افزایش سه برابری نرخ بنزین

همزمان با یکی از بزرگترین اعیاد رسمی ، نرخ بنزین در ایران سه برابر شد

در این مطلب به طور خلاصه این موضوع را نقد خواهم کرد

دولتهای ایران طی چهار دهه گذشته به خصوص ۶ سال اخیر بدون توجه به ضعف کشور در مدیریت صنعت خودرو و عدم برنامه ریزی برای کاهش مصرف سوخت خودروها و همچنین عدم برنامه ریزی برای تولید خودروهای هیبرید ، چشم خود را بر یکی از معضلات بزرگ اقتصادی کشور بستند

مدیریت مصرف سوخت که در دولتهای نهم و دهم به درستی در حال شکل گیری بود به ناگاه در دولت یازدهم کنارگذاشته شد و راه را برای ریخت و پاش سوخت و قاچاق آن باز گذاشت تا جایی که کشتی ها و لنج ها از راه دریا و تریلیها و تانکرها از راه خشکی ، قاچاق سوخت در کشور را به یکی از پردرآمدترین نوع قاچاق در سطح بین المللی طی سالهای اخیر تبدیل کردند

قاچاق افسار گسیخته سرمایه ملی از طریق مرزها ، بزرگترین چالش مدیران کشور در ماههای اخیر بوده است

نرخ ارزان بنزین علی رغم هزینه های بالای تولید و فرهنگ غلط مصرف آن از یک طرف و قاچاق سوخت از سوی دیگر چاره ای جز افزایش نرخ سوخت را پیش روی برنامه ریزان و سیاستمداران کشور قرار نمیداد

اما افزایشی که باید به مدیریت شده و با تدبیر طی ۶ سال گذشته صورت میگرفت ، در یک مقطع نامناسب و به یکباره انجام شد این افزایش ناگهانی و بی سابقه قیمت سوخت در ایران با توجه به تجربیات گذشته بدون شک تاثیر مستقیم در قیمت سایر کالاها و خدمات خواهد داشت که دولت با ارائه طرح حمایتی در صدد رفع این مشکل برآمده است

اما سئوالی که مطرح خواهد شد این است که ارائه این طرح حمایتی با توجه به رفتار تصاعدی نرخ تورم در این موضوع که مسبوق به سابقه هم هست چقدر میتواند مثمر ثمر باشد . آیا هزینه های یک خانواده ۵ نفره پس از این اتفاق در حد ۲۰۵ هزارتومان افزایش خواهد یافت تا با پرداختی دولت از طریق بسته حمایتی بتوان آن را پوشش داد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi