شهردارمشهد : چاره ای جز اجرای کمربندجنوبی نداریم

ارتفاعات جنوبی در سراشیبی تخریب
معاون دادستان : هزینه های انجام شده شهرداری در فاز ۲ کمربند جنوبی مورد ایراد دستگاه نظارتی است
نویسنده : محمد علی علی نژاد

پروژه جاده کمربند جنوبی که قرار است با عبور از جنوب شهر مشهد، بولوار شهید برونسی را به ورودی شهر (باغچه) متصل کند، در حالی که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در فاز یک آن هزینه شده بود، از حدود دو سال قبل با اعتراض سازمان های مردم نهاد محیط زیستی مواجه شد تا این که دادستان مشهد در نشستی خبری، ضرورت اجرای این طرح را زیر سوال برد و برای مدتی نیز ادامه فعالیت عمرانی این پروژه متوقف بود. با ادامه اعتراضات سازمان های مردم نهاد محیط زیستی، این موضوع در جلسه اتاق فکر استان نیز بحث و بررسی شد. مخالفان اجرای این طرح، آن را تخریب محیط زیست و ارتفاعات جنوب می دانند و مجریان طرح نیز رفع مشکلات ترافیکی و انتقال بارترافیکی از طریق جنوب را، دلایل اجرای آن بیان کرده اند.همچنین اگرچه معاون دادستان اعلام کرد این طرح مصوبه کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری را ندارد اما معاون شهردار با بیان این که اکنون نیازی به مصوبه کمیسیون ماده ۵ نیست، گفت مصوبه لازم دریافت شده است. با این حال به تازگی اجرای این پروژه سرعت گرفته و بار دیگر موجب اعتراض سازمان های مردم نهاد محیط زیستی شده است.
جاده کمربند جنوبی، شهر را از تنفسگاه جدا می کند
موسوی از فعالان محیط زیستی در این باره می گوید: هدف از ساختن شهر، ایجاد محلی برای زیستن شهروندان است و شهر برای زیستن باید امن باشد و سلامتی و شادابی را تامین کند ، حال اگر ساخت و سازهایی داشته باشیم که برخلاف این هدف باشد، پذیرفتنی نیست.وی با اعتراض به این که پروژه جاده کمربند جنوبی مشهد پس از توقفی یک ساله دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است، می افزاید: مردم درشرایطی که امکان زیستن داشته باشند، در این منطقه ساکن شده اند و وقتی کوه و چشمه و به طور کلی طبیعت و زیست بوم شهر تخریب شود، دیگر زیست شهر به مخاطره می افتد.موسوی تصریح می کند: ارتفاعات جنوبی مشهد تفرجگاه ، تنفسگاه و باغچه شهر محسوب می شود اما با ایجاد جاده کمربند جنوبی، شهر را از این تنفسگاه و باغچه جدا کرده اند و مانند یک دیوار بین شهر و این بخش، جاده احداث کرده اند.وی با اشاره به سوابق اجرای این پروژه یادآور می شود: اجرای این پروژه در دوره چهارم شورای شهر متوقف شده بود اما در این دوره، دوباره اجرای آن آغاز شده است و تخریب ارتفاعات در مسیر جاده کمربند جنوبی انجام می شود.نماینده شبکه تشکل های زیست محیطی خراسان رضوی درباره خسارت های ایجاد این جاده می گوید: حداقل ده ها چشمه در مسیر این جاده کور شده و جاده ۴۰ آبراهه را قطع کرده و اکوسیستم زیستی منطقه با چالش مواجه شده است که با چند هزار میلیارد تومان هم قابل جبران نیست.موسوی می افزاید: در شرایطی که هوای مشهد دچار آلودگی شدید است، ارتفاعات جنوبی مشهد که می تواند به بهبود وضعیت هوای شهر کمک کند ، تخریب و در نتیجه بحران زیست محیطی که کلان شهر مشهد با آن مواجه است، تشدید می شود.
شهردار: چاره ای جز اجرای کمربندجنوبی نداریم
همچنین پیش از این تقی زاده شهردار مشهد از ادامه فاز یک کمربند جنوبی و تهیه پیوست زیست محیطی برای فازهای بعدی خبر داده و گفته بود: «چاره ای جز اجرای کمربند جنوبی نداریم، اجرای کمربندی جنوبی جزئی از طرح جامع مشهد است، تقریبا ترافیک امروز این کلان شهر در محدوده این کمربندی قفل شده و چاره ای جز اجرای آن نداریم، البته مسائل زیست محیطی نیز رعایت خواهد شد و در جلساتی که با سمن ها برگزار می شود، نظرات آنان را نیز دریافت می کنیم.»
بررسی پروژه کمربند جنوبی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال
همچنین قاضی محمد بخشی محبی، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و سخنگوی شورای حفظ حقوق بیت المال استان در امورمنابع طبیعی و اراضی ملی، در این باره به «خراسان رضوی» می گوید: بعد از این که سازمان های مردم نهاد محیط زیستی گلایه و شکایت های متعددی را به شورای حفظ حقوق بیت المال ارائه کردند، نظر سازمان بازرسی خواسته شد که اعلام کردند این پروژه پیوست زیست محیطی ندارد و آسیب جدی به محیط زیست وارد کرده است.وی می افزاید: همچنین اجرای پروژه، موجب تخریب آبراهه های این محدوده شده است که محیط زیست این منطقه را تحت تاثیر قرارمی دهد که این موضوع در جلسه ای که اتاق فکر استان برگزار کرده، تایید شده است. بخشی محبی تصریح می کند: همچنین این موضوع که کمربند جنوبی ۲۰ درصد از معضل ترافیک را حل می کند، از جمله ابهامات مطرح شده بود.وی می افزاید: راه و شهرسازی نیز اعلام کرد مصوبه کمیسیون ماده ۵ برای این پروژه گرفته نشده بلکه بر اساس مصوبه شورای همتا، پروژه شروع شده است.
غیبت شهردار مشهد درجلسه شورای حفظ حقوق بیت المال
معاون دادستان مرکز استان از بررسی پروژه کمربندجنوبی مشهد در جلسه روز گذشته شورای حفظ حقوق بیت المال خبر می دهد و می گوید: با این که شهردار به این جلسه دعوت شده بود اما حضور نداشت و در غیاب شهردار، جلسه با حضور معاون عمرانی شهردار تشکیل و نظر معاون شهردار نیز خواسته شد و شهرداری هم اعلام کرد تابع نظر شورای حفظ حقوق بیت المال است و اگر شورا به این نتیجه برسد که این پروژه نقش موثری در شهر ندارد، با توجه به تخریب کوه ها و ایجاد محدودیت برای شهروندان، دادستان نظر شورا را کتبی به شهرداری ابلاغ خواهد کرد تا ادامه پروژه متوقف شود.
وی یادآور می شود: حتی اگر این پروژه بخواهد ادامه پیدا کند نیز تحت نظر شورای حفظ حقوق بیت المال خواهد بود تا از تغییر کاربری و تصرفات اطراف بزرگراه جلوگیری شود. بخشی محبی با بیان این که در این جلسه پیمانکار پروژه گزارشی ارائه کرد، اظهار می کند: با توجه به ایرادهایی که در زیرسازی پروژه وجود داشت، پیمانکار توضیحاتی را ارائه داد و شهرداری نیز اعلام کرد تا زمانی که نواقص رفع نشود پروژه را از پیمانکار تحویل نخواهیم گرفت.
ابلاغ نظر شورای حفظ حقوق بیت المال طی یک یا دو روز آینده
معاون دادستان مشهد می گوید: طی یکی، دو روز آینده نظر شورای حفظ حقوق بیت المال درباره پروژه کمربند جنوبی مشهد به شهرداری ابلاغ خواهد شد. وی یاد آور می شود: در فاز ۲ هم شهرداری هزینه هایی انجام داده که مورد ایراد دستگاه های نظارتی است، این که شهرداری چگونه از حق و حقوق شهروندان مبالغی را به برخی مالکان در فاز ۲ پرداخت کرده است. وی می افزاید: البته شهرداری اعلام کرده که در بحث تملک فاز ۲ شروع به فعالیت کرده است.
شهرداری به افکار عمومی پاسخ نداد
روز گذشته برای دریافت پاسخ شهرداری، پیگیری های متعددی از شهرداری مشهد صورت گرفت که متاسفانه بی نتیجه بود و پاسخگویی به افکار عمومی در این زمینه به روزهای آینده موکول شد .

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi