حجم نقدینگی در دو ماه ابتدایی سال ۹۹ معادل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت

محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت‌های نهم و دهم اخیراً مدعی شده بود که حجم نقدینگی در دو ماه ابتدایی سال ۹۹ معادل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

بانک مرکزی با صدور جوابیه‌ای، اظهارات بهمنی را تکذیب کرده است. بانک مرکزی میزان افزایش نقدینگی در دو ماه نخست امسال را اعلام نکرده اما رقم دقیق حجم نقدینگی در پایان اسفند ۱۳۹۸ را ۲۴۷۲ هزار میلیارد تومان عنوان کرده است.

هرچند این جوابیه با هدف دفاع از عملکرد بانک مرکزی منتشر شده، اما در باطن خود بیانگر واقعیت تلخ در روند رشد نقدینگی در سال‌های اخیر است. از آنجا که این جوابیه خطاب به محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ منتشرشده، بد نیست نگاهی مقایسه‌ای به عملکرد بهمنی و همتی در کنترل نقدینگی بیندازیم.

در دوره ۵۹ ماهه ریاست محمود بهمنی، حجم نقدینگی ۳۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که نسبت به روسای بعد از وی، عملکرد بهتری است.

در پایان تیرماه سال ۱۳۹۷ حجم نقدینگی در کشور ۱۶۰۲ هزار میلیارد تومان بود. عبدالناصر همتی در اوایل مرداد ۱۳۹۷ عهده‌دار ریاست بانک مرکزی شد. با توجه به آمار بانک مرکزی، مشخص است که در دوره ۲۰ ماه نخست ریاست همتی بر بانک مرکزی حجم نقدینگی در کشور ۸۶۹ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

با این توضیحات به نظر می‌رسد بانک مرکزی بهتر است درباره مدیریت نقدینگی اقدام به صدور جوابیه نکند چراکه عملکرد کنونی ضعیف‌تر از دوره‌های قبل بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi