دولت با چاپ پول، کسری بودجه را جبران کرد

در حالی که حسن روحانی همواره تاکید کرده که دولت وی برای رفع کسری بودجه استقراض نکرده و دست به چاپ پول نزده، رئیس‌کل بانک مرکزی این موضوع را رد کرد.

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی نگار درباره علل رشد تورم گفت: بگذارید با مردم شفاف باشیم برای مثال در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمدهای تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است که نتیجه‌اش تورم خواهد بود، اما در بانک مرکزی با توجه به کسری‌های بودجه کاری غیر از این نمی‌توانستیم انجام دهیم.

اعتراف صریح رئیس‌کل بانک مرکزی به استقراض دولت و رفع کسری بودجه با چاپ پول در حالی است که حسن روحانی بارها اعلام کرده که دولت او برای رفع کسری بودجه، استقراض نکرده است.

البته آنچه که همتی گفته، پیش از این در آمارهای بانک مرکزی نیز آشکار شده بود با این حال رد سخنان روحانی از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی نکته مهمی است که نشان می‌دهد حتی بالاترین مقام بانکی دولت هم سخنان روحانی را درباره عدم استقراض قبول ندارد.

ردیفتاریخسخنان روحانی
۱۲۰ شهریور ۱۳۹۷علیرغم روال گذشته، این دولت هرگز برای اداره کشور در پی استقراض از بانک مرکزی نشد.
۲۲۳ مهر ۱۳۹۷ما در هیچ شرایطی و به رغم تحمل سختی‌ها، خلق پول و یا استقراض از بانک مرکزی نکردیم.
۳۵ آبان ۱۳۹۷معمولاً در سال‌ها و دولت‌های قبل رشد نقدینگی به خاطر استقراض دولت از بانک مرکزی بوده است و امروز رشد نقدینگی در سایه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است؛ بنابراین دولت انضباط مالی خود را به خوبی حراست و حفظ کرده است.
۴۱۴ آبان ۱۳۹۷چه کسی این نقدینگی را درست می‌کند؟ ممکن بود در زمانی دولت نقدینگی ایجاد و استقراض کرده و پایه پولی را بالا ببرد اما الآن که اینگونه نیست و ما که پایه پولی را بالا نمی‌بریم.
۵۱۹ آذر ۱۳۹۷این دولت تحت هیچ شرایطی برای حل مشکلات از پایه پولی برداشت نکرد
۶۷ اسفند ۱۳۹۷پیش از این دولت، بخش زیادی از پایه پولی بر مبنای استقراض و بدهی‌های دولت به بانک مرکزی بود، اما الآن اگر پایه پولی افزایش یابد، به خاطر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بوده است که بانک‌ها تلاش کنند از این پایه پولی استفاده نکرده و به اقتصاد فشار نیاورند.
۷۱ خرداد ۱۳۹۸اولین کار مهم دولت در این زمینه این بوده که در طول ۶ سال گذشته دست در جیب بانک مرکزی نبرده‌ایم و دولت پایه پولی را بالا نبرد. بالا رفتن پایه پولی کار بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است. دولت نسبت به استفاده از پایه پولی متعهد بوده و بعد از این هم متعهد خواهد بود، حتی برای پرداخت یارانه هم زمانی که پول کم می‌آوردند از پایه پولی استفاده می‌کردند اما ما این کار را نکردیم.
۸۲۱ بهمن ۱۳۹۸کشور را در سال گذشته و امسال به‌رغم تحریم به خوبی اداره کردیم و برای اداره کشور نه نیاز به وام خارجی داشتیم، نه به استقراض از بانک مرکزی خودمان نیاز داشتیم.
۹۷ خرداد ۱۳۹۹بدون استقراض از بانک مرکزی بودجه امسال را به خوبی اجرا خواهیم کرد.
۱۰۱۶ خرداد ۱۳۹۹تداوم انضباط مالی دولت و تأمین کسری موردنیاز بودجه کشور از محل نقدینگی بازار به جای استقراض از بانک مرکزی ضروری است.
۱۱۸ تیر ۱۳۹۹تا امروز یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم. نه در سال ۹۷، نه در سال ۹۸ و نه در سال ۹۹ که ان‌شاءالله تا پایان سال استقراض نخواهیم داشت و کشور را اداره می‌کنیم.
۱۲۱۴ مرداد ۱۳۹۹دولت تدبیر و امید استقراض از بانک مرکزی را از دستور کار دولت خارج کرده است، دولت از سیاست انتشار اوراق برای تأمین اعتبارات عمرانی استفاده کرده و اخیراً نیز بانک مرکزی سازوکار بازار باز پولی را اجرایی کرده که می‌تواند در ساماندهی بازار پول نقش مهمی ایفا کند.
۱۳۲۹ مرداد ۱۳۹۹دولت قبلی آمد ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای مسکن پول پرفشار استقراض کرد. ما هم این قدرت را داریم، ولی دستمان را به سوی بانک مرکزی هیچ وقت دراز نکردیم. در این ۷ سال، دست به سوی استقراض بانک مرکزی دراز نکردیم، دنبال پول پرفشار نرفتیم.
۱۴۱۲ شهریور ۱۳۹۹صحبت‌هایی که در بعضی از رسانه‌ها می‌شود که کشور ما از لحاظ رشد نقدینگی در شرایط بدی است و شرایط انفجار است، می‌خواهم این آمار را به مردم عزیزمان عرض کنم که این آمار بانک مرکزی است. نسبت رشد پایه پولی ما در ۵ ماهه اول امسال نسبت به آخر پارسال پایان ۹۸ حساب کنیم در این ۵ ماه رشد پایه پولی ما معادل ۲.۹ دهم بوده است، یعنی آن نقدینگی که همه از آن وحشت دارند و خطرناک است نقدینگی بر مبنای رشد پایه پولی است و بحمدالله رشد پایه پولی ما در این ۵ ماهه کمتر از ۳ درصد بوده و نشان می‌دهد مسیر حرکت اقتصادی ما یک مسیر صحیح و درستی است که طی می‌کنیم.
۱۵۱۰ دی ۱۳۹۹اوراق را به جایگاه واقعی آن رساندیم و اعتماد مردم برای خرید اوراق دولتی جلب شده است، اوراق دولتی را جایگزین پول نقد کردیم و ریالی از بانک مرکزی استقراض نکردیم اما نسبت به این مسائل کمتر صحبت می‌شود. ما اصلاً استقراضی از بانک مرکزی نمی‌کنیم و نکردیم.

به زبان ساده تر باید گفت یکی از بهترین و ساده ترین راه دزدی دولتها از جیب مردم به واسطه چاپ پول بدون پشتوانه انجام میگیرد

حتما ببینید

رژیم صهیونیستی قبرس را هم می‌خواهد اشغال کند؟

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که اشغال‌گران صهیونیست در قبرس هم مشغول خرید زمین و مالکیت …

برگزاری باشکوه کمپین شب یلدا در صرافی ارز دیجیتال مکسی

تا سقف ۱۶۰۰ تتر بونس ویژه کمپین شب یلدای صرافی بین المللی mexc برای کاربران …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi