مسؤولان کشور تحت تاثیر اندیشه‌های صندوق بین‌المللی پول قرار دارند

مسعود درخشان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی امروز در نشست «نقد و بررسی طرح افزایش قیمت حامل های انرژی» در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: متاسفانه هر دولتی که خیزی برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برداشته است موفق نشد. در زمان آقای آقازاده وزیر نفت اسبق، بحث ما درباره حامل‌های انرژی افزایش قیمت‌ها نبود بلکه اصلاح قیمت‌های نسبی بود. یعنی چرا یک نفر که بنز یک میلیاردی سوار می‌شود بنزین را لیتری ۱۰۰۰ تومان میخرد و یک نفر که با پراید خرج زندگی‌ یک خانواده درمی‌‌آورد هم بنزین را باید لیتری ۱۰۰۰ تومان بخرد. این قضیه اصلا عادلانه نیست.

درخشان افزود: ما متاسفانه حسابداری صنعتی در پالایشگاه‌ها و فرآورده‌ها نداریم. دولت نفت را مجانی به پالایشگاه‌ها میدهد، پالایشگاه هم نفت را به فرآورده تبدیل میکند و با یک قیمت تعیین شده می‌فروشد. این سیستم غلط است و اقتصاد این صنعت را از بین برده است. متاسفانه مسئولین برای حل مشکل قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی دنبال راه‌های ساده هستند درحالیکه حل این مشکلات پیچیده راه‌حل ساده ندارد و باید همه جوانب مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: اینکه یکباره اعلام شد قیمت بنزین ۳ برابر شده است نشان میدهد که مسئولین کشور تحت تاثیر اندیشه‌های صندوق بین‌المللی پول قرار دارند زیرا طبق این اندیشه‌ها باید برای انجام اصلاحات شوک درمانی صورت گیرد. ایده شوک درمانی مربوط به تفکرات صندوق بین‌المللی پول است و ایده آنها برای اجرای این طرح سرکوب مردم به وسیله‌ی نیروی انتظامی است. شوک درمانی در افزایش ناگهانی قیمت بنزین اتفاق افتاد و تبعات منفی در پی داشت. در واقع شوک درمانی ثمره اندیشه لیبرالیسم اقتصادی است که نباید انجام میگرفت.

درخشان با اشاره به اینکه یکی از اهدافی که برای طرح دولت گفته شده جلوگیری از قاچاق بنزین بوده است، افزود: این یک ادعای بی‌پایه و اساس است زیرا کارت سوخت تاثیری در قاچاق ندارد و اصلا این اعداد و ارقامی که گفته میشود با کامیون قاچاق می‌شوند قابل باور نیست.

وی با تاکید بر اینکه ادعای دولت که می‌گوید برای کمک به مردم قیمت بنزین افزایش پیدا کرده است، صادقانه نیست، گفت: باید با مردم صادقانه حرف زد. بیاییم و توضیح دهیم که تحریم‌ها به دولت فشار آورده و دولت چاره‌ای جز این کار ندارد.

درخشان افزود: در اعطای یارانه به ۱۸ میلیون خانوار چون اطلاعات دولت دقیق نیست، عدالت هم رعایت نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: عده‌ای در توجیه اقدام دولت می‌گویند اگر قبل‌تر افزایش قیمت بنزین به مردم اعلام میشد اثرات تورمی ایجاد می‌شد. به نظر من این حرف‌های نئوکلاسیک‌ها را باید دور ریخت. دولت باید رودررو با مردم صحبت میکرد تا مردم توجیه شوند و همراهی کنند.

وی با تاکید بر اینکه اصل ایده افزایش قیمت بنزین پسندیده بود اما نحوه اجرا کاملا ایراد داشت و این وظیفه ما اقتصاددانان است که دولت را راهنمایی کنیم، اضافه کرد: در بین اقتصاددانان جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید: وظیفه اصلی اقتصاددانان طرح سوالات درست است و اگر سوال درست پرسیده شد آنگاه هر احمقی میتواند درست جواب دهد. آن احمق‌ها سیاستمداران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi