یک اخطار جدی و بین المللی درباره سقوط بوئینگ

تحقیقات درباره سقوط هواپیماهای آمریکایی بوئینگ آن هم از نوع ۷۳۷ طی سالهای اخیر را باید فراتر از بازخوانی جعبه های سیاه آنها مورد بررسی قرار داد
با توجه به نو بودن تمام بوئینگهای سقوط کرده و شناختی که از خوی آمریکایی داشته ایم بیم آن میرود دولت تروریستی ایالات متحده آمریکا از این ابزار برای هدفهای غیر مشروع خود نیز استفاده نموده باشد
بدیهی است با توجه به تکنولوژی بالای صنعت هوایی و ابزارهای مختلف راداری و ماهواره ای که امکان استفاده از آنها با هر نیتی در هر کجای هواپیما وجود دارد چه بسا ابزاری قابل کنترل برای انهدام و یا ایجاد نقص فنی عمدی پس از پرواز از سوی سازمانهای مخفی با همکاری دولت تروریستی آمریکا در هواپیماهای ساخت آمریکا جاسازی شده باشد تا در مواقع لزوم به کار گرفته شود

این یک اخطار جدی و بین المللی است که باید به عنوان یکی از گزینه های احتمالی سقوط مورد بررسی موشکافانه قرار بگیرد

سابقه تولید هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ به سال ۱۹۶۸ مربوط می‌شود و از آن زمان تا همین چند ماه پیش، ۱۴۰ سانحه از این نوع هواپیماها با ۴۵۱۲ نفر کشته را در جهان شاهد هستیم.

آمارها نشان می‌دهد بوئینگ ۷۳۷ تاکنون بیشترین حادثه را در جهان داشته و بیشترین کشته را نیز به خود اختصاص داده است و در واقع خطرناک‌ترین هواپیمای حال حاضر جهان محسوب می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های تعیین میزان ریسک هواپیماها نسبت ساعت پرواز کل هواپیماهای از یک نوع موجود در جهان به تعداد سوانحی است که برای آنها اتفاق افتاده است.

به گزارش بلومبرگ بوئینگ ۷۳۷ از بدو تولد در سال ۱۹۶۸ تاکنون حدود ۱۴۰ سانحه را تجربه کرده است.
در واقع می‌توان ادعا کرد که به ازای هر ۵۰۰ هزار ساعت پرواز، هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ در جهان شاهد یک سانحه بوده‌اند.

به گزارش ایرفلیت نخستین سانحه مربوط به هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ به روز ۱۹ جولای سال ۱۹۷۰ در فیلادلفیای آمریکا بازمی‌گردد که البته در این سانحه کسی کشته نشد. اما نخستین سانحه مرگبار آن در سال ۱۹۷۲ اتفاق افتاد که به کشته شدن ۴۳ نفر در شیکاگوی آمریکا منجر شد.

هند،‌ مالزی، تایوان، آمریکا، برزیل، اکوادور، امارات، آنگولا، کامرون، انگلیس، مالتا، ایران، عربستان، شیلی، ترکیه، اتیوپی، چین، پاناما، کره جنوبی، ترکیه، پرو، کرواسی، اندونزی، آرژانتین، فیلیپین، تونس، الجزایر، سودان، مصر، افغانستان، یونان، نیجریه، قزاقستان، روسیه، جمهوری دموکراتیک کنگو، کانادا و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که سوانح بوئینگ ۷۳۷ در آنها اتفاق افتاده است و امروز هم یک فروند از این ۷۳۷ها در ایران سقوط کرد.

‌تغییر اساسی در ساختار بدنه و موتور این هواپیما و معرفی مدل جدید آن با نام بوئینگ ۷۳۷ مکس که جدیدترین هواپیمای ارائه شده از سوی هواپیماسازی بوئینگ آمریکا محسوب می‌شود نیز با توجه به دو سانحه روی داده در این نوع هواپیما طی ۵ ماه گذشته، نتوانسته است ۷۳۷ را از لقب خطرناک‌ترین هواپیمای جهان جدا کند.
تا پیش از این دو سانحه ۴۱۶۶ نفر در سوانح مربوط به بوئینگ‌های ۷۳۷ در جهان کشته شده بودند که با اضافه کردن ۱۸۹ قربانی هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس خطوط هوایی لاین‌ایر اندونزی و ۱۵۷ سرنشین بوئینگ ۷۳۷ سقوط کرده در اتیوپی شمار کشته شده این هوایپمای منحوس به ۴۵۱۲ نفر رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi