رأی دیوان عدالت به نفع صندوق ذخیره فرهنگیان

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از صدور رای دیوان عدالت اداری در خصوص سهم دولت در برنامه پنجم توسعه به نفع فرهنگیان خبر داد و گفت: این رای به معنی احقاق حقوق اعضاء مؤسسه به میزان ۶،۳۴۰ میلیارد ريال بابت مطالبات سال‌های ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ از سهم دولت است.

به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل صندوق ذخیره فرهنگیان، مهدی نیکدل در جمع خبرنگاران و مدیران موسسه و شرکت‌های تابعه با اشاره به صدور رای دادگاه بدوی در تاریخ ۱۵ دیماه ۱۳۹۷ از سوی شعبه ۴۱ دیوان عدالت اداری تصریح کرد: صدور این رای علاوه بر اینگه گواهی بر خصوصی بودن مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان است، به معنی این است که اگر دولت در مهلت قانونی مذکور هیچ گونه اعتراضی نسبت به آن نداشته باشد، حق فرهنگیان در برنامه پنجم توسعه اعاده ‌خواهد شد که ما در این زمینه خوشبین هستیم.

وی افزود: این رای نتیجه سه سال پیگیری‌های صندوق ذخیره فرهنگیان و همراهی فرهنگیان، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و همچنین وزارت آموزش و پرورش است و وصول این مبالغ نیز نیازمند ادامه همکاری و پیگیری جدی دیفنعان و نهادهای زیربط و همچنین رسانه‌ها است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در صورت دریافت مبلغ مذکور، به نسبت دارایی و سابقه عضویت اعضا در بین آنها توزیع شده و سهم بازنشستگان اول فروردین ۱۳۹۴ به بعد نیز به حساب آنها واریز می‌شود.

لازم به ذکر است بازنشستگان اسفندماه ۱۳۹۳ و قبل از آن، معادل سهم خود، سهم دولت را دریافت کرده و با صندوق ذخیره فرهنگیان تسویه حساب کرده‌اند.

نیکدل ضمن درخواست از فرهنگیان برای افزایش حق عضویت خود به ۵ درصد گفت: اگرچه قریب ۹۰ درصد از فرهنگیان عضو صندوق هستند اما به فرهنگیان غیر عضو نیز پیشنهاد می‌کنیم حتما به عضویت صندوق اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های موسسه در حوزه پتروشیمی و سودآوری چشمگیر آن در سال‌های آتی از فرهنگیان بازنشسته خواست که در عضویت صندوق بمانند تا از سودهای آتی بهره‌مند شوند.

مهدی نیکدل مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در جلسه مشترک مدیران عامل و هیأت مدیره، شرکت‌های تابعه و مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار کرد: در صندوق ذخیره فرهنگیان مقرر شده بود معادل تا ۵ درصد از حقوق فرهنگیان که کسر و در صندوق واریز می‌شود، همان میزان از سوی دولت واریز شود که این موضوع بر اساس تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه است.

وی ادامه داد: در برنامه دوم، سوم و چهارم، این وظیفه را دولت انجام داده است یعنی تحقیقاً تا پایان برنامه چهارم، دولت تمام وجوه را واریز کرده است اما متأسفانه آنچه از حقوق معلمان کسر شده است زیر ۱.۲ درصد بود در حالی که قانون اجازه داده بود تا ۵ درصد حقوق کسر شود.

نیکدل اضافه کرد: در برنامه پنجم توسعه، متأسفانه این ۵ درصد سهم دولت حذف شده است و به همین دلیل چون در برنامه پنجم توسعه نبود، سازمان برنامه و بودجه نیز اعتباری در بودجه برای آن در نظر نگرفت ولی بعد از پیگیری‌ها در بودجه سالیانه اعتباری در بودجه ۹۰ تا ۹۲ دیدند اما تا ۹۵ مبلغی نپرداختند.

وی افزود: از سال ۷۶ مصوب شد که سایر کارکنان دولت ۲.۵ درصد از حقوقشان کم کنند و دولت نیز همین معادل بپردازد و هر سال ظاهراً به حساب پس‌اندازشان می‌ریزند ولی معلمان مستثنی شدند و گفتند که آنها صندوق ذخیره فرهنگیان دارند و متأسفانه در این بین معلمانی که عضو صندوق نبودند، ضرر کردند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: پس چند نکته مطرح بود اینکه چرا ۵ درصد انجام نشد و اینکه چرا دولت برای همه کارکنان طرح ۲.۵ درصد را گذاشت ولی برای معلمان نگذاشت و در نهایت اینکه اگر گفتند معلمان صندوق ذخیره دارند، چرا آن دسته از معلمان که عضو صندوق نبودند هیچ تسهیلاتی در این زمینه نداشتند. 

وی گفت: عدم پیش‌بینی سهم دولت در صندوق ذخیره فرهنگیان موجب شد در سال ۹۴ شکایت به دیوان عدالت اداری شود اما چون عنوان می‌شد که دولت از دولت نمی‌تواند شکایت کند، این شکایت رد شد و در تجدیدنظر هم رد شد.

نیکدل افزود: زمانی که به صندوق ذخیره فرهنگیان آمدم، پیگیری کردم و در دوم اردیبهشت ۹۶ باز هم در تجدیدنظر به خاطر دولتی بودن، شکایت رد شد و ما شانزدهم خرداد ۹۶ درخواست اعمال ماده ۷۹ و ورود دادستان کردیم و کارشناسان اعلام کردند صندوق ذخیره فرهنگیان دولتی نیست.

وی گفت: در کنار آن معلمان هم نامه نوشتند چرا حق ما را ندادند و نمایندگان مجلس هم کمک کردند و این کمک‌ها باعث شد که پیگیری‌ها به نتیجه برسد؛ از سوی دیگر معاون پارلمانی نداریم و شرکت استحکام سازه را مأموریت دادیم که پیگیری کردند و در نهایت ۱۵ دی ماه ۹۷، دیوان عدالت اداری رأی داد که سازمان برنامه و بودجه و دولت محکوم به پرداخت وجوه دوران برنامه توسعه پنجم شدند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه اعتباری را برای سال ۹۱ تا ۹۲ در بودجه سنواتی گذاشته بودند که  ۳۰۵ میلیارد تومان بابت این‌ سال‌ها در سال ۹۵ وصول کردیم که بخشی واریز شد و بخشی هم به حساب فرهنگیان عضو واریز می‌شود، گفت: از ۳۰۵ میلیارد تومان که گرفتیم بخشی تا پایان برنامه چهارم و ۱۸۰ میلیارد تومان برای برنامه پنجم بود.

وی تصریح کرد: از حدود ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات برنامه پنجم توسعه، رقم ۱۸۰ میلیارد تومان که دریافت شده است، کم می‌شود و در نهایت بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، ۶۳۴ میلیارد تومان از دولت طلب داریم.

نیکدل اظهار امیدواری کرد که ۶۳۴ میلیارد تومان طلب دولت به‌زودی محقق شود، گفت: اگر طبق قانون ۵ درصد از حقوق معلمان کم شده بود، اکنون به جای ۶۳۴ میلیارد تومان، ۳ هزار میلیارد تومان طلب ما از دولت بود.

وی با بیان اینکه با اعتمادسازی انجام شده توسط صندوق ذخیره فرهنگیان، تعداد ۱۰۰ هزار معلم سهم خود را تا ۵ درصد افزایش دادند، اظهار کرد: معلمان بازنشسته می‌توانند در صندوق ذخیره فرهنگیان همچنان باقی بمانند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با تأکید بر اینکه تا اواسط سال آینده شرکت کیمیا پارس خاورمیانه که بالای ۹۰ درصد مال ماست به بهره‌برداری می‌رسد و پتروشیمی سبلان تا پایان سال آینده به بهره‌داری خواهد رسید، گفت: سود صندوق ذخیره فرهنگیان نسبت به سال قبل بیش از ۲ برابر شده است.

حتما ببینید

پیگیری تبدیل سرمایه اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان به سهام

یکی از روشهای جذاب در مدیریت صتدوق ذخیره فرهنگیان که میتواند موجب تحول و سودآوری …

بزرگترین افتخار صندوق ، اعطای امتیاز خرید برخی خودروهای بی کیفیت داخلی به فرهنگیان

یکی از بزرگترین افتخارات حال حاضر در صندوق ذخیره فرهنگیان اعطای امتیاز خرید برخی خودروهای …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi