هرمیداس اتابکی; طراح خودروهای لامبورگینی و رنو

هرمیداس اتابکی متولّد شهریورماه 1343 در تهران، فرزند یک تاجر ایرانی است. او در ده سالگی پس از تحصیل در دبیرستان فرانسوی رازی همراه با والدین و تنها برادرش به فرانسه مهاجرت می کند.

هرمیداس در 15 سالگی متوجه می شود رشته ای به نام طراحی صنعتی در دانشگاه ها وجود دارد و می تواند همه ی آن خط و رنگ های ذوقی روی کاغذش را در دانشگاه به ثمر برساند.

 

 

اتابکی امروز [سال 1396] 53 سال دارد و از مشهورترین طراحان صنعتی جهان به شمار می رود. او نه تنها در طراحی خودرو که در طراحی کشتی و قطار های درون شهری و حتی عینک های ورزشی کارهای فوق العاده ای کرده است.

هم اکنون نمونه ی قطارهای درون شهری که حاصل خلاقیت ذهنی او و برنده ی جایزه ی ویژه ی طراحی نیز شده، در شهر لیون فرانسه در حال تردد است.

او به کارش بسیار علاقه دارد و معتقد است طراح صنعتی به گونه ای شبیه یک ورزشکار است و اوج توانایی یک طراح از 25 تا 35 سالگی است.

هرمیداس معتقد است این ایده و فکر و طرح اولیه است که مهم است و این را غربی ها به خوبی فهمیده اند، به ویژه اروپایی ها که در سال های اخیر رشد خیره کننده ای در صنعت خودروسازی داشته اند.

او در مقام مقایسه می گوید: همین طرح و خط ساده را اگر به خاورمیانه ببریم، آن جا کمترین بها را به آن می دهند و حتی ممکن است بگویند این یک نقاشی ساده است و بچه ی من هم می توند آن ار بکشد!

اتابکی، سمند را خودروی قشنگی می یداند که طرح آن متعلق به دهه ی قبل است و اعتقاد دارد خودرویی که طراحی می شود باید برای سال های بعد طراحی شود.

هرمیداس این را هم می گوید که یک سال پیش کسانی از ایران سراغش را گرفته اند و حتی مذاکراتی هم برای همکاری در طرح خودروی ایرانی با او شده، اما تاکنون خبری از نتایج آن نشده است.

اتابکی اظهار علاقه می کند که روزی امکان فعالیت در ایران و طراحی خودرویی متناسب با فرهنگ این کشور برایش مهیا شود.

او پس از فراغت از دبیرستان، راهی دانشگاه و به سرعت وارد بازار کار می شود. اتابکی 22 سال داشت که طرح رنو «کلیو» ی او در شرکت رنو به اجرا در آمد. چند سال بعد رنو 92 و سال 93 رنو مگان حاصل ایده و طرح او به ثمر رسید. او طی شش سال حضور در شرکت رنو بدل به یکی از خلاق ترین طراحان خودروی جهان شد. حضور او در «رنو» برای این پرنده ی تیز پرواز آسمان خلاقیت نوعی محدودیت بود. هرمیداس اتابکی تصمیم گرفت شرکت مستقلی بزند تا امکان رشد بیشتری داشته باشد و این کار را کرد. یک سال هم به آمریکا رفت تا آن جا به فعالیتش ادامه دهد اما تضاد فرهنگی آن جامعه خیلی زود وادارش کرد به فرانسه که روحیات شرقی او را بیشتر می پسندید، برگرد.
اتابکی از مشهورترین طراحان صنعتی جهان به شمار می رود. او نه تنها در طراحی خودرو که در طراحی کشتی و قطار های درون شهری و حتی عینک های ورزشی وشیشه های عطر کارهای فوق العاده ای کرده است.
هم اکنون نمونه ی قطارهای درون شهری که حاصل خلاقیت ذهنی او و برنده ی جایزه ی ویژه ی طراحی در سال 2002 نیز شده، در شهر لیون فرانسه در حال تردد است.
ولی او معتقد است همه اینها کارهای حاشیه ای است و کار اصلی خود را طراحی خودرو می داند.

اتابکی معتقد است بهترين کارش، هميشه کار بعدی اش خواهد بود. ولی اولين کارخود که طراحی «رنو کليو» بود، را بسیار جالب می داند. اتابکی کار بر روی لامبورگينی را هم بسیار جذاب می داند به دلیل آن که این خودروها سفارشی و دست‌ساز هستند و فضای جديدی به وجود می آورند. ام باز طراحی اتومبيل‌هایی که تيراژ بالایی دارند، به نظرش سخت تر است. چون بايد به مواردی توجه کرد که در اتومبيل‌هایی مثل لامبورگينی لازم نيست توجه کنيم.
یکی از آرزوهای او کار کردن در ایران و تولید خودرویی مناسب فرهنگ و شخصیت ایرانی است،او برای تحقق این آرزو با ایران خودرو هم وارد مذاکره شده که هنوز جوابی نگرفته است.

در حال حاضر هرمیداس اتابکی در کارگاه خود در پاریس مشغول به کار است کارگاهی که در شروع تنها سه نفر در آن مشغول به کار بودند اما هم اکنون شرکت او مجموعه ای از چند شرکت است که یکی ماکت درست می کند و دیگری طراحی انجام می دهد. در حال حاضر 70 نفر کارمند شامل هفت طراح، 15 مهندس، 12 مدل ساز رایانه ای و تعدای دیگر در این شرکت فعالیت می کنند.

حتما ببینید

رژیم صهیونیستی قبرس را هم می‌خواهد اشغال کند؟

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که اشغال‌گران صهیونیست در قبرس هم مشغول خرید زمین و مالکیت …

برگزاری باشکوه کمپین شب یلدا در صرافی ارز دیجیتال مکسی

تا سقف ۱۶۰۰ تتر بونس ویژه کمپین شب یلدای صرافی بین المللی mexc برای کاربران …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi