ابلاغ طرح جامع مشهد تا یک ماه آینده

شهردار مشهد از ابلاغ طرح جامع شهر مشهد تا یک ماه آینده خبر داد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، قاسم تقی‌زاده خامسی در کنفرانس خبری اولین نشست شهرداران کلان‌شهرهای کشور که امروز در ساختمان مرکزی شهرداری مشهد برگزار شد، با بیان اینکه «از سال ۱۳۶۰ تاکنون درآمد شهرها از بودجه دولتی به تدریج از ۶۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است»، اظهار کرد: این در حالی است که اگر منابعی برای شهرهای بزرگ قطع شده، راه دیگری برای درآمدزایی ترسیم نشده است.
وی ادامه داد: امروز همه می‌گویند تراکم فروشی کار درستی نیست، اما این اتحاد در عدم تراکم فروشی راه حل نشان نمی‌دهد و تجربه نشان داده است همه شهرداران در ابتدای کار قاطعانه عنوان می‌کنند که نمی‌خواهیم این کار را انجام دهیم، اما بعد از مدتی که برای پرداخت حقوق کارکنان با مشکل روبه‌رو می‌شوند، راه حل نهایی را تراکم فروشی می‌بینند.
تقی‌زاده خامسی با اشاره به اینکه «عوارض پایدار شهرها بیش‌تر در دست دولت است»، تصریح کرد: در سال ۱۳۶۰ برابر با ۱۵ درصد از مالیات شهرها به خود شهرها بازگشت داده می‌شد، اما امروز حتی عوارضی که مال شهرداری‌هاست، با پیچیدگی‌های بسیاری به شهرهای بزرگ باز نمی‌گردد و این در حالی است که نگاه به شهرهای کوچک نباید به قیمت فراموشی شهرهای بزرگ تمام شود.
وی با بیان اینکه «در جلسه بعدی شهرداران کلان‌شهرها باید یک گفت‌وگوی مشخص درباره درآمد پایدار شهرداری‌ها داشته باشیم»، خاطرنشان کرد: حداقل انتظار ما این است که عوارض هر شهری به خودش برگردد. اگر دولت می‌خواهد برای تعادل‌بخشی به شهرهای کوچک کمک کند، این اقدام از بخش مالیات صورت گیرد.
شهردار مشهد در پاسخ به پرسشی درباره نحوه تأمین درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، گفت: یک شهروند با داشتن یک خودرو و خانه متوسط در سال ۱۲۰ هزار تومان عوارض پرداخت می‌کند، این در حالی است که شارژ یک واحد مسکونی در سال بسیار بیش‌تر از این عدد است؛ حتی بخشی از این عوارض به شهرهای بزرگ بر نمی‌گردد و به شهرهای کوچک اختصاص پیدا می‌کند.
وی افزود: دولت گرفتار است و ما از دولت چیزی نمی‌خواهیم، بلکه از دولت می‌خواهیم راه را هموار کند تا از این طریق به شهرها کمک شود.
تقی‌زاده خامسی با اشاره به اینکه «در سه برنامه گذشته توسعه آمده است که زیرساخت‌های حمل‌ونقل باید از سوی دولت پرداخت شود»، عنوان کرد: ما در کنار دولت هستیم و از دولت حمایت می‌کنیم، اما حداقل انتظار ما این است که حقوق شهرهای بزرگ، به خودشان برگردد. شهردار مسئول شهر است، نمی‌شود که عوارض آن شهر در جای دیگری یا توسط فرد دیگری توزیع شود.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص معضل ترافیک اطراف حرم مطهر رضوی، یادآور شد: شهر مشهد هنوز طرح جامع ندارد، طی ماه آینده طرح جامع را ابلاغ خواهم کرد که پس از آن به سمت طرح جامع ترافیک و  طرح‌های تفصیلی برویم.
شهردار مشهد در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت‌های فرهنگی شهرداری مشهد، گفت: تاکنون درباره مشهد و تهران شهرداری‌ها از زیر بار مسائل فرهنگی شانه خالی نکردند و حتی بیش از توان خود در این زمینه دخالت می‌کنند، اما در ابلاغ به معاونت فرهنگی تأکید کردم تا فعالیت خود را بیش‌تر به سمت فرهنگ شهرنشینی ببریم. در تهران و مشهد در این زمینه خلاء های زیادی داریم و معاونت فرهنگی باید به این سمت در کنار ترویج فرهنگ شهروند هوشمند برود.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص بلند مرتبه‌سازی‌ها در شهر، تصریح کرد: ما در مشهد طرح جامع و تفصیلی نداریم و پهنه بلند مرتبه‌سازی نیز مشخص نشده است، از این رو تلاش می‌کنیم که منطقه به منطقه و حوزه به حوزه این را روشن کنیم که تکلیف سازندگان و مردم برای برج سازی با مشهد روشن شود.
تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه «تعامل شهرداری با آستان قدس هم‌اکنون در حد بسیار مطلوبی است»، اضافه کرد: مسائل و مشکلات در جلسات حل می‌شود و حتی آقای رئیسی هر از چند گاهی جلسه‌ای برای همدلی و همراهی برگزار می‌کند تا مسائل شهر برای خدمات‌رسانی به زائران و مجاوران حل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi