کیف پول کریپتو چیست؟ و انواع آن

اگر در دنیای ارزهای دیجیتال جز تازه‌واردان هستید، یکی از اساسی‌ترین موارد در شروع کار، یادگیری اصول امنیت در ارزهای دیجیتال‌تان است. در این راهنما شما را با کیف پول‌های گرم و سرد و تفاوت‌هایشان آشنا می‌کنیم تا کیف پول مناسب را انتخاب کنید.

در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم:

  • تفاوت بین کیف پول سرد و کیف پول گرم در ارزهای دیجیتال چیست؟
  • هرکدام از این کیف پول‌ها چه میزان امنیت دارد؟
  • کیف پول سرد برای شما مناسب‌تر است یا کیف پول‌ گرم؟

کیف پول کریپتو چیست؟

والت کریپتوکارنسی (به انگلیسی crypto wallet) به شما امکان دریافت، نگهداری و ارسال ارزهای دیجیتال را می‌دهد. منظور ما از ارزهای دیجیتال همان کریپتوکارنسی‌ها هستند.

بنابراین کیف پول کریپتو در واقع مانند یک حساب بانکی برای ارزهای دیجیتال شماست.

به زبان فنی، کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی هستند که کلید خصوصی و کلید عمومی ارز دیجیتال شما را نگهداری می‌کنند. این کلیدها شما را قادر می‌سازند تا ارز دیجیتال را مدیریت کرده و با شبکه‌های بلاکچین ارتباط برقرار کنید.

کیف پول‌های کریپتو دو دسته‌بندی کلی دارند:

  • کیف پول سرد
  • کیف پول گرم

زیردسته این دو دسته بزرگ، شامل موارد زیر است.

کیف پول‌های گرم:

  • کیف پول‌های دسکتاپ مانند Electrum و Atomic wallet
  • کیف پول‌های موبایلی مانند Edge و Trust wallet و Coinomi
  • کیف پول‌های تحت‌وب مانند Freewallet
  • کیف پول‌های ترکیبی مانند BTCpay و Blockchain.com

کیف پول‌های سرد:

  • کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر، Trezor و Coolwallet
  • کیف پول‌های کاغذی

کیف پول‌های سرد همگی non-custodial هستند به این معنا که فقط صاحب کیف پول، حافظ و نگهدارنده کلید خصوصی است.

این کلید خصوصی است که دسترسی به موجودی ارز دیجیتال را فراهم می‌کند.

از طرف دیگر، کیف پول‌های گرم می‌توانند هم non-custodial باشند و هم custodial .

کیف پول‌های Custodial، کلید خصوصی کاربر را به نمایندگی از او نگهداری می‌کنند. به دلیل اینکه کاربر باید به شخص دیگری برای نگهداری ارز دیجیتالش اعتماد کند، این کیف پول‌ها امنیت کمتری دارند.

مهمترین تفاوت بین کیف پول‌های سرد و گرم این است که کیف پول‌های گرم به اینترنت متصل هستند ولی کیف پول‌های سرد چنین نیستند. در نتیجه، کیف پول‌های سرد یک گزینه بسیار امن‌تر برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شوند.

در ادامه جزییات بیشتری از این دو دسته کلی کیف پول‌ها می‌خوانید.

کیف پول‌های گرم

این کیف پول‌ها، متداول‌ترین نوع کیف پول‌های ارزهای دیجیتال هستند. راه‌اندازی و استفاده از آنها ساده است.

وقتی یک حساب کاربری در یک اکسچنج می‌سازید، یک کیف پول موبایلی یا دسکتاپ دانلود و نصب می‌کنید در واقع یک یک کیف پول گرم ساخته‌اید.

کیف پول‌های گرم برای استفاده پیاپی و روزمره ارزهای دیجیتال مناسب هستند.

اگر شما به طور مداوم در حال معامله ارز دیجیتال در صرافی‌ها هستند یا از ارزهایتان برای پرداخت آنلاین و انجام تراکنش‌های متعدد استفاده می‌کنید، بهتر است برای سهولت، مقداری از ارزهایتان که برای تراکنش‌های پیاپی لازم دارید در کیف پول گرم نگهداری کنید.

به دلیل اتصال کیف پول‌های گرم به اینترنت روی موبایل یا دسکتاپ شما، انجام تراکنش‌ها با چندکلیک یا فشردن چند دکمه امکان‌پذیر است.

کیف پول‌هایی که روی صرافی‌ها برای افراد ساخته می‌شود، جز کیف پول‌های گرم هستند. با این حال، برخی از صرافی‌های پیشرو و بزرگ برای امنیت بیشتر مبالغ کاربران، بخشی از دارایی‌ها را روی کیف پول‌های سرد نگهداری می‌کنند.

کیف پول‌های گرم کاربرد ساده و راحتی دارند با این حال، بزرگترین نقص آنها امنیت‌شان است.

توصیه نمی‌شود مبالغ زیاد ارزر دیجیتال روی کیف پول‌های موبایلی، دسکتاپ و تحت‌وب نگهداری شود. زیرا این کیف پول‌ها به دلیل وصل بودن به اینترنت، در خطر تهدیدات امنیتی و سرقت سایبری هستند.

پس ارزهای دیجیتالی که به هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت خریده‌اید را حتما در کیف پول سرد نگهداری کنید.

کیف پول‌های سرد

کیف پول‌های سرد به عنوان راهکاری امن‌تر برای نگهداری کریپتوکارنسی‌ها شناخته می‌شوند. زیرا این کیف پول‌ها به اینترنت وصل نیستند.

فقط زمانی که نیاز به ارسال ارز دیجیتال از این کیف پول‌ها دارید، آنها را به اینترنت وصل می‌کنید.

کیف پول‌های سخت‌افزاری و کیف پول‌های کاغذی هر دو از نوع کیف پول سرد هستند. با این حال، کیف پول‌های سخت‌افزاری محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند زیرا انجام تراکنش با آنها راحت‌تر است و پشتیبانی مشتریان نیز توسط سازنده کیف پول ارائه می‌شود.

کیف پول‌های سخت‌افزاری یک شکل فیزیکی دارند (مثلا لجر نانو اس که شبیه فلش مموری است). در این سخت‌افزار، کلید خصوصی کیف پول شما نگهداری می‌شود تا هکرها نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

برای نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول سرد، پس از تهیه کیف پول، ارز دیجییتال‌تان را از یک کیف پول گرم (مثلا اکسچنج یا هر کیف پول دیگری) به آدرس کیف پول سرد ارسال می‌کنید.

بالعکس، اگر بخوانید ارز دیجیتال از کیف پول سرد به دوست‌تان یا مثلا یک صرافی منتقل کنید و آنرا تبدیل یا نقد کنید، کیف پول سردتان را با نرم‌افزاری که کیف پول ارائه داده به اینترنت وصل می‌کنید و تراکنش را انجام می‌دهید.

کیف پول‌های کاغذی کارکرد مشابهی با کیف پول‌های سخت‌افزاری دارند. با این حال، به جای اینکه یک دستگاه فیزیکی USB شکل داشته باشید، کیف پول‌های کاغذی صرفا تکه کاغذی هستند که آدرس کیف پول و کلید خصوصی روی آن چاپ شده است.

بنابراین کیف پول‌های کاغذی را به دلیل آسیب‌پذیر بودن باید در مکانی نگهداری کرد که علاوه بر جلوگیری از به سرقت رفتن فیزیکی آن، احتمال از بین رفتنش وجود نداشته باشد.

برای ارسال موجودی از کیف پول کاغذی، باید این کیف پول را در یک کیف پول گرم وارد (Import) کرد. اینکار با اسکن کلید خصوصی چاپ شده روی کیف پول از طریق کیف پول‌های نرم‌افزاری به راحتی شدنی است.

با وجودیکه کیف پول‌های سرد سطح بسیار بالایی از امنیت را ارائه می‌دهند، اصلی‌ترین عیب آنها نامناسب بودنشان برای انجام تراکنش‌های روزانه است. زیرا انجام تراکنش با این کیف پول‌ها نیاز به طی چندین مرحله دارد و زمان‌ می‌برد.

انتخاب کیف پول مناسب

انتخاب از بین کیف پول‌ها بستگی به استفاده شما از کیف پول‌ها دارد. در مطلب “کدام کیف پول برای من مناسب‌تر است؟” نکاتی که در انتخاب کیف پول باید رعایت کنید را شرح داده‌ایم. همچنین چندین کیف پول پیشنهادی نیز در مطلب ذکر شده وجود دارد.

بطور خلاصه، اگر قصد نگهداری طولانی‌مدت بیت کوین را دارید و اصطلاحا HODLER هستید، بهترین گزینه برای شما کیف پول سخت‌افزاری یا کاغذی است.

بالعکس، اگر بطور مداوم تراکنش‌های ارزهای دیجیتال انجام می‌دهید، بهتر است بخشی از ارزهایتان که برای این تراکنش‌های روزمره اختصاص یافته را در یک کیف پول گرم (مانند کیف پول موبایلی یا دسکتاپ) نگهداری کنید.

هر کیف پولی انتخاب می‌کنید، اطمینان حاصل کنید پشتیبان مناسب از آن تهیه کرده‌اید و کیف پول‌تان از نوع non-custodial است (یعنی شخص دیگری به کلید خصوصی یا Seed کیف پول شما دسترسی ندارد و کنترل کیف پول‌تان بر عهده خودتان است).

حتما ببینید

صلواتی برای حضرت زهرا (س) که زندگی شما را زیر و رو می‌کند

ابداً کاری ندارد، برای خدای بی‌نهایت هیچ کاری ندارد که بخواهد به ارزش کاری ضریب …

رژیم صهیونیستی قبرس را هم می‌خواهد اشغال کند؟

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که اشغال‌گران صهیونیست در قبرس هم مشغول خرید زمین و مالکیت …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi