شیطنت وهابیت در تغییر کتیبه های صحن مسجد النبی

نام مبارک دوازده امام، همراه نام عشره مبشّره و اسامی چهار امام مذهب اهل سنت بر اطراف دیوار حیاط اول و دوم مسجدالنبی که به «حدیقه الزهراء» معروف است، به خطی زیبا نوشته شده است. در میان آنها نام امام زمان عجّ به صورت محمدالمهدی آمده و به گونه ای نوشته شده که از دور حیّ؛ یعنی زنده خوانده می‌شود. در حیاط دوم مسجد نبوی شریف نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به گونه ای زیبا در کنده کاری وجود داشت که با دقت در آن می‌شد دید که حاء محمد به یاء مهدی چسبیده و چنین خوانده می‌شود: «محمد المهدی حی» یعنی محمد که ملقب به مهدی است، زنده است.

ولی وهابی‌ها در سال ۸۶، این کتیبه را دستکاری کرده و بین یاء و میم فاصله انداخته است و به این صورت کلمه حی را از بین برده است. این نوشته‌ها از زمان حکومت عثمانی در عربستان در مسجدالنبی نقش بسته بوده است که در سفرنامه‌های دوره قاجاری نیز به آنها اشاره شده است. اهل سنت، دوازده امام را در کنار خلفای نخست و ائمه مذاهب چهارگانه دوست می‌داشته اند و به همین دلیل نامشان را در این بزرگترین مسجد دنیای اسلام آورده اند. در این زمینه دانشمند گرانقدر حضرت آیت‌الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در کتاب «امامت و مهدویّت»، می‌نویسد: «از حسن موافقات که دلیل بر امکان حصول تفاهم… بین شیعه و اهل سنّت است، این است که اسامی ائمّه اثنی عشر (علیهم السلام) در کتیبه‌های مسجد مقدّس پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در مدینه طیّبه در قسمتی که در زمان ملک سعود بن عبدالعزیز و فیصل تجدید بنا شده، ثبت گردیده است.

و بر حسب آنچه که زمانی در یکی از کتب تاریخی معتبر دیده ام، سابق بر این هم، این اسامی طیّبه در کتیبه‌های مسجد ثبت بوده با این تفاوت که در کتیبه هایی که قبل از تعمیر و تجدید بوده، اسامی ائمه (علیهم السلام) متّصل به هم بود، و در کتیبه‌های فعلی به تفریق و با فاصله در بین اسامی صحابه و ائمّه اربعه (اهل سنّت) نوشته شده و نام (مبارک) حضرت مهدی (علیه السلام) به این عبارت: «محمّد المهدی (رضی الله عنه) »، رو به روی کسی است که از باب مجیدی به صحن مقدّس اول مشرّف می‌شود، در وسط قرار گرفته است».

و در همین رابطه، نویسنده محترم کتاب «دانشمندان عامّه و مهدی موعود» نیز می‌نویسد: «سر سلسله سلاطین حجاز در عصر ما که در تعصّب دینی و غلوّ در تسنّن مشهورند، طبق صلاحدید و به فرمان وی، علمای بزرگ، اسامی خلفای چهارگانه و عشره مبشّره و فقهای اربعه را با حروف طلایی برجسته هرکدام در دایره بزرگی در بلندی دور تا دور بنای جدید مسجد النبی (صلی الله علیه وآله وسلم) نوشته، و از جمله اسامی دوازده امام، هرکدام با لقب مخصوص به خود همان طور که شیعه معتقد است، نوشته شده است، بدینگونه: علی المرتضی (رضی الله عنه)، حسن المجتبی (رضی الله عنه)، حسین الشهید (رضی الله عنه)، علی زین العابدین (رضی الله عنه)، محمّد الباقر (رضی الله عنه)، جعفر الصادق (رضی الله عنه)، موسی الکاظم (رضی الله عنه)، علی الرضا (رضی الله عنه)، محمّد التقی (رضی الله عنه)، علی النقی (رضی الله عنه)، حسن العسکری (رضی الله عنه)، محمّد المهدی (رضی الله عنه) ».

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi