انتشار خطبه توحیدیه با دستخط منسوب به امام رضا علیه السلام

خطبه توحیدیه امام رضا علیه السلام برای نخستین بار با دستخط منسوب به امام رضا علیه السلام توسط حمید رابعی بازآفرینی و پس از انتشار به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شد. این نسخه منحصر به فرد از خطبه توحیدیه با دستخط منسوب به امام رضا علیه السلام به همراه ترجمه و شرح محمد شجاعی در ۴۳ صفحه توسط انتشارات قرآنیوم منتشر شده است .

رسم الخط منسوب به امام رضا علیه السلام در این نسخه از روی قرآن شماره ۱۵۸۶ منسوب به آن حضرت استخراج شده است

مأمون عباسى چون بر خراسان استیلاء یافت،  در سال ۱۹۸ هجرى برادرش امین نیز فوت کرد و در سال ۲۰۰ هجرى قمری حضرت رضا علیه السلام را به خراسان آورد. در سال۲۰۱ هجرى، با اصرار تام و الزام شدید، آن حضرت را به ولایتعهدى نصب و تعیین نمود. و ظاهراً این جریان در ماه رمضان واقع شد، و چون وفات آن حضرت در ماه صفر ۲۰۳ بوده است، حدود یکسال و نیم منصب خلافتعهدى آن حضرت استمرار پیدا کرده است.

 انشاء  خطبه شریف توحیدیه در مجلس مأمون قبل از موضوع ولایتعهدى، و در اوایل سال ۲۰۱ هجرى صورت گرفته است. براى اثبات مقام امامت و خلافت الهى آن حضرت، با در دسترس داشتن این خطبه شریف، حاجتى به نصوص دیگر و ذکر ادلّه نقلى یا عقلى یا شواهد دیگر نیست . بیان این حقائق و معارف الهى و تحقیق این لطائف عرفان و دقائق لاهوتى، آن هم بدون سابقه فکرى و به نحو ارتجال، از عهده هر عارف و متکلّم و فیلسوف و محقّق و فقیهى بیرون، و از استطاعت بشر خارج است، مگر آن که با وحى و الهام غیبى مرتبط باشد. و افتخار هر عارف متفکّرى آن که بتواند حقائق و لطائف این خطبه را به آن طورى که واقعیت دارد بفهمد.

علاقه مندان میتوانند نسخه PDF متن ، ترجمه و شرح خطبه توحیدیه امام رضا علیه السلام را از طریق انتشارات قرآنیوم دریافت نمایند

اهانت‌ها و تحرکات‌ جریان های شیطانی سالهای اخیر در کشورهای مختلف به ساحت مقدس قرآن کریم و سایر مقدسات اسلامی انگیزه شکل‌گیری انتشارات قرآنیوم بوده است

حتما ببینید

رژیم صهیونیستی قبرس را هم می‌خواهد اشغال کند؟

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که اشغال‌گران صهیونیست در قبرس هم مشغول خرید زمین و مالکیت …

برگزاری باشکوه کمپین شب یلدا در صرافی ارز دیجیتال مکسی

تا سقف ۱۶۰۰ تتر بونس ویژه کمپین شب یلدای صرافی بین المللی mexc برای کاربران …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi