ارائه طرح #نجات_ایران

بررسی طرح ایرانرود برای اتصال دریای خزر و خلیج فارس ، ارائه از محمد مونسان

درس فناوری کشتی برای دانشجویان رشته مهندسی معماری دریایی- بررسی طرح ایرانرود برای اتصال دریای خزر و خلیج فارس – ارائه از محمد مونسان

رشته مهندسی معماری دریایی که اصطلاحا به آن رشته کشتی سازی نیز گفته میشود از جمله رشته های پر طرفدار و بسیار جذاب در دنیا می باشد. متناسب با حیطه وسیع کاربردهای این رشته در دنیای امروز، منابع علمی آن نیز بسیار متنوع، فراوان و دقیق است ولی متاسفانه بخش بسیار ناچیزی از این دانش فنی در ایران وجود داشته است. این رشته مهندسی حدود ۳۰ سال است که در کشور فعال است ولی علیرغم سه دهه فعالیت علمی، فقر شدیدی در منابع علمی این رشته وجود دارد که عمدتا ریشه فرهنگی دارد!. متاسفانه فرهنگ ما در ايران در زمينه علم و دانش بسيار تنگ ­نظرانه و بخيلانه شکل گرفته است به گونه ­اي که در پنهان کردن علم خويش از يکديگر سبقت مي­گيريم. اگر هریک از اساتید، مهندسین و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانش خود را مکتوب یا منتشر میکردند، وضعیت اینگونه نبود.

محمد مونسان

چه تلخ است که دوست از دوست، دانشجو از دانشجو، هم اتاقي از هم اتاقي، برادر از برادر، همکار از همکار، و از همه بدتر و عجيب­تر، استاد از دانشجو علم خود را پنهان مي­کند. نمي­دانم علم خود را قرار است تا کجا از يکديگر پنهان کنيم. شايد قرار است آنها را با خود به زير خروارها خاک ببريم!. اصلاً مسئله اين است که چنين علم پنهان شده ­اي هرگز به درد نمي­خورد، چه در دنيا چه در آخرت.

من سالها فکر کردم و نفهميدم که رمز پنهان کاري علمي ما از يکديگر چيست ولي هرچه که باشد ناشي از فرهنگ ضعيف و کوته فکري ماست و من همواره سعي کرده ­ام با آن در حد وسع خود مبارزه کنم. ايجاد اين سايت قدمي بسیار کوچک است در اين زمينه تا شايد الگويي براي ساير دوستان، همکاران و دانشجويان باشد. این سایت از سال ۱۳۸۵ شروع به فعالیت نمود و من تمام داشته­ هاي علمي خود و دانشجويان خود را که طي چند سال اخير به دستم رسيده است بر روي سايت www.kashti.ir  گذاشتم. اين اطلاعات حاصل فعاليت من در دانشگاه ها و پژوهشکده های طراحی و تحقیقاتی بوده است. بخشي از اين مطالب علمي، کتابهاي لاتين مي­باشند که يا خريداري شده يا از طريق اينترنت بدست آمده است. من از تمام دانشجويان عزیزی که مرا در تدوين اين مجموعه ياري کردند سپاسگزاري مي­کنم. نکات زير به اختصار بيان مي­شود به اميد اينکه با رعايت اين مسائل، فرهنگ تعامل سالم و سازنده را تمرين کنیم:

۱٫ بخشي از مطالب سايت شامل پايان نامه ­هاي دانشجويي مي­ باشد و از آنجا که حاصل تلاش چند ماهه دانشجويان است خواهشمند است از کپي ­برداري کامل از آنها پرهيز شود و در صورت استفاده، مرجع­ دهي حتماً انجام شود.

۲٫ بخشي از مطالب سايت، شامل فايلهاي پاورپوينت تدريس اينجانب مي­باشد که شايد در اقدامي بي­ سابقه يا کم­ سابقه در اختيار جامعه دريايي کشور قرار گرفته است. خواهشمند است از دست­کاري مطالب داخل آن به شدت پرهيز شود و افرادي که خواهان آنها هستند، اين فايلها را مستقيما از سايت دانلود کنند.

۳٫ بخشي از مطالب سايت، شامل فايل pdf کتابهاي تاليف و ترجمه شده اينجانب است که اين اقدام هم شايد کم سابقه يا بي­ سابقه باشد. خواهشمند است از کپي ­برداري کامل آن در پايان ­نامه ها پرهيز کنيد و در صورت استفاده از بخشي از مطالب کتاب، مرجع­ دهي انجام شود.

۴٫ یکی دیگر از خدمات ارائه شده در این سایت، تهیه فیلمهای آموزشی مربوط به ۹ درس از دروس رشته مهندسی معماری دریایی است که با زمان ۲۵۰ ساعت تهیه شده اند. من برای تهیه این ۲۵۰ ساعت فیلم، هزاران ساعت وقت گذاشتم و تمام تلاش خود را کردم تا از تمامی منابع فارسی، روسی و انگلیسی که در دسترس بودند برای غنای بیشتر مطالب، استفاده کنم. شاید این فیلمها خالی از اشکال و ایراد نباشند ولی میتوانند گام کوچکی در ترویج سریع، رایگان و عادلانه دانش فنی رشته مهندسی دریایی در کشور باشند و تا حدودی به رسوب دانش فنی در سطح جامعه دریایی کمک کنند. شاید برای شما جالب باشد که وقتی من دانشجو بودم برخی مطالب بدیهی و پیش پا افتاده برای ما دارای رمز و راز بود و برای فهمیدن آنها به هر دری میزدیم!. این فیلمها به منزله کلاسهای خصوصی رایگان برای دانشجویان میتوانند باشند که با ملاحظه چندباره این فیلمها در منزل به یادگیری کامل آنها نائل آیند. این فیلمها در همین سایت و سایتهای دیگری مانند مکتبخونه، یوتیوب و آپارات بطور رایگان در دسترس است. گروهی از دانشجویان بدلیل حجم بالای این فیلمها (حدود ۸۰ گیگابایت) و مشکلات زمان طولانی دانلود و هزینه زیاد اینترنت و دشواری ذخیره آنها بر روی کامپیوتر پیشنهاد دادند که این مجموعه را در قالب تعدادی دی وی دی تهیه کرده و به فروش برسانند که بنده با توجه به مزایای این کار و هزینه ناچیز آن برای استفاده کنندگان با این کار موافقت کردم و لینکهای مربوطه را روی سایت گذاشتم. البته همچنان تمامی فیلمها بطور رایگان در سایتهای مذکور وجود دارند تا افراد بتوانند حق انتخاب داشته باشند. دروس و مباحثی که بصورت فیلم تهیه شده اند عبارتند از:

در مجموع اميدوارم اين سايت (مطابق ابراز نگراني شديد همکاران و اعضاء هيأت علمي و نفي شديد اينجانب) ابزاري براي کپي­ برداري صرف و تقلب در پروژه­ هاي دانشجويي نشود و قدمي در راه رشد و توسعه منابع علمي مهندسي دريا در جامعه دريايي کشور باشد و در آينده نزديک شاهد گسترش اين نوع سايت­ ها باشيم. انشاء الله.

ما را از نظرات و انتقادات سازنده خود محروم نکنيد.

محمد مونسان
m.moonesun(at)gmail.com

حتما ببینید

مقایسه روند اجرای طرح ایرانرود و تحرکات رژیم سعودی برای اجرای کانال سلمان

اگر تا به امروز مسئولان ایران در دوره های مختلف طرح احداث کانال جهت اتصال دریای خزر به آبهای آزاد دریای عمان و خلیج فارس را با هدف توسعه و پیشرفت کشور و مناطق کویری و اتصال کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله کشور قدرتمند و متنفذ روسیه به منطقه استراتژیک خلیج فارس دنبال میکردند،اکنون باید به این مسئله مهم نیز توجه کنند که احداث قریب الوقوع کانال سلمان تا چه حد میتواند نقش استراتژیک ایران را در معادلات منطقه ای کمرنگ و بی اثر نماید

عربستان «کانال سلمان» را برای دور زدن تنگه هرمز در یمن احداث می‌کند

یک مرکز مطالعاتی عربستان از نقشه این کشور برای احداث کانال آبی در خاک یمن …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi