شارژر خودرو برقی جمشید آرین منتظر پریز حمایت

جمشید آرین اصل، ایده پرداز و مخترع ایرانی خودروهای الکتریک هوشمند است که در سال ۱۳۳۹ در شهر تهران به دنیا آمده است.[نیازمند منبع]

اختراعات

جمشید آرین سال ۱۳۸۱ برای نخستین بار در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری تلویزیون دولتی ایران حضور یافت و خودروی هوشمند الکتریکی ساخته شده توسط خود را با نام Aryana 792 معرفی کرد.[۱] طبق اطلاعات موجود در مقاله منتشر شده مورخ ۸ دسامبر سال ۲۰۰۴ میلادی سایت اینترنتی درایو، جمشید آرین اصل مخترع ایرانی است که اختراع تکنولوژی شارژ سریع هوشمند به نام او ثبت شده است.[۲]
در مقاله‌ای که ۱۲ اوت سال ۲۰۰۶ توسط لورنا ادواردز منتشر شده، خودروی ساخت جمشید آرین مورد توجه قرار گرفته است. مقاله ذکر می‌کند که آرین به استرالیا رفته و در آنجا نمونه اولیه دومین خودروی الکتریکی هوشمند خود را که iEV800 نامگذاری کرده، ساخته است. این خودرو با سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ کامل باتری طی می‌کند و شتاب صفر تا صد آن ۷٫۵ ثانیه می‌باشد.[۳][۴]
جمشید آرین به فعالیت‌های خود در استرالیا و س‍‍‍پس آلمان ادامه داد و پس از گذشت ده سال از خروج او از ایران، در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، که برنامه‌هایی برای جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور داشت، جمشید آرین به ایران برگشت.[۱]
پس از بازگشت جمشید آرین به ایران، او اختراع خود را بر روی یک خودروی سمند پیاده کرد و با آن بیش از ۵۰۰ کیلومتر را از تهران تا اصفهان طی کرد.[۵][۶]
همچنین، جمشید آرین یک دستگاه خودروی تیبا را به سیستم برقی ساخت خود مجهز کرده (با نام تجاری iEV1-IR) و به همراه یک دستگاه شارژ هوشمند پرتابل در نمایشگاه بین‌المللی ژنو ۲۰۱۲ در کشور سوئیس شرکت کرد.[۷][۸]

بازخوردها

پس از موفقیت‌های فوق، رئیس جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد دستور می‌دهد که هزینه ساخت ۱۰۰ خودروی برقی و ۲ ایستگاه شارژ آن به جمشید آرین داده شود. در ۱۴ تیر ۱۳۹۴ محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنایع از وجود شخصی به نام جمشید آرین اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.[۹][۱۰] جمشید آرین با عدم استقبال مسئولان از طرحش و مشکلات مالی مجبور شد به خارج از ایران برود. وزارت صنعت بسته پیشنهادی وی را رد کرد. معصومه ابتکار رئیس وقت سازمان محیط زیست در پاسخ به درخواست حمایت او گفت: خودروی شما آینده ای ندارد وسازمان بهینه سازی مصرف سوخت نوشت: طرح شما دارای حق تقدم نیست.[۱۱]

نامه معصومه ابتکار

در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ جمشید آرین به برنامه تلویزیونی ثریا در شبکه افق از تلویزیون دولتی ایران دعوت شد. با توجه به مباحث مطرح شده در برنامه، این برنامه تلویزیونی خبرساز شد. جمشید آرین در این برنامه با ارائه مستنداتی فاش کرد که در سال ۱۳۸۱ معصومه ابتکار بعنوان رئیس وقت سازمان محیط زیست ایران، کتباً طی نامه‌ای رسمی به او اعلام کرده است که خودروهای برقی هیچگونه آینده‌ای ندارند.[۱۲][۱۳][۱۴][۱۵][۱۶][۱۷] با این حال معصومه ابتکار اعلام کرد که:

نامه منسوب به اینجانب جعلی است و از جاعلان آن شکایت کرده و موضوع را مورد پیگیری قرار خواهم داد. در این نامه نه‌تنها امضا کاملاً جعلی و غیر واقعی است، بلکه ادبیات نامه و عنوان به کار رفته برای امضاکننده نیز سابقه نداشته است.[۱۸][۱۹][۲۰]

جمشید آرین در پیامی در خرداد ماه ۱۳۹۵ این سخنان معصومه ابتکار را پاسخ داد.[۱۲][۱۴] در جوابیه جمشید آرین آمده است:

اینجانب در تاریخ ۲۵ خرداد به متن دروغ ، گزارش خلاف واقع و شبهات وارد شده در پست خانم ابتکار در ۸ صفحه با جزئیات مستدل و مستند پاسخ دادم. دو نامه خانم ابتکار و نامه های وزیر نفت و سازمان گسترش وزارت صنایع خود اسنادی هستند که حاکی از یک اشتباه بزرگ در نگاه خوشبیانه و در نگاه دقیق دادستان کل میتواند به عنوان یک خیانت ملی قلمداد شود. خانم دکتر ابتکار نگذاشتند تکنولوژی مهم و استراتِژیکی که انقلابی در سیستم حمل و نقل ما به وجود می اورد در کشور ما تاسیس ، راه اندازی وگسترش یابد تا امروز ما بااشتغال بیش از سه میلیون نفر دراین بخش بزرگ صنعتی، با کاهش مصرف حداقل ۲۸ میلیون لیتر بنزین مورد علاقه ریاست سازمان محیط زیست) منتج به عدم ورود آلودگی هوا گردد. جرم سنگین خانم ابتکار دو نامه است که در سال ۱۳۸۱ در سربرگ سازمان محیط زیست صادر شد و امروز بعد از ۱۵ سال با جسارت و اهانت بر روی آن تاکید دارند. سر کار خانم ابتکار، قبل از اعلام شکایت شما، اینجانب از دادستان کل به عنوان مدعی العموم تقاضا کردم طبق قانون اساسی وارد این پرونده حساس ملی شود تا منافع ملی و سلامتی مردم که با اشتباهات شما از بین رفته و به خطر افتاده را مورد رسیدگی قرار دهد.[۲۱]

در تیرماه ۱۳۹۵ محسن مقصودی، مجری برنامه ثریا، در پاسخ به ماجرای تکذیب نامه خانم ابتکار پس از هفت ماه نوشت:

ادعای خبر اصلی، اتفاقات علم و فناوری این روزهای کشور نه اعتصاب غذای یک مخترع تولید کننده خودروهای الکتریک است، نه ماجرای سوخت‌ های فسیلی و وابستگی کشور به واردات بنزین، نه راهکار بلندمدت آلودگی هوای کلانشهرها، نه عقب ماندگی صنعت خودروی کشور و نه موضوع جعل یک نامه. اینها هیچکدام خبر اصلی نیستند. یک مشت تیتر یک هستند برای ژورنالیست‌ ها و خبرنگاران و رسانه‌ای‌ها. اصل ماجرا چیز دیگری است. داستان چالش‌ های پیشرفت ایران پر است از امثال آرین‌ها و برخوردهای اینچنینی مسئولان. داستان اصلی که این همه حواشی آن است، نحوه برخورد مسئولان در دولت‌ های مختلف با چالش ها و نیازهای کشور و پیشرفت های علمی و فناوری است.[۲۲][۲۳][۲۴]

در آذرماه ۱۳۹۵ حکم جلب جمشید آرین به جرم جعل امضای معصومه ابتکار بوسیله دادسرای ناحیه ۲ تهران صادر شد.[۱۸]

 

حتما ببینید

شهرداری مشهد طرح تفصیلی سه‌راه شاهنامه تا پل کشف‌رود را تهیه می‌کند

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهرداری این کلان‌شهر تهیه طرح …

۱۳۰۰میلیارد ریال برای احداث تقاطع غیرهمسطح شاهنامه به پیامبراعظم(ص)

تقاطع غیرهمسطح شاهنامه، گامی موثر در جهت توسعه منطقه منفصل توس رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید