنوز در جریان اصلی بخش مالی قرار نگرفته است ، اما مطمئناً قبل از شروع به کار فقط یک زمان باقی مانده است.

چگونه در سالهای اخیر تکامل یافته است

در مقاله بلاکچین : طرح برای اقتصاد جدید ، ملانی سوان سه طبقه مختلف بلاکچین را شناسایی می کند.

این سه ردیف همگی نحوه تکامل بلاکچین را به نمایش می گذارند. شایان ذکر است که این طبقات یا نسخه های مختلف ، نکات ساده زمانی در تاریخ بلاکچین نیستند. خطوط بین هر کدام مبهم است و در نهایت به نحوه استفاده از فناوری بلاکچین بستگی دارد که ویژگی ها و قابلیت های مختلف ظاهر شود. بلاکچین ۱٫۰: این ردیف با اختراع بیت کوین معرفی شد و در درجه اول برای ارزهای رمزپایه استفاده می شود. همچنین ، از آنجا که بیت کوین اولین اجرای ارزهای رمزپایه بود ، منطقی است که این نسل اول فناوری بلاکچین را دسته بندی کنیم که فقط ارزهای رمزنگاری را در بر بگیرد. تمام ارزهای رمزپایه جایگزین و همچنین بیت کوین در این گروه قرار می گیرند. این شامل برنامه های اصلی مانند پرداخت ها و برنامه ها است. این نسل در سال ۲۰۰۹ زمانی شروع به کار کرد که بیت کوین منتشر شد و در اوایل سال ۲۰۱۰ پایان یافت.

بلاکچین ۲٫۰: این نسل دوم بلاکچین توسط خدمات مالی و قراردادهای هوشمند استفاده می شود. این ردیف شامل دارایی های مالی مختلف مانند مشتقات ، اختیارات ، مبادله و اوراق قرضه است. برنامه هایی که فراتر از ارز ، دارایی و بازار هستند در این ردیف قرار می گیرند. اتریوم ، هایپر لجر و سایر سیستم عامل های جدید بلاکچین بخشی از بلاکچین ۲٫۰ محسوب می شوند. این نسل از زمانی آغاز شد که ایده های مربوط به استفاده از بلاکچین برای اهداف دیگر در سال ۲۰۱۰ ظهور کرد.

بلاکچین ۳٫۰: این نسل سوم بلاکچین برای اجرای برنامه هایی فراتر از صنعت خدمات مالی استفاده می شود و در دولت ، بهداشت ، رسانه ها ، هنرها و دادگستری مورد استفاده قرار می گیرد. مجدداً ، همانند بلاکچین ۲٫۰ ، اتریوم ، هایپر لجر و بلاک چین های جدید با قابلیت رمزگذاری در قراردادهای هوشمند بخشی از این لایه فناوری بلاکچین محسوب می شوند. این نسل از بلاکچین حدود سال ۲۰۱۲ ظهور کرد که چندین کاربرد فناوری بلاکچین در صنایع مختلف مورد تحقیق قرار گرفت.

بلاکچین X.0: این نسل نمایشی از تکینگی بلاکچین است که در آن روزی یک سرویس بلاکچین عمومی در دسترس است که هرکسی می تواند دقیقاً مانند موتور جستجوی گوگل از آن استفاده کند. این خدمات برای تمام قلمروهای جامعه فراهم خواهد کرد. این یک دفتر توزیع شده عمومی و باز با عوامل منطقی با اهداف عمومی (Machina Economyus) است که بر روی یک بلاکچین کار می کنند ، تصمیم می گیرند و با دیگر نمایندگان مستقل هوشمند از طرف مردم تعامل دارند و به جای قانون یا قراردادهای کاغذی با کد تنظیم می شوند. این بدان معنا نیست که قانون و قراردادها ناپدید می شوند ، در عوض ، قانون و قراردادها به صورت کد قابل اجرا هستند. مانند هر تاریخ ، این سابقه بلاکچین جامع نیست. اما امیدوارم که شما را در مورد چگونگی پیشرفت در مکانی که امروز هستیم ، به شما ارائه دهد. برای نوشتن اولین برنامه بلاکچین خود ، این آموزش را ببینید.

ترجمه از حمید رابعی

به نقل از سایت https://hub.packtpub.com

حتما ببینید

صلواتی برای حضرت زهرا (س) که زندگی شما را زیر و رو می‌کند

ابداً کاری ندارد، برای خدای بی‌نهایت هیچ کاری ندارد که بخواهد به ارزش کاری ضریب …

رژیم صهیونیستی قبرس را هم می‌خواهد اشغال کند؟

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که اشغال‌گران صهیونیست در قبرس هم مشغول خرید زمین و مالکیت …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi