قهرمان فیلم جدید اصغر فرهادی است

همه چیز درباره قهرمان ساخته جدید اصغر فرهادی

قهرمان فیلمی که به گفتۀ دیوید رونی منتقد ارشد مجلۀ آمریکایی «هالیوود ریپورتر» در فهرست ۱۰ فیلم دیدنی و مهم هفتاد و چهارمین جشنوارۀ کن قرار می‌گیرد.

دیوید رونی منتقد ارشد مجلۀ آمریکایی «هالیوود ریپورتر» دربارۀ «قهرمان»می‌نویسد: اگرچه جزئیات فیلم جدید کارگردان ایرانی که با «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» برندۀ جایزۀ اسکار شد، منتشر نشده اما روایت تعلیق‌آمیز آن بازگشت به حوزه آشنای فیلم‌های درام با موضوع کشمکش‌های خانوادگی است که اصغر فرهادی را به اوج شهرت رساند.

  داستان فیلم دربارۀ شخصیتی است به نام «رحیم» که به خاطر بدهی، زندانی است و در دو روز مرخصی می‌کوشد رضایت شاکی را به گونه‌ای جلب کند اما اتفاقات به شکلی دیگر رقم می‌خورد.   ۲۲ تیر زمان نمایش فیلم در بخش رقابتی جشنوارۀ کن است و گویا ۵ بار دیگر هم اکران می‌شود و چند ماه بعد نوبت پخش و نمایش آن در داخل ایران می‌رسد. فیلمی با بازی امیر جدیدی و محسن تنابنده و البته سارینا دختر خود فرهادی.

  اصغر فرهادی این فیلم را در سکوت ساخت و کار تدوین آن را در پاریس انجام داد و به کن رساند.  از تنهایی ماه های آغازین کرونا بهره برد و نوشت و از بهبود نسبی پس از آن استفاده می‌کند و به نمایش می‌گذارد. در حالی که سال قبل اصلا جشنواره‌ای برگزار نشد.  اصغر فرهادی پیشتر با فیلم‌های «گذشته»، «فروشنده» و «همه می‌دانند» در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشته و حاصل، جایزۀ بهترین فیلمنامه برای «فروشنده» در سال ۲۰۱۶ بود. برنیس بژو -بازیگر فیلم «گذشته»- هم سال ۲۰۱۳ جایزه بهترین بازیگر زن و شهاب حسینی بازیگر فیلم «فروشنده» نیز در سال ۲۰۱۶ جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره کن گرفته بودند.

در حاشیه این جشنواره خبرنگار از فرهادی پرسید فیلم شما هم ایرانی هم جهانی است، فرهادی توضیح داد: هدف اصلی من برای نوشتن داستان این نبود ولی به طور ناخودآگاه در داستان است. بین خوبی و بدی یک خط مشخص وجود ندارد بلکه یک طیف است و حتی جاهایی تشخیص آنها سخت می شود.

وی افزود: با هر فیلمی که می سازم تجربه ام بالا می رود. گرچه این فیلم ها در مسیر مشابه هستند ولی با هر فیلم دنیای جدیدی را کشف می کنم و همان مسیر را می روی ولی ادعا این است که آدم باید بتواند فیلم به فیلم عمیق تر شود و جزییات بیشتری را کشف کند وی تاکید کرد: نیت من همیشه این است که قصه ای که در ذهنم است به خوبی روایت کنم که مخاطب خسته نشود.

  کن البته برای ایرانیان در وهلۀ نخست یادآور عباس کیارستمی فقید است که پنجمین سالگرد درگذشت او را به تازگی پشت سر گذاشتیم و شمار حضور فیلم های او در بخش مسابقۀ فستیوال کن به ۵ فقره می رسد: زیر درختان زیتون، طعم گیلاس، ده، کپی برابر اصل و مثل یک عاشق و از این حیث رکورددار است.

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن از چند روز پیش آغاز به کار کرده و فیلم «قهرمان» نخستین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه اصلی این رویداد سینمایی تجربه خواهد کرد.این فیلم اولین نمایش خود را ساعت ۱۵:۳۰ روز ۱۳ جولای (۲۲ تیر) در سالن اصلی گرند لومیر کاخ جشنواره تجربه خواهد کرد و پس از آن چهار نمایش دیگر نیز در کن خواهد داشت.

کمپانی «Cineart» که در کشورهای بلژیک و هلند فعالیت دارد، اعلام کرده حق نمایش فیلم فارسی‌زبان و جدید «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی را در کنار آثار چند کارگردان دیگر حاضر در بخش رقابتی شامل «ژاک اودیار»، «نانی مورتی»، «یواخیم لافوس« و «نبیل عیوش» به دست آورده است.

«Cineart» پیش‌تر حق نمایش فیلم‌های «جدایی»، «گذشته»، «همه می‌دانند» و «فروشنده» را نیز در هلند و بلژیک در اختیار داشته است.

استودیو آمازون حق پخش فیلم «قهرمان» را در آمریکا در اختیار دارد و کمپانی فرانسوی ممنتو پیکچرز، تهیه‌کنندگی و فروش بین‌المللی فیلم جدید فرهادی را بر عهده دارد و این فیلم را در فرانسه نیز اکران خواهد کرد. در این فیلم هایده صفی‌یاری نیز تدوین فیلم را بر عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi