تبیین ارتباط و همخوانی ارزهای دیجیتال با مبانی فقه اسلامی

به زودی از طریق این صفحه به تحلیل وضعیت اقتصادی حکومتهای ایجاد شده توسط پیامبر اکرم ، امام علی و امام حسن علیهم السلام در صدر اسلام خواهم پرداخت و دلایل استفاده حکومت اسلامی از ارزهای خارجی و متداول در اقتصاد به جای ایجاد پول ملی و به اصطلاح امروز اسلامی را مورد بررسی قرار خواهم داد

همچنین ارتباط و همخوانی ارزهای دیجیتال با مبانی فقه اسلامی را تبیین خواهم کرد و ثابت میکنیم که دولت و مجلس به جای حذف صفر از پول ملی باید به حذف اسکناس و حتی پول ملی فکر کنند

جرجی زیدان درکتاب تاریخ تمدن و سید هاشم بن سید معروف الحسنی در کتاب سیرة الائمة الاثنی عشر داستانی را نقل میکنند که در آن امام باقر در اقدامی قابل تامل به ملاقات عبدالملک مروان رفته و پیشنهاد ضرب سکه اسلامی را به وی داده است .

این واقعه از آن جهت اهمیت پیدا میکند که تاریخ اقتصاد و بانکداری به اصطلاح اسلامی را باید به قبل و بعد از این رخداد تقسیم کرد به همین دلیل ابتدا باید به داستان ساختگی درباره نقش امام باقر(ع) در ضرب اولین سکه های اسلامی اشاره ای بیندازیم . تا قبل از ضرب سکه توسط عبدالملک مروان در جامعه اسلامی یعنی از زمان پیامبر اکرم و پنج تن از ائمه معصومین علیهم السلام ، سیستم بانکی و پول اسلامی یا به عبارت بهتر سکه اسلامی ( که تا عصر حاضر نیز ادامه پیدا کرده است ) رسمیت نداشت ، ومعاملات در جامعه اسلامی یا به صورت کالا به کالا بود و یا با دینار ودرهم رومی وایرانی انجام می یافت .قبل از هر چیز بهتر است مروری بر شخصیت عبدالملک مروان داشته باشیم تا اقدام او در ترویج سیستم بانکی در دنیای اسلام را بهتر قضاوت کنیم. عبدالملک بن مروان (۲۶–۸۶ق)، پنجمین خلیفه اموی که پس از مرگ پدرش مروان بن حکم در سال ۶۵ق به خلافت رسید و ۲۱ سال خلافت کرد. دوران حکومت او با شورش‌های درونی و جنگ‌های خارجی روبرو بود، اما او توانست مخالفان داخلی را سرکوب کند و بر دشمنان خارجی پیروز شود. عبدالملک بن مروان، مناطقی را در آفریقا تصرف کرد و به محدوده خلافت خود افزود در روزگار وی، خانه خدا توسط منجنیق تخریب شد.

از بزرگترین کارهای خبیث عبدالملک این بود که بلافاصله شخص خونریز و پلیدی بنام “حجاج بن یوسف بن عقیل ثقفی” که بسیار بی باک و دشمن آل علی(علیه السلام) بود بر جان و ناموس مردم مسلط کرد. وی با نصب حجاج بن یوسف ثقفی به عنوان حاکم کوفه، شیعیان را شدیدا تحت فشار قرار داد.عمال دیگر عبدالملک مروان نیز مانند «مهلب» حاكم خراسان، و «هشام بن اسماعيل» حاكم مدينه ، همچون خود وى و حجاج سفاك و بي رحم بودند. تا اینجا متوجه شدیم که در زمان پیامبر و ۵ امام معصوم ، نهاد و سازمانی به نام بانک و ابزار مالی آن به نام پول یا سکه اسلامی محلی از اعراب در میان جامعه اسلامی نداشته و مردم از سکه های رایج رومی و ایرانی برای انجام معاملات خود استفاده میکردند .

سکه هایی که به خاطر مواد تشکیل دهنده خود ذاتا دارای ارزش بوده و بده بستان آن موجب رد و بدل شدن کل هویت اقتصادی جامعه اسلامی با بلاد کفر را فراهم نمیکرد.نفس ضرب سکه توسط عبدالملک مروان با گزاره های ذکر شده تا همین جا سئوالات فراوانی را ایجاد خواهد کرد و به فرض هم اگر ادعای فوق درست باشد، آنگاه دست بی وضو روی نام رسول الله و نام جلاله الله کشیدن که حرام اعلام شده، مبنای فقهی خود را از دست خواهد داد. زیرا اگر این عمل حرام بود حضرت امام محمد باقر(ع) چنین پیشهادی را به عبدالملک مروان نمی دادند به این دلیل که امکان ندارد تمام جامعه اسلامی در هنگام معاملات جزئی هم دارای وضو باشند.به نظر می رسد شیطنت بزرگی در انتساب ضرب سکه توسط عبدالملک مروان آن هم به پیشنهاد امام باقر (ع) توسط تاریخ نویسان رخ داده است تا با این انتساب ، بهانه کافی برای نفوذ و ایجاد سیستم بانکی و استفاده از ابزار آن در جامعه اسلامی توسط سرمایه داران یهودی که تسلط کافی هم بر حاکمان بنی امیه پیدا کرده بودند پیدا شود .

نفوذی که اقتصاد ممالک اسلامی را تا عصر حاضر نیز تحت سلطه سرمایه داران یهودی و بانکهای بزرگ استعمارگران جهانی قرار داده و با کوچکترین تکانی تمام اقتصاد مسلمانان دچار آشفتگی شود.نقش ضرب سکه در تغییر هویت جامعه اسلامی آنچنان قوی است که مامون خلیف عباسی نیز برای ولایت عهدی امام رضا (ع) اقدام به ضرب سکه کرده است. به نظر میرسد راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی جامعه در عصر کنونی نه تنها حذف سریع پول ملی توسط دولت است بلکه این راهکار بهترین مسیر برای پایه ریزی اقتصاد نوین اسلامی در آغاز گام دوم انقلاب خواهد بود. تورم زمانی شکل میگیرد که ابزار معاملاتی در جامعه ذاتا دارای ارزش نباشد متاسفانه ابزار معاملات در بازار کنونی با پشتوانه های دروغین از سوی جامعه یهود رواج پیدا کرده و کنترل آن نه تنها در اختیار اشخاص نیست بلکه در اختیار دولتها نیز نیست  مادامی که پول و سیستم بانکی جامعه بر اساس پشتوانه دروغ رواج داشته باشد اقتصاد اسلامی نخواهد شد

حذف پول کاغذی از اقتصاد آثار فراوانی خواهد داشت که رونق تولید ، حذف قاچاق ، خروج از رکود ، اشتراک گذاری ثروت ملی ، ترویج کارت اعتباری ، حذف ابزار نفوذ و جاسوسی اقتصادی ، حذف دلالی و ایجاد جریان سازنده برای ثروتهای بلوکه شده در املاک و مستقلات از جمله بدیهی ترین نتایج آن خواهد بود.

اگر ذات پول با ارزش باشد دولتها نمیتوانند از آن به عنوان ابزاری برای نفوذ در اقتصاد اشخاص و سایر دولتها استفاده کنند در گذشته های دور که فقط سکه های ایرانی و رومی و ارزهای رایج در اقتصاد دنیا به خاطر جنس آنها که از فلز طلا بود ارزشمند بود و از طرف حکومتها به رسمیت شناخته میشد حالا و در عصر تکنولوژی چرا ذات پول دارای ارزش نباشد.

حالا قضیه متفاوت شده است و قدرت‌های بزرگ اقتصادی در دنیا از پول ملی سایر کشورها به عنوان ابزار نفوذ و جاسوسی اقتصادی استفاده میکنند چون ذات پول ارزشمند نیست و اعتبار دروغی که به آن داده شده آنرا ارزشمند کرده است در حالی که این اعتبار دروغ است و موهوم و غیر قابل اعتماد.

راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی در عصر کنونی نه تنها حذف سریع پول کاغذی در کشورهای مختلف است بلکه این راهکار بهترین مسیر برای پایه ریزی اقتصاد نوین در آغاز هزاره سوم میلادی نیز خواهد بود.

واضح است که بدهی دولتهای بزرگ اقتصادی مانند آمریکا مدتی است که از در آمدشان بیشتر شده است و این دولتها عدم توازن ایجاد شده را با چاپ پول کاغذی بدون پشتوانه در کشور خود پوشش داده اند اما جور و تاوان این بدهی نجومی را بوسیله ابزار نفوذ خود یعنی پول کاغذی در سایر دولتها به روی دوش تمام مردم دنیا قرار می‌دهند

دروغ در اقتصاد دنیا بیداد می‌کند، اما نه دروغی که از زبان مردم خارج شود بلکه دروغ بزرگ و رایج در اقتصاد دنیا ، پول بدون پشتوانه‌ای است که ابزار نفوذ به اقتصاد خانواده ها و مردم عادی است .یکی از این راهکارها استفاده از ارز دیجیتال است و بلاکچین در مسیر تحقق این وعده گام بر میدارد این آغاز راه بلاک چین است

از نظر شرعی برای حلال بودن یك معامله، شرایطی بیان شده است كه تكلیف انجام یا عدم انجام آن معامله به حسب این شرایط متفاوت می‌شود.

شرع مقدس اسلام، برای یك معامله صحیح:
– مالیت داشتن مورد معامله
– مشخص بودن ارزش آن
– مشخص بودن ثمن و مثمن
– نداشتن ابهام در جوانب معامله
– محرز بودن طرفین معامله به عنوان اشخاص حقیقی یا حقوقی
– قابلیت تحقق خیارات بیع و روشن بودن شروط طرفین نسبت به آنها
– و نداشتن ضرر غَرَر و … را جزء شرایط یك معامله صحیح شرعی بیان نموده است.

حال سئوال این است كه آیا این شرایط در خرید و فروش ارز دیجیتال هم قابلیت تحقق و اجرا دارند یا خیر؟

منتظر باشید

با تشکر

حمید رابعی کارشناس ارشد مهندسی شهرسازی و برنامه ریزی شهری

حتما ببینید

کاپیتالیست را باید در موزه های تاریخی جهان بنگریم

سوم ژانویه ۲۰۰۹ برابر با ۱۴ دی ۱۳۸۷ ، بیست و یکمین سالگرد ملاقات هیات …

ارزهای دیجیتال، معبری برای شکستن سد تحریم

محمدی، رییس هیات مدیره انجمن بلاک چین گفت: ارزهای دیجیتال همه مشکلات ما را حل …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi