میم کوین چیست؟ آیا این ارزهای دیجیتال ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟

مفهوم میم کوین با ظهور دوج کوین متولد شد، ارز دیجیتالی که محبوب دل ایلان ماسک دومین فرد ثروتمند دنیا است! در این مطلب ارزش سرمایه‌گذاری روی میم کوین‌ها را بررسی می‌کنیم.

خلق بیت کوین در سال ۲۰۰۸، زمینه‌ساز ظهور ارزهای دیجیتال دیگر شد. رمزارزها را از دیدگاه‌های مختلف، به دسته‌بندی‌های گوناگون تقسیم می‌کنند؛ آلت کوین، استیبل کوین و میم کوین جزو مهم‌ترین‌ها به شمار می‌روند.

میم کوین ها با الهام‌گیری از جک‌های تصویری اینترنتی، رویدادهای فعلی، جوامع آنلاین و اینفلوئنسرهای ایجاد می‌شوند. نقش اینفلوئنسرها در دنیای کریپتوکارنسی همیشه پررنگ بوده، اما این نقش اخیرا اهمیت بیشتری پیدا کرده است، به طوری که افراد محبوب و سرشناسی نظیر ایلان ماسک فقط با یک توئیت، قیمت یک ارز دیجیتال را در یک چشم بر هم زدن چند برابر می‌کنند! این خاصیت میم کوین ها است!
اولین میم کوین چطور متولد شد؟

چهار سال بعد از راه‌اندازی شبکه بیت کوین، قیمت آن به بالای هزار دلار رسید. در این زمان بحث رمز ارزها جدی شد و افراد زیادی درباره‌شان صحبت می‌کردند. در این بحبوحه، بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) تصور کردند این زمینه، بیش از اندازه جدی گرفته شده‌اند و نگاه به آن‌ها به عنوان پول اشتباه است. این دیدگاه آن‌ها را به توسعه ارز دیجیتال خود، تنها برای شوخی با بازار کریپتوکارنسی، سوق داد. دوج کوین در سال ۲۰۱۳ خلق شد.

نماد و لوگوی این رمز ارز یک سگ از نژاد شیبا اینو است. نحوه تلفظ نام آن (دوج) از یک نمایش عروسکی در یوتیوب الگوبرداری شده که در واقع تلفظ غلط و خنده‌دار کلمه داگ (سگ – Dog) است. اگرچه هدف مشخصی برای پروژه این رمز ارزی تعریف نشده بود، اما سر و صدای زیادی به پا کرد و فراتر از انتظار سازندگانش ظاهر شد. رفته رفته یک انجمن کاربری بزرگ برای Dogecoin شکل گرفت تا این که در سال ۲۰۲۰، ایلان ماسک تصمیم گرفت با حمایت از آن، قیمتش را منفجر کند!
آیا خرید میم کوین‌ها مثل دوج کوین توصیه می‌شود؟

به باور برخی، خرید این دسته‌بندی از ارزهای دیجیتال دیوانگی محض است؛ یک میم کوین هیچ ارزش ذاتی و عموما حتی کاربرد خاصی ندارد. به عقیده آن‌ها خرید دوج کوین یا دیگر رمز ارزهای این چنینی نه سرمایه‌گذاری، بلکه یک نوع شرط‌بندی است، هر چند این کار می‌تواند سودآوری هزار درصدی و حتی بیشتر در پی داشته باشد.

دوج کوین به عنوان اولین رمز ارز را در نظر بگیرید که از یک جک تصویری قدیمی از سگ نژاد شیبا اینو الهام گرفته شده است. آیا می‌توان دلیلی برای افزایش قیمت سرسام‌آور اخیر آن، به جز حمایت ایلان ماسک، پیدا کرد؟ دومین فرد ثروتمند دنیا در پاسخ به توییتی که نظر وی را درباره دوج کوین پرسیده بود گفت دوج سگ و میم دارد، بقیه ندارند! همین! یعنی حتی آقای ماسک، فقدان ارزش ذاتی اولین میم کوین بازار را قبول دارد.

تفاوت مهم دوج کوین یا دیگر میم کوین ها با بیت کوین و اتریوم، در کاربرد آن‌هاست. پروژه‌هایی مثل Ethereum و Bitcoin با هدف از میان برداشتن مشکلات دنیای واقعی توسعه یافته‌اند. به عنوان نمونه، بیت کوین یک سیستم پولی دیجیتال منحصربه‌فرد و غیر متمرکز، که در آن مردم کنترل دارایی‌هایشان را در اختیار دارند، ارائه کرد. اتریوم بستری بزرگ برای ساخت و اجرای قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیر متمرکز است. اما آیا برای دوج کوین می‌توان هدفی پیدا کرد؟ فراموش نکنید خالق DogeCoin شوخی شوخی آن را توسعه داد و از همان ابتدا هدفی وجود نداشت! این موضوع درباره همه میم کوین ها صدق می‌کند.

با این حال، نمی‌توان از واقعیت رشد چشم‌گیر قیمت میم کوین‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه، صرفا به خاطر حمایت یک سری افراد، چشم‌پوشی کرد. اگر تصمیم به خرید یکی از آن‌ها گرفتید، ریسک بالای این کار را نیز به جان بخرید.

شیبا اینو، ارز دیجیتالی که با لقب «قاتل دوج کوین» چند ماه قبل عرضه شد، مثال خوبی است. این رمز ارز بعد از عرضه رشد قیمت شدیدی را تجربه کرد، اما طی دو روز، قیمتش یک دهم شد. افرادی که در اوج قیمت شیبا اینو خریده بودند، پولشان یک دهم شد. با توجه به بدون پشتوانه بودن میم کوین ها، احتمال وقوع این اتفاق برای تمام آن‌ها وجود دارد. کافی است حمایت‌کنندگان به سود مورد نظرشان برسند تا بعد از آن، زیر پای بقیه را خالی کنند.

حتما ببینید

رژیم صهیونیستی قبرس را هم می‌خواهد اشغال کند؟

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که اشغال‌گران صهیونیست در قبرس هم مشغول خرید زمین و مالکیت …

برگزاری باشکوه کمپین شب یلدا در صرافی ارز دیجیتال مکسی

تا سقف ۱۶۰۰ تتر بونس ویژه کمپین شب یلدای صرافی بین المللی mexc برای کاربران …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi