بیمه طلایی

دلایل اعتراض ، تحصن و تجمع فرهنگیان به روایت تصویر

طی هفته های اخیر اعتراضات فرهنگیان به اوج خود رسیده و بسیاری از مسئولین با اظهارات نسنجیده خود مدام بر شعله های این خشم فروخورده این قشر می افزاید . همچنین چند روز قبل متاسفانه خبرگزاری فارس با انتشار کمپین برخورد با معلمین که در اعتراض به تبعیضهای موجود دو روز را به دعوت انجمن صنفی خود و برای همراهی دانش آموزان و اولیاء تحصن کرده بودند شد که متاسفانه بازتاب بسیار بدی در خانواده بزرگ فرهنگیان ایجاد نمود

در این تصاویر به صورت خلاصه به برخی موارد تبعیض که فرهنگیان خدوم کشورسالهاست از آن رنج می برد پرداخته شده است

دلایل اعتراض و تحصن و تجمع فرهنگیان به روایت تصویر

در جامعه ای که نام معلم را به القاب زیبا و دهن پرکنی مثل ایثار، عشق، شغل انبیا و … گره زدند و به بهانه ی جمعیت حداکثری، حداقل ها را برایمان در نظر گرفتند و سیستم جوری طراحی شده که حق اعتراض در هاله‌ای از ابهام و رودربایستی و سیستماتیک خفه می شود، وضعیت بهتر از این نخواهد شد.

▪️ما زمانی رتبه بندی شدیم
که پول چای و‌ قند مصرف شده در زنگ های تفریح مدرسه را از جیب خودمان پرداخت کردیم بدون اینکه صدایی از ما در بیاید تا مبادا همکار بغل دستی گدا خطابمان کند و یا با یک بیخیال بابا مگر چقدر می شود؟؟ سر و ته قضیه را هم آوردیم. در حالیکه نه تنها برای کارمندان محترم تر از ما در تمامی ارگانها و ادارات دیگر این ابتدایی ترین و بی اهمیت ترین موضوع بود و هست بلکه وعده های غذایی هم نوش جان کردند با نوشابه که مبادا ضعف کنند از کثرت کار.

▪️ما زمانی رتبه بندی شدیم
که سرمان را پایین انداختیم و با پای پیاده کیلومترها بیابان ها و کوهستانهای سرسخت را گز کردیم تا به مدرسه ای بی امکانات برسیم و افتخار کنیم به معلم بودنمان، در حالیکه اگر کسی از سایر ادارات گذرش به اونجا می افتاد حتما با ماشین های شاسی بلند و‌ با عزت و احترام و‌ منت مشرف شده و از حق ماموریت و سختی کار و بازدید هم بهره مند می گشتند.
▪️ما زمانی رتبه بندی شدیم
که در گرما و‌ سرما در گوشه ی خیابان به انتظار تاکسی ایستادیم در حالیکه کارمندان شریف و محترم تر از معلمان در تمامی دولتها سرویس در اختیار داشتند و یا حق ایاب و ذهاب می‌گرفتند و می گیرند.
▪️ما زمانی رتبه بندی شدیم
که مدیر مدرسه با دست خالی سالها مدرسه چند صد نفره را اداره کرد و به جای اینکه از طرف دولت، اداره و‌ وزارتخانه مورد تقدیر قرار بگیرد از طرف رسانه ملی، وزارت خانه متبوع توبیخ شد و روبروی اولیا قرار گرفت که چرا کمک هزینه برای اداره مدرسه گرفتی و ای دریغا هیچ سوالی ایجاد نشد که با دست خالی چگونه مدرسه را باید اداره کرد؟؟؟
▪️ما زمانی رتبه بندی شدیم
که همه روسا و کارکنان ادارات به خودشان اجازه دادند با یک تلفن و‌ دستور از طرف مافوق خود ما، کارشان را در مدرسه (طبق وظیفه و قانون نانوشته) در چشم برهم زدنی انجام‌‌ دهیم و در عوض در هیچ ارگانی برای ما تره هم خرد نکنند. و هنوز هم بعد سالها این تسلسل باطل ادامه دارد.
▪️ما زمانی رتبه بندی شدیم
که برای مأموریت های مهم کشور در میدانهای مختلف سیاسی، اجتماعی، مراسمات و …در رتبه اول صف بودیم و هستیم ولی در نیاز سنجی اقتصادی، اسمی از ما به میان نیامد و کارمندان محترم تر از ما منتفع شدند ولی ما همچنان ادامه دادیم

▪️ما زمانی رتبه بندی شدیم
که تامین نشدیم دنبال شغل دیگر، رفتیم و همدیگر را به این کار تشویق کردیم و نفهمیدیم که در حق خود و خانواده مان چه ظلمی می کنیم و خودمان و دیگران به حساب نجابتمان گذاشتیم و گذاشتند و این شد عادت بجای مطالبه گری.
▪️ما زمانی رتبه بندی شدیم
که در انتخاب وزیر برای وزارتخانه، بجای فردی که صلاحیت و آشنایی به راه کارهای آموزش و‌ پرورش و دغدغه فرهنگی، داشته باشد دنبال فردی گشتند که نگران کار جناحی و حزبی بوده و یا حداقل سر به زیر و بله قربان گو باشد.
▪️ما زمانی رتبه بندی شدیم
که کارمندان محترم دولت در هتل ها و اقامتگاههای آنچنانی استراحت می کردند، ما معلمان به همراه خانواده هایمان در صف ستاد اسکان التماس مسئولی را میکردیم که مدرسه نزدیک را برایمان در نظر بگیرد و اگر نیست اجازه دهند در حیاط مدرسه چادری برپا کنیم.
▪️ما زمانی رتبه بندی شدیم
که شدیم نردبان ترقی دیگران، حتی به بهانه‌ی شکستن کمر خودمان و ای بسا کیف کردیم از این نردبان بودنمان. بارها در ابتدای نردبان وعده و از بالای نردبان جز بی اعتنایی نگاران بالانشین چیزی حاصلمان نشد که نشد!!! ولی مجدداً ادامه دادیم که دادیم.
▪️ما زمانی رتبه بندی شدیم
که ادارات و ارگانهای دیگر، محترم تر از ما تلقی شدند و رتبه و مزایایشان در بودجه ملی بدون سر و صدا تخصیص یافت ولی وقتی نوبت به ما رسید، آسمان تپید.

متوسط دریافتی کارکنان بانک‌های دولتی چقدر است +جدول

بررسی‌های دیوان محاسبات نشان می دهد متوسط میزان دریافتی ماهانه کارکنان هشت بانک دولتی و بانک مرکزی به غیر از پاداشها ، مزایا و کارانه های غیر معمول در سال آینده، ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

متوسط دریافتی کارکنان بانک‌های دولتی چقدر است +جدول

در این گزارش مستند سرانه حقوق و مزایای هشت بانک دولتی به همراه بانک مرکزی و تعداد پرسنل آن ها از سوی نهادهای مسئول مقایسه شده است.

براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، بانک های دولتی بیش از ۱۱۱ هزار پرسنل دارند که ۲۹ درصد کل کارکنان شرکت های دولتی را تشکیل می دهند.

براساس بررسی های دیوان محاسبات درباره بودجه ۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی بانکها و موسسات غیرانتفاعی، بالاترین میانگین سرانه حقوق و مزایای ماهیانه در بین بانک‌های دولتی مربوط به بانک مرکزی و پایین‌ترین مربوط به بانک ملی است. در واقع، به غیر از بانک ملی، متوسط (حقوق ناخالص) کارکنان هیچکدام از بانک ها کمتر از ۱۴ میلیون تومان در ماه نیست.

براساس این گزارش که جزئیات آن در جدول فوق آمده است، بانک مرکزی ۳۵۹۵ پرسنل داشته که میانگین سرانه حقوق و مزایای ماهیانه آنها ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیش بینی شد. پس از آن بانک کشاورزی با ۱۵ هزار و ۶۲۰ پرسنل بالغ بر ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حقوق و مزایای ماهانه می‌دهد. سومین جایگاه متعلق به بانک سپه است که در حال حاضر به دلیل ادغام چند بانک نظامی بالغ بر ۴۱ هزار و ۳۱۱ نفر نیرو داشته و میانگین ماهانه سرانه حقوق و مزایای آن ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ثبت شده است.کمترین حقوق در میان بانکهای دولتی متعلق به بانک ملی با ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ثبت رسید.

براساس اطلاعات جدول فوق، مجموع پرسنل نه بانک دولتی، ۱۱۱ هزار و ۷۵۸ نفر هستند و این افراد به صورت متوسط (میانگین وزنی) در سال آینده، ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه دریافتی دارند.

*سه بانک دولتی در بین ۱۵ شرکت بزرگ دولتی از لحاظ حجم بودجه

سازمان برنامه و بودجه گزارش داد: بانک سپه بر اساس حجم بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ به عنوان پنجمین شرکت دولتی محسوب می شود که حجم بودجه آن بالغ بر ۹۳ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان است‌. بانک ملی نیز در جایگاه هفتم قرار گرفته که حجم بودجه آن ۷۰ هزار  و ۳۰۳ میلیارد تومان پیش بینی می‌شود. بانک کشاورزی هم جایگاه سیزدهم این جدول با ۲۵ هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

*چند بانک دولتی در دو سال اخیر زیان‌ده بوده اند؟

براساس بررسی های دیوان محاسبات، علیرغم سودده بودن تعداد ۵ بانک دولتی و سربه‌سر بودن تعداد ۳ بانک و زیان ده بودن ۱ بانک در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ ، عملکرد سال ۱۳۹۸ و شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ بانکها طبق گزارش ارائه شده حاکی از زیانده بودن به ترتیب تعداد ۳ و ۶ بانک در سالهای مذکور در این بخش می‌باشد.

همچنین در «خلاصه مدیریتی» این گزارش دیوان محاسبات با اشاره به زیان ده بودن مجموع عملکرد بانکهای دولتی در سال های ۹۶ تا ۹۸ آمده است: بررسی عملکرد بانکهای دولتی در سال ۹۹ نشان می‌دهد علیرغم پیش بینی سود، مجموع عملکرد نه بانک دولتی در شش ماهه نخست سال به میزان منفی ۲۳۰ هزار و ۳۶۹ میلیارد ریال و با حذف عملکرد بانک مرکزی به میزان منفی ۲۲۳ هزار و و ۹۰۷ میلیارد ریال زیان ده شده اند.

نکته جالب توجه آنکه عملکرد بانک مرکزی در شش ماهه نخست امسال به میزان ۶۲۶۱ میلیارد ریال زیان ده بوده است. البته بانک مرکزی یک نهاد سیاست‌گذار در حوزه پولی و بانکی بوده و یک بانک تجاری اقتصادی محسوب نمی‌شود و درآمد سالانه آن از محل جریمه های دریافتی به دلیل اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی و تسعیر ارز حاصل می شود.

متاسفانه با وجود زیان‌های انباشته چند ۱۰ هزار میلیاردی همچنان حقوق‌های نامتعارف و پاداش‌های گزاف صرفا بر اساس شناسایی سودهای موهوم به تعدادی از کارکنان و مدیران پرداخت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi