دانلود اپلیکیشن فارس من

«فارس من» نسل جدید رسانه است؛ تلاشی برای نزدیک کردن محتوای تولیدی خبرگزاری به مشکلات و نیازهای واقعی مردم. رسالت رسانه‌ها در گذشته تنها در انتشار اخبار و اظهارنظرهای مقامات و مسؤلین تعریف می‌شد. اگرچه این دست اخبار گاه حتی میانه‌ی چندانی با مسائل واقعی عموم نداشت. آن‌قدر که برخی مواقع رسانه را به اندازه «روابط عمومی» مسؤلین تقلیل می‌داد. «مردم» غائبان بزرگ رسانه‌ها بودند. ایده «فارس من» برای شنیده‌شدن حرف مردم است. آن‌ها می‌توانند با ایجاد پویش، طیف گسترده‌ای از مطالب و خبرها را برای «پیگیری» یا «انتشار» ارسال کنند. پویش‌هایی نظیر: «مطالبه»، «درخواست تقدیر و تشکر» از یک فرد یا سازمان،

دانلود اپلیکیشن فارس من

«کار خیر و کمک‌رسانی»، درخواست برای پرداختن به «مسائل کلان»، «پیشنهاد و انتقاد» از یک قانون یا رویه، «ارسال سؤال» درباره یک خبر یا شایعه و «سوژه خبری». مخاطبان هم‌چنین می‌توانند «خبر» یا «تحلیل» را صرفاً برای منتشر شدن در خبرگزاری ارسال نمایند. قابلیت ارسال عکس و فیلم با محتوای خبری، دیگر قابلیتی است که به‌تازگی در اختیار مخاطبان خبرگزاری قرار گرفته است. این تصاویر بعد از «صحت‌سنجی» در اختیار عموم مخاطبان قرار می‌گیرد. هرچه تعداد حمایت‌ها و امضاهای مردم از یک پویش بیشتر باشد، اهمیت و درجه «پیگیری» یا ضریب «انتشار» آن در خبرگزاری هم بالاتر است. سامانه «فارس من» با شعار «تو سردبیر فارس هستی» و هدف کاهش فاصله میان رسانه‌ها و مردم، از آبان ماه سال ۹۷ در خبرگزاری فارس تاسیس شد.

در این سامانه، تمهیدات متنوعی برای دریافت سوژه‌های خبری از آحاد مردم در نظر گرفته شده و خبرنگاران خبرگزاری فارس نیز متعهد شده‌اند پیگیری سوژه‌های مردمی را در اولویت کاری خود قرار دهند. «فارس من» گام مهم فارس برای مردمی کردن هرچه بیشتر رسانه‌ها و نزدیک شدن به خواست و سلیقه‌های آن‌ها است. در آینده امکانات بیشتری هم‌چنین برای ایفای نقش هر چه بیشتر مردم در اداره خبرگزاری فعال خواهد شد.

فارس من چیست؟

«فارس من» نسل جدید رسانه است؛ تلاشی برای نزدیک کردن محتوای خبرگزاری به مشکلات و نیازهای واقعی مردم. رسالت رسانه‌ها در گذشته تنها در انتشار اخبار و اظهارنظرهای مقامات و مسؤلین تعریف می‌شد. اگرچه این اخبار میانه‌ی چندانی با مسائل واقعی افکار عمومی نداشت. آن‌قدر که برخی مواقع رسانه را به اندازه «روابط عمومی» مسؤلین تقلیل می‌داد. «مردم» غائبان بزرگ رسانه‌ها بودند. ایده «فارس من» برای مشارکت مردم در تولید محتوای خبرگزاری است. آن‌ها می‌توانند با تشکیل پویش، طیف گسترده‌ای از مطالب و خبرها را برای «پیگیری» یا «انتشار» ارسال کنند.

هدف از راه‌اندازی «فارس من» چیست؟

«فارس من» بستری برای مشارکت مردمی است؛ برای هرچه نزدیک‌ کردن محتوا و خروجی‌های مختلف خبرگزاری به خواست و نیازهای واقعی مردم. بعلاوه نمادی از تلاش خبرگزاری فارس برای پیگیری مطالبات مخاطبان از مسؤلین است؛ برای آنکه هرچه می‌تواند در جهت کم کردن دردهای بی‌شمار آنها گام بردارد. دردهایی که اگر هرکدامشان هم حل و فصل بشود، باز هم یک «خبر خوب» است.

چه مطالبی را می‌توان برای «فارس من» ارسال کرد؟

امکان ارسال طیف متنوعی از محتوا وجود دارد. بعضی از این محتواها با هدف «پیگیری» توسط خبرنگاران فارس ارسال می‌شوند؛ نظیر: «مطالبه»، «درخواست تقدیر و تشکر از یک فرد یا سازمان»، «کار خیر و کمک‌رسانی»، درخواست برای پرداختن به «مسائل کلان»، «پیشنهاد و انتقاد» از یک قانون یا رویه، «ارسال سؤال» درباره یک خبر یا شایعه و «سوژه خبری» برای تهیه گزارش یا خبر توسط خبرنگار. مخاطبان هم‌چنین می‌توانند «خبر» یا «تحلیل» را صرفاً برای منتشر شدن در خبرگزاری ارسال نمایند. قابلیت ارسال عکس و فیلم خبری، دیگر قابلیتی است که به‌تازگی در اختیار مخاطبان خبرگزاری قرار گرفته است. این تصاویر بعد از «صحت‌سنجی» در اختیار عموم مخاطبان قرار می‌گیرد.

آیا برای ثبت کمپین یا ارسال خبر حتماً باید حساب کاربری داشته باشم؟

خیر. اما ارائه یک شماره تلفن همراه الزامی است. برای این منظور بعد از وارد کردن جزئیات خبر یا کمپین، از شما یک شماره تلفن همراه خواسته می‌شود. این شماره تلفن با ارسال یک پیامک صحت‌سنجی خواهد شد. شما می‌توانید بعد از ارسال کمپین یا خبر مورد نظر، با وارد کردن همان شماره تلفن همراه به حساب کاربری پیش‌فرض خود در فارس من وارد شوید. با تکمیل یک اطلاعات پروفایل شما قابل دسترسی خواهد بود.

چگونه یک حساب کاربری در فارس من ایجاد کنم؟

تک‌تک مخاطبان در فارس من یک صفحه اختصاصی در اختیار خواهند داشت. صفحه‌ای که با سلیقه خود می‌توانند آن را چیدمان کرده اطلاعات پروفایل کاربری را ویرایش کنند. هم‌چنین این صفحه اختصاصی یک پیوند یکتای منحصر به‌فرد نیز دارد که برای اشتراک‌گذاری و تبلیغ به‌کار می‌رود. برای این منظور الزامی است یک شماره تلفن همراه ارائه کنید. برای این منظور به صفحه فارس من به آدرس FARS.ME مراجعه کنید. در گوشه بالا سمت چپ تصویر، آیکون «ورود/ ثبت‌نام» به‌شکل یک آدمک در دسترس است. با کلیک روی آن می‌توانید بعد از وارد کردن یک شماره تلفن همراه و تصویر کد امنیتی، نسبت به ثبت‌نام در سامانه و ساختن صفحه اختصاصی اقدام کنید.

درباره کمپین‌های مختلف فارس من بیشتر توضیح دهید

مخاطبان می‌توانند ۸ گونه کمپین مختلف برای فارس من ارسال کنند. انواع کمپین عبارتند از: سوژه خبری: با انتخاب این گزینه می‌توانید یک پیشنهاد ناب برای تهیه خبر یا گزارش به تحریریه فارس ارائه دهید. مطالبه: اگر مشکل یا مطالبه‌ای دارید و برای حل آن باید به سراغ دستگاه یا مقام مسؤل خاصی رفت، این گزینه مناسب شما است. سؤال: اگر ایراد یا ابهامی دارید و مایل هستید فارس برای شفاف‌سازی آن را با یک کارشناس مطرح کند، این گزینه را انتخاب کنید پیشنهاد و انتقاد: برای طرح پیشنهاد یک قانون جدید مثلاً یا انتقاد از یک رویه اداری این گزینه پیش پای شما است. تقدیر و تشکر: از تمایل دارید فارس از دستگاه یا مقام مسؤلی به‌خاطر فداکاری یا خدمت‌گذاری صادقانه به مردم تشکر کند، این گزینه مناسب شما است. مسائل کلان: حل و فصل برخی موضوعات نیازمند همکاری بین بخشی و مطالعه پژوهشکده‌ها است. این گزینه برای آنها است. کار خیر و امدادرسانی: این گزینه هم برای کسانی است که ایده کار خیر دارند، یا می‌خواهند یک مجموعه خیر را به مردم معرفی کنند. ایده و راهکار: برای حل مشکلات مختلف کشور اگر ایده و راهکاری دارید، این گزینه مناسب شما است.

چطور یک مطلب را ثبت کنم؟

تنها با ۳ قدم می‌توانید یک کمپین در «فارس من» ایجاد کنید. برای این‌منظور به fars.me مراجعه کنید. گزینه «شروع کن» را انتخاب کنید. در این صفحه گزینه «ایجاد کمپین» را فشار دهید.

موضوع موردنظر خود را از میان ۸ مدل کمپین انتخاب کنید: «سوژه خبری»، «مطالبه»؛ «سؤال»؛ «پیشنهاد و انتقاد»؛ «تقدیر و تشکر»؛ «مسائل کلان»؛ «کار خیر و امدادرسانی»؛ «ایده و راهکار». سپس باید برای این مطالبه یک عنوان مناسب انتخاب کنید. عنوانی که علاوه بر جذابیت، در نهایت صراحت خواسته و موضوع مدنظر شما را برای همه آشکار کند. در گام بعد انتخاب می‌کنید خبرنگاران فارس این مطالبه را از کدام سازمان یا فرد مسؤل باید پیگیری نمایند. گام سوم برای تهیه بدنه مطالبه است. در صفحه باز شده می‌باید توضیحات مفصلی درباره مطالبه و موضوعی که مدنظرتان هست وارد کنید. بعلاوه هشتگ‌های مرتبط با سوژه را از کادر پایینی انتخاب کرده و اگر پیوند مشابهی درباره موضوع مورد نظر در دیگر رسانه‌ها موجود است، آن را وارد نمایید. در گام چهارم و نهایی هم باید استنادات اضافی، عکس یا فیلم‌های مربوطه را برای توضیح بیشتر ضمیمه کنید.

انتخاب عکس برای کمپین‌ها چگونه است؟

انتخاب تصویر مناسب و تیتر جذاب می‌تواند تأثیر به‌سزایی در دیده شدن بیشتر کمپین و حمایت‌های مضاعف آن از جانب مردم داشته باشد. بنابراین از تیتر جنجالی و عکس جالب نباید غفلت کرد. برای این منظور هنگام ثبت یک کمپین بعد از انتخاب تیتر باید نسبت به آپلود عکس موردنظر اقدام کنید.

ویژگی‌های انتخاب یک تیتر مناسب چیست؟

هر خبر باید حاوی حداقل یکی از ارزش های خبری باشد. ارزش های خبری عبارتند از: چه کسی، چه چیزی، چگونه، چه زمانی، چرا و کجا. اما در تیتر انتخابی نباید به همه این سواات پاسخ داد تا مخطاب ترغیب به خواندن مطلب کامل داشته باشد . از همین جهت انتخاب تیتر اهمیت زیادی دارد.

عضو یک گروه خیریه هستم؛ آیا می‌توانم از فارس من استفاده کنم؟

«کار خیر و امدادرسانی» عنوان یکی از انواع ۸گانه کمپین‌های تعریف‌شده برای سامانه فارس من است. شما می‌توانید ایده خیری که دارید برای اطلاع عموم از این گزینه منتشر نمایید. به میزان حمایت‌های جلب‌شده برای پویش شما، فارس من به تبلیغ و انتشار تحرکات خیر شما اقدام خواهد کرد.

آیا امکان انتشار شماره حساب در کمپین‌های کار خیر موجود است؟

در بدو انتشار کمپین خیر. اما اگر پویش شما بتواند بالای ۱۰هزار امضا جمع‌آوری کند، هم توسط خبرنگاران فارس از گروه‌های مختلف خیریه پیگیری خواهد شد. هم نسبت به انتشار شماره حساب اقدام می‌شود.

آیا من می‌توانم یک مطالبه سیاسی ثبت کنم؟ مطالبه ورزشی چطور؟

از این بابت خط قرمز خاصی در فارس من وجود ندارد. انواع مطالبات شما به‌شرط آنکه مشتمل بر اتهامات بدون سند یا الفاظ رکیک و دیگر موارد اخلاقی نباشد، منتشر خواهد شد. ورزشی یا سیاسی بودن آن تأثیر خاصی ندارد.

روند انتشار مطالبات مردم در فارس من چگونه است؟

تنها خط قرمز فارس من انتشار موضوعات غیرقانونی است. مثلاً ادعاهای بدون سند؛ یا نوشته‌هایی که مشتمل بر عناوین مجرمانه‌ای از قبیل تهمت، افترا یا نشر اکاذیب داشته باشد. اگر سوژه شما مشتمل بر این موارد نیست، حداکثر ظرف ۴۸ ساعت تأیید و منتشر خواهد شد.

چه کسی تأییدکننده مطالبات ثبت‌شده در فارس من است؟

مسؤلیت مطالبات ثبت‌شده با مدیران سامانه است. مطالبات ثبت‌شده در فارس من اگر تزاحم خاصی با قوانین جاریه مملکتی نداشته باشند، منتشر خواهند شد.

نحوه ارسال خبر یا تحلیل برای فارس من چگونه است؟

به سایت فارس من بروید(fars.me) بعد از انتخاب گزینه شروع کن، می‌توانید با انتخاب «ارسال خبر و تحلیل» به این بخش هدایت شوید. روند ارسال خبر یا تحلیل هم بسیار مشابه ارسال کمپین‌های هشت‌گانه است. برای این منظور باید ابتدا در نخستین گام یک تیتر جذاب و صریح برای خبر یا تحلیل خود انتخاب کنید. تیتری که مخاطبان مختلف را برای مطالعه محتوای شما بیشتر جذب کند. در گام بعد نوبت وارد کردن «بدنه خبر» است. بدنه‌ای که لزوماً باید مشتمل بر پاسخ‌های سؤالات اساسی درباره جزئیات خبر موردنظر شما باشد.

نحوه ارسال عکس یا فیلم برای فارس من چگونه است؟

بعد از انتخاب گزینه «شروع کن» و بعد از ورود به صفحه ارسال، باید کادر سمت چپ یعنی «ارسال فیلم و عکس» را انتخاب کنید و در صفحه بعد، عکس یا فیلم خودتان را بارگذاری کنید. بعد از بارگذاری فیلم یا عکس، باید برایش یک عنوان انتخاب کنید. تیتر هرچه جنجالی‌تر و صریح‌تر، برای دیده‎شدن محتوای شما بهتر است. بعد باید دسته‌بندیِ محتوایتان را مشخص کنید و کمی درباره‌اش توضیح بدهید. استفاده از کلمات کلیدی(هشتگ) و ارجاع به لینک‌های مرتبط هم فیلمتان را بیشتر و بهتر در معرض دید سایر مخاطبان قرار می‌دهد. بعد از همه‌ی این کارها هم باید «ثبت نهایی» را بزنید و فیلم یا عکس خود را در سامانه فارس من ثبت کنید.

چگونه یک ویدئو یا تصویر خبری مناسب تهیه کنم؟

انتشار یک فیلم یا عکس خوب از سوژه، به جمع‌‎شدن امضا و دیده شدن کمپین شما حسابی کمک خواهد کرد. می‌دانیم حواستان هست اما از باب یادآوری عرض می‌کنیم که اولین اصل در بارگذاری یک محتوای تصویری، قابل انتشار بودن آن است! اگر قصد دارید خودتان در فیلم حاضر باشید و درباره‌ی سوژه توضیحاتی بدهید، ترجیحا لباس رسمی به تن داشته باشید و حتما شمرده‌ و آرام توضیح دهید. لرزش دست یا تکان‌های مکرر دوربین هم، چشم بیننده را آزار می‌دهد. بنابراین تا حد امکان دوربین را ثابت نگه‌دارید. اگر از سه‌پایه استفاده کنید که چه بهتر. اعلام زمان و مکان دقیق روی فیلم، هم مخاطبان را کنجکاو می‌کند و هم کار خبرنگاران ما برای پیگیری سوژه را راحت‌تر. ضمنا، این نکته را هم فراموش نکنید که دوربین شما باید حتما هنگام فیلمبرداری در حالت افقی باشد.

نحوه انتشار فیلم و عکس در فارس من چگونه است؟

تصاویر و ویدئوهای شما قبل از انتشار عمومی البته نیازمند «صحت‌سنجی» است. هم‌چنین جایگاه انتشار هر کدام را میزان اقبال مخاطبان و امضاهای جمع‌شده تعیین خواهد کرد. مثلاً یک ویدئو با ۱۰۰۰ امضا تنها در صفحه مخصوص فیلم‌وعکس خبرگزاری منتشر خواهد شد. اما اگر به ۲۵۰۰۰ امضا برسد، علاوه بر صفحه اصلی در کانال‌ها و صفحات مجازی فارس هم بازنشر خواهد شد.

کدام عکس‌ها یا فیلم‌ها را می‌توانم ارسال کنم؟

داشتن «ارزش خبری» مهم‌ترین معیار انتشار تصاویر ارسالی در فارس من است. مسلماً ویدئوها یا تصاویری که با اهداف مثلاً سرگرمی، یادگاری، خانوادگی و از این دست تهیه شدند، برای انتشار مناسب نیستند. بنابراین توجه کنید تنها ویدئوها و تصاویر خبری خودتان را برای فارس من ارسال کنید.

نحوه پیگیری پویش‌ها یا ضریب چیدمان مطالب چگونه تعیین می‌شود؟

همه محتوای ارسالی مردم بعد از صحت‌سنجی (چه برای پیگیری چه برای انتشار) در معرض عموم قرار می‌گیرد. مخاطبان می‌توانند از سوژه‌های دلخواه خود حمایت کنند. هرچه تعداد حمایت‌ها و امضاهای مردم از یک پویش بیشتر باشد، شیوه «پیگیری» یا ضریب «انتشار» آن در خبرگزاری هم بالاتر است. مثلاً در مورد یک «مطالبه»؛ اگر به نصاب ۱۰۰ امضا برسد، خبرگزاری تنها از آن یک گزارش خبری تهیه خواهد کرد. ولی اگر نصاب ۲۵هزار امضا را رد کند، آن‌را از بالاترین مقامات مسؤل (سران قوا) مطالبه می‌کند. درباره تصاویر و خبرها هم هرچه میزان حمایت‌های مردمی از آن‌ها بالاتر باشد، با ضریب بالاتری در خروجی‌های مختلف خبرگزاری منتشر می‌شوند. تا جایی که حتی مردم می‌توانند چیدمان تیتر یک و صفحات اصلی فارس را با امضاهایشان تغییر دهند. در جدول زیر نصاب مختلف برخی انواع مطالب ارسالی در فارس من را ملاحظه می کنید:

«زمان انقضا»؛ هر کمپین چند ساعت برای جمع کردن امضا فرصت دارد؟

محتوای ارسالی شما اما هر چه که هست، زمان اندکی برای جمع کردن امضا فرصت دارد. مثلاً خبر اگر نتواند ظرف ۲۴ ساعت به نصاب لازم برسد، طبعاً مصداق «خبر سوخته» است. تصاویر و فیلم‌های خبری شما هم همین‌طور؛ بنابراین کسب نصاب‌های مختلف حمایت، کاملاً از نظر زمانی محدود است. در جدول زیر محدوده مجاز زمانی هر کمپین را برای جمع کردن امضاهای مورد نیاز ملاحظه می‌کنید:

احتمال «موفقیت» یک مطالبه در فارس من چگونه افزایش می‌یابد؟

وظیفه فارس من «پیگیری» مشکلات شما است. البته که اولویت‌بندی پیگیری هرکدام از این مشکل‌ها مستقیماً متناسب با اهمیت یک مطالبه است. هرچقدر امضاهای یک مطالبه بیشتر باشد، نشان از اهمیت بیشتر آن برای مردم دارد. همکاران من در گروه‌های مختلف خبرگزاری برای همین آن را بیشتر پیگیری خواهند کرد. اما موفقیت یا عدم موفقیت یک مطالبه مستقیماً به احوالات مسؤل مستقیم آن موضوع بستگی دارد. همان‌طور که استحضار دارید، برخی مسؤلین دستگاه‌های اجرایی اساساً اعتنایی به افکار عمومی ندارند. با این وجود مدیران خدوم و مردمی دستگاه‌های مختلف اما در پاسخگویی و ترتیب اثر به مطالبات مردم پیش‌تازند.

چرا برخی کمپین‌ها علیرغم امضاهای بالا در فارس من به نتیجه نمی‌رسند؟

موفق» بودن یا نبودن هر مطالبه‌ای دست خبرنگار که چه عرض کنم، در حوزه اختیارات خبرگزاری هم نیست! فرهنگ پاسخگویی یا احترام به افکار عمومی بهرحال اگر در میان مدیران ما نهادینه می‌شد، البته که اوضاع فرق می‌کرد! مستحضرید که؛ برخی حضرات مسؤل اساساً بنای کار کردن ندارند؛ پاسخگو هم نیستند. اصطلاحاً «خبرنگار جِن است و آنها بسم‌الله!» بعضی از مطالبات مردم هم بعلاوه آن‌قدر گسترده یا ریشه‌ای است، که حل‌وفصل آن کار و هم‌یاری ملی می‌طلبد. مثلاً حل معضل بیکاری. یا مهار تورم. یا حل بحران مسکن. و مطالبات و پویش‌هایی از این دست. برخی از مطالبات هم دارای وجاهت قانونی نیستند. حالا یا با محقق شدنشان حق کس دیگری را ضایع می‌کنند یا به گفته کارشناسان و صاحبان نظر، منافع مردم را در بلندمدت به خطر خواهند انداخت. ما این سوژه‌ها را طبق قولمان منتشر کردیم؛ اما طبق وظیفه‌مان باید مردم را از عواقب آن آگاه می‌کردیم. یعنی تلاش کردیم تا با استفاده از کارشناسان و مطلعان، زمینه را برای بالا بردن اطلاعات و سواد اجتماعی ایجاد کنیم.

چگونه در فارس من ثبت نام کنم؟

با داشتن یک شماره تلفن همراه می‌توانید خیلی ساده عضو فارس من شوید. برای این منظور یک پیامک اعتبارسنجی به شماره شما ارسال شده، و شما با انتخاب یک نام کاربری و گذرواژه به خانواده بزرگ فارس من خواهید پیوست. گفتنی است تک‌تک اعضای سامانه یک صفحه شخصی در اختیار خواهند داشت، که می‌توانند آن را به دلخواه خودشان چیدمان کنند.

چگونه از پویش مورد علاقه خود در فارس من حمایت کنم؟

با فشار دادن گزینه «حمایت» می‌توانید از هر کمپینی که دوست دارید حمایت کنید. برای این منظور لزوماً باید قبلاً وارد سایت شده باشید. وارد کردن شماره تلفن همراه منحصر به فرد برای این منظور ضروری است.

چگونه برای پویش ثبت‌شده در فارس من، امضا جمع کنم؟

تک تک مطالبات ثبت‌شده در فارس من به رأی عمومی گذاشته می‌شود. طبیعتاً پویش‌هایی که امضاهای بیشتری جمع‌آوری کنند، اولویت بالاتری برای پیگیری دارند. اما چگونه برای این پویش‌ها می‌توان امضای بیشتری جمع کرد؟ اشتراک‌گذاری! کنار هر سوژه آیکون مربوط به اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی گوناگون موجود است. طبعاً هرچه بیشتر یک مطالبه در گروه‌ها و کانال‌های مختلف اجتماعی اشتراک گذاشته شود، امضاهای بیشتری خواهد داشت.

چگونه یک سوژه را در فارس من در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنم؟

هر سوژه یک پیوند یکتا خواهد داشت؛ پیوندی با این فرمت: «شماره سوژهfars.me/». بعلاوه گزینه اشتراک‌گذاری کنار هر سوژه هم موجود است. شما یا پیوند یکتای سوژه، یا بوسیله آیکون اشتراک‌گذاری می‌توانید محتوای موردعلاقه‌تان را در شبکه‌های اجتماعی مختلف اشتراک‌گذاری کنید. البته که اشتراک بیشتر به معنای تعداد امضای بالاتر نیز هست.

«صفحه شخصی» چیست؟

یک صفحه اختصاصی در اختیار تک‌تک مخاطبان «فارس من» است. صفحه‌ای که علاوه بر چیدمان اخبار و مطالبات، آمار و ارقام مرتبط با کمپین‌ها یا حمایت‌های کسب‌شده را هم ارائه خواهد کرد. بعلاوه شما می‌توانید کاربران یا صفحات موردعلاقه خود را «دنبال» کنید. این‌طوری خیال‌تان راحت است هیچ مطالبه یا محتوای جدیدی را از دست نخواهید داد. شما می‌توانید تصویر نمایه و نام و نام‌خانوادگی نمایش‌داده‌شده را براحتی اصلاح کنید.

چگونه می‌توان به صفحه شخصی دسترسی پیدا کرد؟

برای دسترسی به صفحه شخصی هر کاربر کافی است روی نام یا آواتار نمایش‌داده‌شده کلیک کرد. برای دسترسی به داشبورد و صفحه شخصی خودتان هم بعد از ورود به سامانه، روی آیکون مربوطه آن بالا گوشه سمت چپ صفحه نمایش کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود بعلاوه می‌توانید عکس نمایه، نام و آمار دنبال‌کننده‌ها و کاربرانی که دنبال می‌کنید را هم مشاهده کنید. البته که امکان ویرایش هرکدام هم موجود است.

چگونه دنبال‌کننده‌های بیشتری برای صفحه شخصی خودم جمع کنم؟

می‌خواهید صفحه‌ای که چیدمان کردید را نفرات بیشتری دنبال کنند؟ از اشتراک‌گذاری آن غافل نشوید! برای این منظور می‌توانید از گزینه مربوط در محیط کاربری (بالا سمت راست) استفاده کنید. فراموش نکنید اشتراک‌گذاری صفحات شخصی یا پویش‌های ثبت‌شده در شبکه‌های اجتماعی، تأثیر نمایانی در رشد حمایت‌های آن خواهد داشت. بعلاوه هر صفحه شخصی یک پیوند یکتا خواهد داشت. می‌توانید این آدرس را از نوار آدرس مرورگر کاپی کرده و نسبت به انتشار آن اقدام کنید.

سوژه من منتشر نشد، چرا؟

برای مشاهده دلیل آرشیو شدن سوژه‌های ارسالی می‌توانید به پیشخوان شخصی خودتان در فارس من مراجعه کنید. اگر سوژه‌ای آرشیو شده باشد، حتماً دلیل آن در قالب یک پیام به شما گزارش می‌شود. شما می‌توانید با رفع نواقص اشاره‌شده (مثلاً انضمام اسناد و مدارک بیشتر یا ویرایش و حذف الفاظ نامناسب یا احیاناً رکیک) نسبت به ارسال دوباره سوژه اقدام نمایید.

کدام اطلاعات من توسط فارس من جمع‌آوری می‌شود؟

فقط و فقط شماره تلفن همراه. شما برای ثبت‌نام و فعالیت در فارس من به یک شماره تلفن احتیاج دارید. شماره تلفن همراهی که طبق سیاست‌های رازداری مطلقاً منتشر نخواهد شد.

کدام اطلاعات شخصی من در معرض عموم قرار خواهد گرفت؟

دیگر مخاطبان تنها مجازند نام کاربری و تصویر نمایه شما را مشاهده کنند. هر دو این اطلاعات هم از بخش صفحه شخصی قابل ویرایش است. هیچ اطلاعات دیگری از شما از جمله شماره تلفن همراه مطلقاً در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت.

آیا می‌توانم بدون وارد کردن شماره تلفن همراه از پویشی حمایت کنم؟

مطلقاً نه. تک‌تک امضاهای کمپین‌های ثبت‌شده در فارس من صحت‌سنجی شده است. برای همین موضوع و محکم کردن هرچه بیشتر استنادات یک مطالبه، از همه کاربران شماره تلفن همراه درخواست می‌شود. برای همین شما برای حمایت از یک سوژه الزاماً باید شماره موبایل وارد کنید.

آیا همه پویش‌ها در معرض عموم قرار می‌گیرند؟

خیر؛ مطالباتی که از جنس گزارش فساد یا «سوت‌زنی» ثبت‌شده باشد، تنها صحت‌سنجی شده و برای پیگیری‌های بیشتر به مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شوند.

«سوت‌زنی» چیست؟

سوت زنی عبارت است از جمع سپاری کشف فساد. بدین معنی که سوت زنی روش گزارش دهی مردمی و اجتماعی و نظارت مدنی و از پائین به بالا برای مقابله با مصادیق فساد است. بدین صورت احتمال تخلف توسط افراد به حداقل می رسد؛ چراکه دایره ناظران نامحدود شده و احتمال تبانی به میزان بسیار زیادی کاهش می‌یابد. در دنیا افشای فساد توسط گزارشگران مردمی ۸ برابر بیشتر از کشفیات پلیس و سایر نهادهای نظارتی است. به همین دلیل در بسیاری از کشورها تلاش کرده اند بسترهای حقوقی و تشویقی لازم برای گزارشگران مردمی ضدفساد را فراهم سازند.

فلسفه ایجاد سامانه گزارش فساد یا «سوت‌زنی» در فارس من چیست؟

رسانه در موضوع سوت زنی نقش تسهیل گر دارد. رسانه ها در چند جهت می توانند به گفتمان شدن گزارش دهی اجتماعی ضدفساد کمک کنند. اول. کمک به گزارش گر اجتماعی در تکمیل تحقیقات است که از طریق همکاری با خبرنگاران تخصصی و تحقیقی صورت می گیرد و در صورت نیاز اصل موضوع در خبرگزاری منتشر می شود. دوم. پی گیری گزارش های مردمی از نهادهای مسوول و نظارتی و انتشار عمومی پاسخ دهی یا کم کاری دستگاه ها در مواجهه با گزارش ها است. سوم. سوت زنی در همه جای دنیا تنها در مواجهه با دستگاه قضائی تعریف نمی شود. همه دستگاه های از سوت زن ها استقبال می کنند. با توجه به اینکه هنوز در ایران مقدمات لازم برای شکل گیری حقوقی و فرهنگی پاسخ دهی به سوت زن ها ایجاد نشده است، خبرگزاری فارس اقدام به تسهیل گری در این حوزه کرده است. بااین توضیح همه دستگاه ها از جمله قوه قضائیه گزارش های سوت زنی مردمی را دریافت می کنند و موظف به پاسخگوئی می شوند.

روال پیگیری‌ گزارش‌های فساد در فارس من چگونه است؟

مسیر پیگیری‌ها در خبرگزاری فارس بدین صورت است: یکم. گزارش دریافتی همراه با مستندات از گزارشگران مردمی دریافت می شود و در صورت نیاز با همکاری خبرنگارتحقیقی گزارش تکمیل می شود. دوم. گزارش مذکور با حفظ هویت گزارشگر، متناسب با مرجع پاسخگوئی در قالب نامه رسمی به مدیران مرتبط ارسال می شود و پاسخ مسوول دریافت و به گزارشگر اعلام می شود. سوم. درصورتیکه نهاد مسوول پاسخ قانع کننده ای نداشت نامه به مدیر بالاتر ارسال می شود و اگر همچنان پاسخی دریافت نشد، گزارش به دستگاه قضائی ارسال می شود و عدم پاسخگوئی دستگاه نیز در خبرگزاری فارس اطلاع رسانی می شود. چهارم. گزارش هایی که نیازمند ورود دستگاه قضایی و یا پلیس و یا دیگر نهادهای نظارتی مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی است مستقیم به این نهادها ارجاع داده می شود و تا حصول نتیجه مطالبه خبرگزاری ادامه می یابد. پنجم. گزارش های مربوط به فساد اقتصادی با همکاری دیده بان شفافیت و عدالت تبدیل به لایحه قضائی و در دادگاه اعلام جرم می شود. ششم. مسیر مطالبه از ابتدا تا انتها بدون ذکر نام افشاکننده و با کسب مجوز از دادگاه جهت انتشار جزئیات، در رسانه اطلاع رسانی می شود

هویت گزارش‌دهنده فساد تا چه اندازه محرمانه است؟

اساسا مهمترین ویژگی سامانه سوت زنی در صیانت از هویت گزارشگران است. از این جهت فارس شرعا و اخلاقا متعهد می شود نام و مشخصات افشاکننده هیچگاه منتشر و در اختیار هیچ فرد یا نهادی قرار نگیرد.

چگونه یک فساد را گزارش کنم؟

برای این منظور به سامانه فارس من مراجعه کنید: fars.me با انتخاب گزینه «شروع کن» وارد صفحه ارسال مطالب می‌شوید. با انتخاب گزینه «گزارش فساد» می‌توانید اگر آمار و اطلاعات مستند از یک فساد اداری در هر دستگاهی دارید، آن را گزارش کنید.

چه گزارش‌های فسادی از جانب خبرگزاری فارس پیگیری نمی‌شود؟

سوژه‌هایی که جنبه‌های شخصی دارد تحت شمول پی‌گیری‌های فارس قرار نمی‌گیرد. مهمترین رکن در سوت‌زنی وجه اجتماعی و عمومی تخلفات است. لذا شکایت‌های فردی و شخصی تحت شمول این سامانه نیست.

فارس من چه خدماتی به گزارش‌گران فساد ارائه می‌کند؟

خبرگزاری فارس چند خدمت حقوقی-رسانه ای به گزارش گران فساد ارائه می‌کند. اول. مشاوره رسانه ای به گزارش گر جهت تکمیل پرونده و ایجاد ماموریت ویژه برای خبرنگاران تحقیقی خبرگزاری جهت بررسی دقیق‌تر موضوع دوم. ارسال گزارش ها با نامه رسمی به دستگاه‌ها و مطالبه مستمر جهت پاسخگوئی سوم. گزارش کامل از نتیجه مکاتبات به گزارشگران فساد چهارم. تعامل با دیده بان شفافیت و عدالت جهت پیگیری پرونده های مهم فساد اقتصادی و اعلام جرم در دادگاه پنجم. نتیجه عملکرد دستگاه ها در صورت پاسخگوئی یا عدم آن بصورت علنی منتشر می‌شود.

چرا همه کمپین‌های ثبت‌شده در فارس من در معرض عموم قرار می‌گیرد؟

کمپین‌ها و مطالبات مردم بسیار پرشمارند. بدیهی است که پیگیری همه آنها از جانب خبرنگاران امکان‌پذیر نیست. برای همین همه این پویش‌ها در معرض رأی عمومی قرار می‌گیرد. بدیهی است که پویش‌هایی که با اقبال بیشتری از جانب مخاطبان مواجه شود، اولویت بالاتری برای تعداد بیشتری از مردم خواهد داشت.

گزارش من به صورت ناقص یا اشتباه درج شده است

می‌توانید مطالبه ارسالی قبلی را پاک کرده و نسبت به ارسال یک سوژه جدید با اطلاعات کامل و استنادات لازم اقدام نمایید.

من برای بهبود وبسایت یا برای بروزرسانی امکانات جدید فارس من ایده دارم

شماره تلفن‌های خبرگزاری همه ساعته در اختیار شما است. بعلاوه می‌توانید پیشنهاد خود را از طریق حساب «فارس من» در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اطلاع ما برسانید.

ایرانیان خارج از کشور برای ثبت یک کمپین چه کار کنند؟

منحصراً باید از یک شماره تلفن همراه ایرانی استفاده کرد. گروه فنی خبرگزاری فارس در حال تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت رفع و رجوع این محدودیت هستند.

رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام

امکان بازیابی رمز عبور از طریق وارد کردن شماره تلفن همراه فراهم است. بعد از دریافت کد اعتبارسنجی، نسبت به تعویض کلمه عبور اقدام نمایید.

چگونه هویت حمایت‌کنندگان مختلف یک کمپین را ببینم؟

در صفحه هر پویش در ستون سمت چپ، نمایه کاربری آخرین کاربرانی که از این پویش حمایت کرده‌اند، قابل ملاحظه است. دقت کنید شما تنها تصویر نمایه و نام کاربری‌ای را مشاهده می‌کنید، که خود مخاطب انتخاب کرده باشد.

امکانات فارس من برای گروه‌های مختلف مردمی چیست؟

گذشته از مطالبه یا پیگیری‌های خبرنگاران، «فارس من» محلی برای سازماندهی و تشکیل گروه‌های مسأله‌محور مردمی هم هست. گروه‌هایی که عمدتاً با محوریت یکی از جوانان نخبه و دغدغه‌مند شکل گرفته و برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کند. ظرفیت‌هایی که در صورت تقویت و حمایت می‌توانند در رفع و رجوع دیگر مسائل و کمبودهای کلان تلاش کنند. همه سازمان‌ها یا مجموعه‌های مردم‌نهاد می‌توانند در فارس من فعالیت کنند. به این منظور هم می‌توانند یک صفحه شخصی حتی به نام تشکیلات و ارگان خود تأسیس کنند. بعلاوه فارس من تلاش خواهد کرد مشروح فعالیت‌ها و گزارش عملکرد آنها را در راستای اهداف انقلاب اسلامی و انتفاع عموم مردم منتشر کند.

حتما ببینید

صلواتی برای حضرت زهرا (س) که زندگی شما را زیر و رو می‌کند

ابداً کاری ندارد، برای خدای بی‌نهایت هیچ کاری ندارد که بخواهد به ارزش کاری ضریب …

رژیم صهیونیستی قبرس را هم می‌خواهد اشغال کند؟

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که اشغال‌گران صهیونیست در قبرس هم مشغول خرید زمین و مالکیت …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi