تشریح مزایای مگا پروژه کرانه شمالی مشهد

سید ابراهیم علیزاده در خصوص مگا پروژه کرانه شمالی مشهد اظهار کرد: یکی از پروژه های مدیریت شهری مشهد کرانه شمالی به طول ۲۸ کیلومتر است که می تواند آثار مثبت بسیاری در حوزه های مختلف در شمال شهر مشهد به وجود بیاورد.
وی افزود: مطالعات اولیه این پروژه صورت گرفته و در حال حاضر مسیر بررسی کمیسیون ماده پنج را دنبال می کند؛ سال گذشته برای انجام آن اعتبار گذاشتیم که مورد استفاده قرار نگرفت اما با توجه به اهمیت این پروژه در بودجه سال جاری نیز برای آن اعتبار خوبی در نظر گرفته ایم.
علیزاده با ابراز امیدواری از توجه جدی شهردار مشهد نسبت به کلان پروژه های شهر مشهد عنوان کرد: در ابتدای شروع کار آن سرعت عملی که از شهرداری برای پیگیری این پروژه انتظار می رفت دیده نشد اما خوشبختانه حال حاضر شهردار توجه جدی و خوبی به این پروژه دارد.
علیزاده‌خاطرنشان کرد: به سبب ریزدانگی و عرض معابر بسیار پایین در حاشیه شهر، ضرورت ایجاد این بزرگراه خودنمایی می کند تا بتوانیم برای مقابله با ترافیک شدید در آن بخش از شهر در سالهای آینده صدمتری دوم را ایجاد و راه اندازی کنیم.
عضو شوری شهر گفت: در طرح اولیه عرض پروژه را ۱۲۰ متر در نظر گرفته ایم تا در صورتی که مدیران آینده قصد داشتند در آن بخش شهر به توسعه قطار شهری بپردازند بتوانند از عرض ۲۰ متری تعبیه شده وسط مسیر استفاده کنند.
علیزاده با بیان اینکه ایجاد این مسیر می‌تواند به آبادانی در آن بخش شهر کمک شایانی انجام دهد گفت: تملک زمین های در مسیر و اطراف پروژه را در الویت قرار داده ایم تا در صورت انجام فرایند کمیسیون ماده پنج و اخذ مجوزات برای شروع پروژه با شرایط آسان تری مواجه باشیم.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد توسعه به شمال و شمالی شرق را رویکرد شورای ششم خواند و افزود: تلاش میکنیم تا بخشی از شهر که به نام حاشیه معروف شده است تبدیل به متن شود و زیرساخت های آن به اندازه کافی توسعه پیدا کند و سبب ایجاد توازن در فضای شهری شود.


توسعه غیر اصولی رخ ندهد
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص این پروژه اظهار کرد: استانداری با کلیت طرح ایجاد کرانه شمالی یا همان صد متری دوم موافق است و ما در حال اخذ موافقت کمیسیون ماده پنج هستیم.
موحدیان ادامه داد: کلیات مورد موافقت و جزئیات طرح جهت بررسی های کالبدی به کمیسیون ماده پنج ارسال شده و امیدواریم بتوانیم این پروژه را که نفع زیادی به شهر میرساند را به سرانجام برسانیم.
رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: ایجاد این پروژه با تمام مزایا نباید به سمت و سویی برود که سبب گسترش حاشیه نشینی یا توسعه غیر اصولی شهر شود؛ مدیران اجرا کننده باید به این موضوع دقت بسیاری داشته باشند
محدود کردن شهر راه مقابله با توسعه غیر اصولی
حسن کریمدادی عضو شورای اسلامی شهر مشهد در این باره گفت:پروژه های کلان و مگا پروژه ها را معمولا براساس یک تعریف صحیحی معرفی می کنند؛ به صورت کلی در این طرح یکی از تلاش های ما محدود کردن شهر در برابر توسعه غیر اصولی به سمت شمال شهر است.
وی با بیان اینکه ساخت این پروژه می تواند به کنترل ساخت و سازها کمک شایانی انجام دهد، گفت: این کمربند می تواند کمک کند تا از حوزه شمال از این میزان دیگر بیشتر پیشروی نشود.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: امروز مناطق حاشیه شهر خطر ایمنی بسیاری را تجربه می کند زیرا بسیاری از ساختمان ها بدون هیچ اصول و فنون مهندسی ساخته شده و قطعا در برابر زلزله بسیاری از آنها آسیب پذیر خواهند بود.
وی ادامه داد: این مسیر می‌تواند شبکه معابر بسیاری را در شمال شهر به خود وصل کند و تاثیر بسزایی در کاهش بار ترافیکی شهر داشته باشد.
کریمدادی در پاسخ به این سوال که آیا در کنار این کرانه قرار است خط قطار شهری ایجاد شود پاسخ داد: در پروژه هایی با سطوح بزرگراه یا بزرگتر معمولا مسیری با عرض ۲۰ متر در وسط آن پیش بینی می شود اما اینکه آیا بناست وسط‌ کرانه شمالی مسیر قطار شهری عبور کند را نمیدانم.
موفقیت پروژه کرانه شمالی در گروی نظارت ویژه
مجید دبیریان عضو شورای اسلامی شهر مشهد در این باره اظهار کرد: با توجه به طرح های تفصیلی جدید، طول و عرض جغرافیایی شهر که در حال اضافه شدن است و افزایش جمعیت طبیعتاً مسیرهای دسترسی یکی از خدمات ویژه ای است که می تواند در توسعه شهر و ارائه خدمت به مردم کمک کند.

عضو کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد گفت: مسیر کرانه شمالی برای دسترسی های سریع امروز و آینده نه چندان دور بسیار می تواند کارگشا باشد زیرا جمعیت شهر در حال افزایش سریع می باشد.
وی ادامه داد: در صورت احداث پروژه کرانه شمالی، بخشی که امروز در ضلع شمالی صد متری واقع است تبدیل به متن شهر می شود.
دبیریان بیان کرد: اگر توسعه ما را برنامه ریزی شده از شمال به سمت جنوب با این اتوبان و مسیرهای دسترسی و شاخه ای انجام دهیم طبیعتاً میتوانیم برای زمین های درون محدوده تعیین و تکلیف کنیم و اصول ساخت ساز آنها را به صورت مهندسی پیش ببریم.
وی موفقیت این طرح را در گروی نظارت شدید بر رونداجرای طرح و ساخت و سازهای غیرمجاز در شمال شهر مشهد عنوان کرد و افزود: در صورتی که بر روندساخت و سازهای شمال شهر نظارتی صورت نگیرد قطعا در ایجاد پروژه تداخلی رخ خواهد داد.

با صد متری دوم زندگی در حاشیه شهر روان تر می شود
مجید طهوریان عسکری عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه کرانه شمالی یک مسیر دسترسی آسان و سریع برای ساکنین مستقر در حاشیه شهر است گفت: با توجه به اینکه در زندگی های شهری ایجاد مسیر جدید سبب توسعه زندگی شهروندی می شود و با اینکه سالها از ایجاد صدمتری مشهد میگذرد نیاز است تا بتوانیم با ایجاد صدمتری دوم به کاهش بار ترافیکی در شمال شهر کمک کنیم.
عضو شورای شهر مشهد گفت: ایجاد یک مسیر بزرگراهی در شمال شهر سبب می شود توسعه بهتری را در مناطق کم برخوردار شاهد باشیم همچنین می‌توانید شاهد تردد بهتر ساکنین این مناطق باشیم.
وی با بیان اینکه با ایجاد این پروژه زندگی در حاشیه شهر روان تر می شود گفت: صدمتری به سبب حجم بالا تردد خودرو در ساعات مختلف ترافیک را تجربه می کند بنابراین با ایجاد این پروژه قطعا از بار ترافیکی منطقه کاسته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد:علی رغم پیگیری‌ها هنوز در طرح تفصیلی کرانه شمالی جانمایی نشده است که امیدواریم در اصلاحات این موضوع انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi