حمایت از مدارس حمایتی به چه قیمتی؟

از ابتدای مهر سال تحصیلی ۹۸، ۹۹ بسیاری از مدارس کشور نام جدیدی را تجربه میکنند با پیشوند مدارس حمایتی . در این نوع از مدارس جوانان جویای کار با دریافت مبالغ اندکی از کارفرما که موسس مدرسه نام دارد بر جایگاه معلمی تکیه میزند و روح و روان و جسم دانش آموزان در اختیارش قرار میگیرد.

تجربه شخصی خودم که پدر دو دانش آموز سال اولی پسر و دختر هستم که یکی در مدرسه عادی و دیگری در مدرسه حمایتی مشغول به تحصیل هستند در نوع خودش جالب توجه است.

هر شب پسرم که در مدرسه عادی و با معلمان با تجربه تحصیل میکند با ذوق و شوق از آموخته های آن روزش به امید فردا لحظه شماری میکند و از آنطرف دخترم که در یک مدرسه حمایتی و معلمان جوان و بی تجربه تحصیل میکند به ندرت از معلمش حرفی میزند و غیبت معلم ، بی توجهی معلم و بی حوصلگی معلمش را بازگو میکند

معلم جوانی که بدون شک هیچ دوره آموزشی را نگذرانده و با بدیهی ترین اصول تربیتی ، آموزشی و حرفه ای بیگانه است

گویا از سالهای بعد نیز به مرور مدارس این سرزمین مانند یک بنگاه خصوصی و ذیل اصل ۴۴ و قانون بودجه و برنامه توسعه و …. واگذار خواهند شد و نسل های بعدی نیز همین سرنوشت در انتظارشان خواهد بود

چه کسی و چه ارگانی پاسخگوی این ولنگاری در نظام آموزشی است
مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان با چه نیت و هدفی راه اندازی شده اند که حالا باید شاهد به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور با هر تراز علمی و هر پیشینه ذهنی در حساسترین نهاد کشور باشیم

یکی از اصول مهم و اساسی در قبول حرفه معلمی علاقه شخصی ، حوصله بالا ، تراز علمی قابل قبول و آشنایی با نظام تعلیم و تربیت و مهارت آموزشی است

مدرسه بنگاه نیست که غرفه های آنرا به هرشخصی بشود اجاره داد

سالهاست رتبه های بالای کنکور آن هم با علاقه شخصی ، دانشگاههای تربیت معلم و فرهنگیان را در صدر فرم انتخاب رشته خود قرار میدهند
اما حالا جوانان جویای کار که اتفاقا هیچ علاقه ای هم به حرفه معلمی نداشته و از روی اجبار این شغل را انتخاب میکنند وارد آموزش و پرورش میشوند

صبر و تحمل و حوصله سر و کله زدن با دانش آموزان آن هم از نوع ابتدایی کار هر شخصی نیست ، باید پیشینه ذهنی و عشق و علاقه چاشنی معلومات و فنون تدریس باشد تا بشود وارد نظام تعلیم و تربیت شد

آموزش و پرورش و سایر نهادهای تصمیم گیر در کشور هر چه سریعتر باید این روند مخرب را پایان دهند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از رواج مدارس حمایتی در کشور آنرا بلای جان نظام آموزشی کشور توصیف کرد.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز با بیان اینکه در خصوص مدارس حمایتی به وزیر آموزش و پرورش تذکر دادم، گفت: مدارس حمایتی را بلای جان نظام آموزش و محل رانت خواهی و استثمار جوانانی کرده اید که به عنوان معلم در آن تدریس می کنند.
وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش افزود: خصوصی سازی یا همان مدارس حمایتی اگر تحت نظارت صحیح و دلسوزانه نباشد و صرفا از بابا رفع تکلیف یا نگاه رانت مدارانه با آن برخورد شود، نظام آموزشی کشور را نابود، فرزندان ملت که به عنوان امانت دست جنابعالی است بدبخت خواهد کرد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: قطعا در این مدارس فرزندان خانواده های مرفه و متمکن درس نمی خوانند و این شایسته نیست که برترین نظام آموزشی در این مدارس اعمال شود.
حاجی دلیگانی از وزیر آموزش و پرورش خواست سریعا نسبت به ساماندهی اوضاع این مدارس اقدام کند.
وی تاکید کرد: اینجانب در همین زمینه به وزیر آموزش و پرورش تذکر دادم و اگر وزیر به این موضوع توجه نکند از وی در صحن مجلس سوال خواهم کرد.

حتما ببینید

تحلیل و بررسی سامانه شاد وزارت آموزش و پرورش

و اما سامانه شاد ،  الشاد ماالشاد و ما ادراک ما الشاد …  قبل از …

تحلیل و بررسی سامانه سناد وزارت آموزش و پرورش

سامانه سناد به عنوان بستر اصلی ثبت مشخصات دانش آموزان ، اولیاء و فرهنگیان همچنین …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi