ارائه طرح #نجات_ایران

ایران رود و تقابل نظام سلطه علیه ایران

۵۲ سال قبل که هومان فرزاد طرح احداث ایرانرود و ایجاد سه دریاچه را به دستگاههای مسئول ارائه داد در مخیله خود هم پیش بینی نمی کرد ، این ایده می‌تواند بهانه ای برای رژیم آل سعود جهت شروع جنگی خانمان سوز در آنطرف آبهای خلیج فارس شود. شاید مهمترین انگیزه آل سعود از تشدید جنگ در کشور یمن طی ۶سال گذشته و تخریب زیرساختهای آن بازکردن راهی برای احداث کانال سلمان از جنوب خلیج فارس به سمت اقیانوس هند در سواحل جنوبی یمن با هدف کمرنگ و بی اثر کردن نقش ایران در معادلات سیاسی ، اقتصادی منطقه از طریق دور زدن تنگه استراتژیک هرمز بوده است باید اذعان کرد اگر تا به امروز مسئولان ایران طرح ایرانرود را با هدف توسعه و پیشرفت کشور دنبال میکردند،اکنون باید به این مسئله مهم نیز توجه کنند که احداث قریب الوقوع کانال سلمان تا چه حد میتواند نقش استراتژیک ایران را در معادلات منطقه ای کمرنگ و بی اثر نماید

بدون شک با حمایت آمریکا و اروپا از طرح احداث کانال سلمان این آبراه میتواند به عنوان شاهرگ انرژی جهان در آینده ای نه چندان دور مطرح شده و انگیزه کشورهای سلطه در فشار بیشتر بر کشور ایران را به مراتب از آنچه اکنون هست بیشتر کند متاسفانه طی سالهای گذشته سیاستمداران زیادی از لزوم احداث ایرانرود صحبت کرده اند و مرکز پژوهشهای مجلس هم نه تنها از لحاظ فنی طرح ایرانرود را مورد تایید قرارداده بلکه آنرا متعلق به نسلهای آینده این سرزمین دانسته است

نکته مهمی که نمیتوان از آن صرف نظر کرد وجود افرادی در رده های بالای تصمیم گیری کشور است که هر وقت صحبت از این طرح به میان آمده اگر نگوییم عامدانه و ازروی غرض باید اذعان کرد بدون در نظر گرفتن ابعاد گسترده امنیتی و سیاسی و استراتژیک ایرانرود از بزرگی و نشدنی بودن آن حرف زده و تصمیم گیری نهایی را به نسلهای آینده موکول میکنندهمان کاری که اگر یک جاسوس اسرائیلی یا سعودی در کشور میتوانست انجام دهد از آن دریغ نمی کرد.

دو سال قبل محمود شاهبداغی طی بررسیهای خود ثابت کرد سه دریاچه جازموریان  لوت و کویر در صورت آبگیری محصور به کوههای اطراف خود خواهد شد و حفظ و نگهداری و مدیریت آنرا برای مسئولان آسان میکند و تنها ۱۲۶ کیلومتر تونل و ۲۱ کیلومتر کانال و پمپاژ آب به ارتفاع تنها یک کیلومتر این طرح را در مسیر تحقق قرار میدهد بدون شک کشوری که تجربه حفر بیش از ۳۰۰ کیلومتر تونل برای قطار شهری وحفر کانال سوئزو ابداع قنات را به عنوان سمبل مهندسی خود به جهانیان معرفی کرده است نباید برای ۱۴۰ کیلومتر تونل و کانال از خود ضعف نشان داده و آنرا امری صعب و دشوار بداند.  بیانیه گام دوم انقلاب و فراخوان رهبر معظم انقلاب برای توسعه همه جانبه کشور همچنین بررسیهای انجام شده از سوی مجلس که در ۱۰ جلد تدوین شده است میتواند به عنوان سندهای بالادستی این طرح مورد توجه قرار گیرد. در نظر داشته باشیم که علاوه بر عربستان سعودی که کانال سلمان را به عنوان گزینه ای جدی پیگیری میکند کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان نیز این پتانسیل را دارند که آبهای آزاد اقیانوس هند را تا مرزهای کشورهای آسیای میانه پیش برده و این فرصت طلایی را از آن خود کنند فروردین ۹۸ که سیل بی سابقه چندین استان و به تبع آن کل کشور را تحت تاثیر عواقب ناشی از خود قرار داد لزوم احداث ایرانرود را از چند منظر جدید قابل بررسی قرار داد

مطمئنا این سیل در تاریخ نانوشته و مستند کشور بدون سابقه نبوده و در آینده نیز با ابعاد و حجم بیشتر به مراتب محتمل خواهد بود حجم آب سرازیر شده از دامنه های البرز و زاگرس هر تمدنی را غرق خواهد کرد کما اینکه در همین سیل اخیر دهها شهر و صدها روستا به زیر آب رفت و اگر نبود همت همزمان نیروهای مردمی، سپاه، ارتش و دولت، برای همیشه باید این مناطق در خاطره ها نیز غرق میشد. اما این همت و همدلی چند بار در سال قابل تکرار خواهد بود و اگر هر سال همین اتفاق که ناشی از تغییرات آب و هوایی زمین که خود دلایل متعدد وغیر قابل کنترل دارد تکرار شود چه ضمانتی وجود دارد که با ابعاد پیچیده تر وغیر قابل پیش بینی بر دوش ملت و دولت آوار نشود بدیهی است وجود کانالی مولتی کارکرد با ابعاد ایرانرود میتواند مهمترین راهکار پیشگیری از تکرار فجایع اینچنینی در عرصه مدیریت بحران کشور باشد . هرچند برق دندانهای دشمنان قسم خورده این آب و خاک که بازوهای رسانه ای آن با قصد تفرقه افکنی و سوء استفاده از شرایط بحرانی حاکم در منطقه در بهبوحه سیل فعال شده بود خودنمایی کرد اما همدلی و همت مثال زدنی مردم مانع از تاثیر فوری این حربه شد ولی  بیم آن میرود با تکرار این گونه حوادث سد محکم اراده نیز مقاومت خود را از دست داده و سیل دشمنی استکبار تمدنی که در آغاز گام دوم خود قرار گرفته را هم توام با سیل طبیعت غرق نماید.

مهندس حمید رابعی کارشناس ارشد برنامه ریزی و  شهرسازی و نامزد یازدهمین انتخابات مجلس از حوزه مشهد وکلات پس از بررسی پیشینه طرح ایران رود که توسط مهندس هومان فرزاد ، مهندس مسعود قمی ، مهندس محمود شاهبداغی و دکتر پیمان عابدی طی سالهای گذشته عنوان شده است گزینه پنجم را به عنوان راهکار برونرفت از مشکلات طرحهای پیشین مطرح نموده و ضمن اصلاح آن، کارکردهای جدیدی برای ایرانرود تعریف کرده است. علاقه مندان میتوانند جهت مطالعه و بررسی این طرح به سایت rabei.ir  مراجعه نموده و یا با ID  مهندس حمید رابعی به نشانی  @rabei  در تماس باشند

Check Also

سرزميني سبز و نوراني را در دشت کنار کوه که در بهترين رنگ جلوه مي‌کرد، مشاهده کردم

امام صادق(ع) از رسول اکرم(ص) نقل مي‌کند که فرمود: “سرزميني سبز و نوراني را در …

مقایسه روند اجرای طرح ایرانرود و تحرکات رژیم سعودی برای اجرای کانال سلمان

اگر تا به امروز مسئولان ایران در دوره های مختلف طرح احداث کانال جهت اتصال دریای خزر به آبهای آزاد دریای عمان و خلیج فارس را با هدف توسعه و پیشرفت کشور و مناطق کویری و اتصال کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله کشور قدرتمند و متنفذ روسیه به منطقه استراتژیک خلیج فارس دنبال میکردند،اکنون باید به این مسئله مهم نیز توجه کنند که احداث قریب الوقوع کانال سلمان تا چه حد میتواند نقش استراتژیک ایران را در معادلات منطقه ای کمرنگ و بی اثر نماید

دیدگاهتان را بنویسید