مارجین تریدینگ؛ پر ریسک و پر سودترین شیوه انجام مبادلات ارزی

معمولا کسانی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند به دنبال موقعیت‌هایی هستند که در کم‌ترین زمان ممکن، سرمایه خود را چند برابر و بیشترین سود را از وضعیت بازار کسب کنند. معاملات مارجین (Margin trading) یکی از پر سودترین و در عین حال خطرناک‌ترین شیوه انجام معاملات است که می‌تواند سود یا ضرر زیادی را روی مقداری که سرمایه‌گذاری می‌کنید برای شما به همراه داشته باشد. در ادامه مطلب ویژگی‌ها و شیوه انجام مارجین تریدینگ را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

معامله مارجین؛ شروع یک بازی حرفه‌ای

اگر شما هم جز تریدرهای حرفه‌ای هستید که از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی در در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اید با واژه معاملات مارجین آشنا هستید. در معاملات مارجین برخلاف معاملات معمولی، تریدرها می‌توانند با استفاده از اهرم یا لوریج، بیشتر از مقداری که سرمایه‌گذاری کرده‌اند سود کسب کنند. در هنگام استفاده از لوریج یک نسبت یا ضریب مشخص ارائه می‌شود که براساس آن برای سرمایه‌گذاری در یک معامله، مقدار کم‌تری را سرمایه‌گذاری می‌کنید.

برای مثال اگر نسبت مد نظر (۵:۱) یک به پنج باشد شما می‌توانید ۵ برابر سرمایه‌ای که در دست خود دارید را در یک معامله، سرمایه‌گذاری کنید. در واقع به بیان ساده‌تر شما با استفاده از اهرم، مبلغی را از شخص سومی که می‌تواند بروکر یا صرافی باشد قرض می‌گیرید و در ازای وام دریافتی به او سود می‌دهید.

حالت‌های مختلف مارجین تریدینگ چیست؟

به صورت کلی دو حالت خرید و فروش استقراضی برای معاملات مارجین وجود دارد. در حالت خرید استقراضی (Long Position) فرض بر این گذاشته خواهد شد که تریدر با افزایش قیمت دارایی به سود برسد. در این موقعیت، معامله‌گر می‌تواند با فروش در قسمت‌های بالایی نمودار قیمت و خرید در قسمت‌های پایینی آن به سود برسد. در حالت فروش استقراضی یا (Short Position) تریدر باید به صورت دائمی قیمت آنلاین ارز دیجیتال را بررسی کند تا بتواند در زمان مناسب سهام یا ارزی که به او تعلق ندارد را بفروشد و از طریق کاهش دارایی به سود برسد. در چنین شرایطی شما می‌توانید ارز خود را در ابتدا با قیمت بالاتری به فروش برسانید و زمانی که قیمت بسیار کاهش پیدا کرد با خرید دوباره آن به سود برسید.

برای مثال، معامله‌گری را در نظر بگیرید که قصد انجام معامله به شیوه مارجین را دارد. فرض بگیرید که سرمایه اولیه او فقط ۱ بیت کوین است و بر اساس تحلیل‌ و برآوردهایی که با اندیکاتور، مبدل ارز دیجیتال یا سایر ابزارها انجام داده است احتمال می‌دهد که قیمت ارز مورد نظر از ۳۰۰۰ دلار به ۵۰۰۰ دلار خواهد رسید. اگر نسبت لوریج را (۳:۱) یک به سه در نظر بگیرد در صورتی که تحلیل درستی داشته باشد ۳ برابر سرمایه اولیه خود از افزایش قیمت ارز و روش مارجین سود خواهد کرد.

در صورتی که تحلیل درستی انجام نشود ممکن است ورق برگردد و تریدر به همین میزان ضرر کند. صرافی یا بروکر نیز از طریق معامله مارجین سود می‌کنند. صرافی در صورت موفقیت معامله، درصد سود و در صورت شکست ۳ برابر مبلغ ضرر را از سرمایه اولیه‌ای که سرمایه‌گذاری کرده‌اید کسر خواهد کرد.

کال مارجین چیست و چه محدودیت‌هایی دارد؟

کسانی که در بازارهای آتی فعالیت می‌کنند پیش از قرار گرفتن در موقعیت خرید یا فروش باید حساب‌های خود را به میزان لازم شارژ کنند. در واقع مبلغی باید به عنوان وجه ضمانت از انجام معامله توسط خریدار و فروشنده به حساب‌های مورد استفاده خود برای معامله واریز شود. پس از مشخص شدن و دریافت موقعت خرید، این مبلغ در حساب‌ها توسط بورس بلوکه خواهد شد. موجودی حساب‌هایی که برای انجام معامله انتخاب شده‌اند هر ۳۰ دقیقه یک بار بررسی خواهد شد و در صورتی که موجودی حساب به کم‌تر از ۷۰% وجه ضمانت برسد حساب شما در موقعیت کال مارجین قرار خواهد گرفت.

در صورت قرار گرفتن در شرایط کال مارجین، اخطاریه‌‌هایی برای افزایش وجه حساب برای شما ارسال می‌شود و باید تا پیش از مهلتی که داده شده است حساب خود را شارژ کنید. در صورت عدم خروج از وضعیت کال مارجین تعدادی از موقعیت‌های خرید و فروش شما توسط کارگزاری بسته خواهد شد.

کال مارجین چیست وچه تاثیری در بازار ارزهای دیجیتال دارد؟ - صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس

انواع مارجین تریدینگ در بازارهای مختلف چیست؟

به صورت کلی برای انجام مارجین تریدینگ، دو مدل مختلف بازار معامله وجود دارد. که براساس شرایط معامله باید بهترین آن‌ها را انتخاب کرد. در حالت اول،  تریدر در بازارهای آینده معاملات خود را انجام می‌دهد. سرمایه او دست نخورده باقی می‌ماند و طرف مقابل قرارداد مشخص می‌شود. در چنین معاملاتی هیچ پول قرضی به صورت اتوماتیک به حساب تریدر یا صرافی باز نخواهد گشت. به همین دلیل صرافی‌ها برای جلوگیری از ورود به معاملاتی که ضرر می‌دهند بدهی‌هایی که در راستای معامله به وجود خواهد آمد را بیمه می‌کنند یا جلوی قرار گرفتن تریدرها را در وضعیت کال مارجین می‌گیرند.

حالت دوم مربوط به انجام معامله در بازارهای نقدی مثل بازار ارز استلار، بیت کوین و سایر رمز ارزها است. در این روش مبلغ وام بعد از اتمام معامله به صورت اتوماتیک و همتا به همتا به صرافی بازگردانده خواهد شد. در چنین وضعیتی، صرافی از تریدر کارمزد دریافت خواهد کرد و در صورتی که میزان بدهی تریدر به صرافی از وجه ضمانت معامله بیشتر شده باشد تریدر را در وضعیت کال مارجین قرار خواهد داد.

مزایا و معایب مارجین تریدینگ چیست؟

در معاملات مارجین تریدینگ شما با تسلط بر تحلیل تکنیکال و سایر عواملی که روی بازار تاثیر می‌گذارند با استفاده از اهرم‌ها می‌توانید به سود بسیار زیادی دست پیدا کنید. در بازار ارزهای دیجیتال مثلا تریوم، تتر، اتریوم کلاسیک و بیت کوین که بیشتر در بازار ترند هستند با استفاده از اندیکاتور و یادگیری اصول مارجین تریدینگ می‌توانید مبلغ بیشتری از آن چیزی که از صرافی وام گرفته اید را به دست آورید اما این فقط روی خوش ماجرا است. تریدر باید بتواند کارمزد صرافی و مبلغ وام گرفته شده را باز گرداند بنا بر این در صورتی که به حد کافی سود نکند مبلغ زیادی را نیز بدهکار خواهد شد.

این حالت در شرایطی اتفاق می‌افتد که ترید در وضعیت کال مارجین قرار بگیرد و در صورت عدم توانایی برای خروج از آن سایر موقعیت‌های معاملاتی او نیز بسته شود. نکته دیگری  که وجود دارد تاثیر فعالیت صرافی‌ها در خطرناک شدن وضعیت برای کسانی است که در بازار ارزهای دیجیتال به روش مارجین معامله می‌کنند. زمانی که تقاضای یک ارز دیجیتال بالا ولی عرض آن محدود شود نمودار به صورت ناگهانی دچار جهش و افزایش قیمت خواهد شد که این موضوع باعث قرارگیری بسیاری از معاملات در وضعیت کال مارجین خواهد شد.

چه پلتفرم‌هایی مارجین تریدینگ را ارائه می‌دهند؟

صرافی‌های زیادی وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید قیمت روز دوج کوین و سایر ارزها را مشاهده و اقدام به خرید و فروش کنید اما تعداد صرافی‌هایی که مارجین تریدینگ را به مشتریان خود ارائه می‌دهند بسیار پایین است. افرادی که از ip ایران قصد انجام چنین معاملاتی را دارند تحریم شده‌اند و باید از طریق روش‌های مختلف، ip و اطلاعات خود را تغییر دهند. از صرافی‌های مهم ارائه دهنده مارجین تریدینگ می‌توان به بیتمکس(Bitmex)، هوبی(Houbi)، بایننس، کراکن(Kraken) و وال کلاب (Whaleclub)  اشاره کرد.

پر سودترین معاملات ارز دیجیتال را در صرافی نوبیتکس انجام دهید

اگر قصد خرید و فروش ارز دیجیتال را دارید صرافی نوبیتکس شرایطی را فراهم کرده است که بتوانید با کم‌ترین کارمزد در محیطی امن، مبادلات خود را انجام دهید. شما می‌توانید کیف پول خود را به راحتی مدیریت کنید و از طریق کارت‌های شتاب، پرداخت خود را به صورت ریالی انجام دهید. کافی است در نوبیتکس ثبت نام کنید و از خدمات آن بهره‌مند شوید. هدف ما جلب رضایت مشتری و ایجاد بستری مناسب برای هم‌وطنان برای انجام معاملات است.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi