بیانیه انجمن علمی طب سنتی ایران
در پی سوزاندن نمادین یک کتاب علمی پزشکی توسط آقای تبریزیان
بسمه تعالی
آقای عباس تبریزیان که خود را پدر طب اسلامی معرفی می کند سال هاست با راه اندازی جریانی التقاطی و با سوء استفاده از اعتقادات و باورهای دینی مردم علاوه بر ایجاد انحراف در طب روشمند سنتی و اخلال در عملکرد نظام سلامت، اسباب بدبینی برخی مردم و فرهیختگان جامعه را نسبت به آموزه های دینی فراهم کرده است.
علیرغم تذکر برخی مراجع عظام و تعدادی از بزرگان حوزه علمیه و با وجود آشکار شدن تخلفات متعدد و تشکیل پرونده های قضایی و محکومیت ایشان توسط دادگاه ویژه روحانیت، مع الاسف این جریان سودجو و آسیب رسان به سرمایه اجتماعی، همچنان ادامه حیات داده است.
بازخوردهای اجتماعی این اقدام نابخردانه و افراطی آقای تبریزیان در سوزاندن یک کتاب معتبر علمی نشان می دهد که هر دو نهاد حوزه و دانشگاه از این رفتار جاهلانه نگرانی عمیق دارند. اهتمام اسلام و آموزه های اصیل آن به مقوله علم و کتاب، امری است بدیهی و هیچ عالم دانشگاهی با هیچ مدلی از کتاب¬ سوزی و تقابل خشن با اندیشه ها و تجارب بشری میانه ای ندارد.
اقدام مشمئزکننده کتاب سوزی به بهانه تقابل با سوزاندن کتاب قانون ابن سینا در غرب، در حالی مطرح می شود که ایشان اعتقادی به طب سنتی ایرانی ندارد و به کرات و در اظهارنظرهای رسمی و صریح خود ابن سینا را فردی بی دین که درمان بیماری ها با حرام را تجویز می کند ،معرفی کرده و طب سینایی را همان طب غربی می¬داند! لذا انجام اینگونه اقدامات سخیف و ریاکارانه، شائبه «نفوذ»، در لباس دین و استفاده ابزاری برای تخریب دین را به ذهن متبادر می سازد.
انجمن علمی طب سنتی ایران به نمایندگی از جریان دانشگاهی طب سنتی ایرانی ، اعلام می دارد که به دلیل اقبال جهانی و ملی و نیاز آحاد مردم و جامعه به خدمات صحیح و تأیید شده طب سنتی و مکمل، هرگونه بی توجهی به توسعه منطقی، روشمند و ادغام یافته طب سنتی، راه را برای رشد این گونه افراطی گری ها هموار می سازد. لذا از مرجعیت دینی، نهاد حوزه علمیه، دستگاه قضایی و دست اندرکاران نظام سلامت کشور انتظار دارد ضمن تبیین مواضع خود در قبال جریان انحرافی، اقدام لازم برای برخورد با این گونه اعمال نابخردانه و سخیف را معمول دارند.
انجمن علمی طب سنتی ایران
در مقابل هم یکی از کاربران با ارسال این مطلب در صدد دفاع از این اقدام وی دارد
کار تبریزیان مربوط به دنیای علم است نه دنیای زرد رسانهای
جلسه ۳ سال پیش که استاد تبریزیان کتاب هاریسون را میسوزانند یک نزاع کاملا علمی است و ربطی به مسائل حاشیهای ندارد. ایشان در ابتدای جلسه اقدام متقابل در برابر سوزاندن کتاب قانون ابن سینا در اروپا را دلیل این اقدام خود برشمردند.
داستان این است که پارسلوس پزشک سوئیسی کتاب قانون را میسوزاند و جملات بیادبانه ای را به ابن سینا حکیم و فیسوف بزرگ ایرانی نسبت میدهد. او وقیقحانه اظهار میدارند دکمههای کفش من از ابن سینا علم بیشتری دارند. مصطفی کاشانی، مساله پزشکی قرن، ج۱، ۱۳۶۷٫ پارسلوس دانشمند علم زده قرن شانزدهم اروپا عصر رنسانس با این کار خود شاید نه به دنبال مبارزه با دین بود و نه دشمنی با ایرانی ها ولی به دنبال دشمنی با طب طبیعی و حاکمیت طب شیمیایی بود. چیزی آقای تبریزیان به آن تصریح کرد که دوران ما پایان طب شیمیایی خواهد بود.
در واقع این کشمکش بین دو مکتب علمی طب است که یکی میخواهد از طریق طبیعت و ماوراء طبیعت انسان را درمان کند و یکی اعتقادی به طبیعت ندارد و معتقد است با طب ذرات و اتم گرایی و جرمگرایی فقط میتوان به نتیجه رسید.
قطعا اگر اروپاییها مرتکب چنین خبطی نمیشدند امروز با آن ها مقابله به مثل نمی شد ولی ما هم نباید مسائل علمی را سریعا با بار ارزشی و یا سیاسی از مسیر خود خارج کنیم. شیطنت رسانهها این است که با این کار اولا طب اسلامی را در مقابل سایر مکاتب طبی قرار دهند حال آن که جامعیت اسلام مانع از این است که در مکتب خاصی دستهبندی شود اسلام از همه ظرفیتهای مثبت بهره میگیرد و تعصبی برخورد نمیکند.
ثانیا آقای تبریزیان را به عنوان نماد این طب معرفی کنند تا با تخریب او وجهه طبهای هترودوکسی تضعیف شود که این هم درست نیست این بزرگوار هم مثل سایرین زحماتی کشیدهاند ولی این به معنای درست بودن و متقن بودن همه حرفهایشان نیست و پرچم طب انتقادی نیستند. ثالثا اگر فیلم جلسه هاریسون سوزی پخش شود معلوم میشود که مخالفت ایشان با طب شیمیایی است نه غربی و شرقی و ضمنا استدلال ایشان این است که آمار قابل توجهی از اروپاییها به طب طبیعی روی آورده و از طب شیمیایی روی گردان شده اند و این خود دلیل پایان یافتن سیطره طب ارتدوکس است.