در روز ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲ یک روز پیش از انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در نزدیکی ایستگاه خیام در ۱۷ کیلومتری نیشابور انفجار قطار نیشابور بر اثر انهدام ۷ واگن نیترات آمونیوم رخ داد که در آن بیش از ۳۵۰ نفر کشته و ۴۶۰ نفر زخمی شدند که بعضی تلفات حتی در ۲۰ کلیومتری انفجار بود.این حادثه بزرگترین سانحه راهآهن در ایران و به نوعی یکی از بدترین حوادث ریلی رخداده در دنیا بود.
عصر دیروز نیز نیترات آمونیوم دوباره خبر ساز شد و بزرگترین انفجار تاریخ بیروت را رقم زد به گونه ای که نیمی از این شهر تاریخی و مهم به خرابه تبدیل شده و خبرنگاران تصاویری شبیه صحنه های انفجار اتمی در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی را مخابره میکنند . انفجاری که تا کنون بیش از ۱۰۰ کشته و ۴۰۰۰ زخمی را به دنبال خود داشته است
حادثهٔ قطار نیشابور در روزگاری اتفاق افتاد که خبری از فضای مجازی نبود و مدیران از پاسخگویی طفره رفتند این انفجار به حدی قدرتمند بود که ساکنان محلی تصور میکردند زمین لرزه باشد. زلزله شناسان ایرانی در زمان انفجار زمین لرزهای به بزرگی ۳٫۶ ریشتر را ثبت کردند.اما بلافاصله پس از انفجار بیروت تصاویر و خبرهای گوناگون از این اتفاق مخابره شد و تحلیلهای زیادی از سوی کارشناسان اراه شد
اکثر کشتهشدگان حادثه قطار نیشابور از نیروهای امدادی و انتظامی و نیز مردمی بودند که برای تماشای تصادف دو قطار با هم آمده بودند. پس از این حادثه، به پیشنهاد شورای شهر مقرر شد آتشنشانان کشته شده در این حادثه شهید شمرده شوند. شدت انفجار که معادل ۱۸۰ تن TNT تخمین زده شدهاست به حدی بود که چندین روستای اطراف آن تخریب شد و صدای مهیب آن در نیشابور و حتی مشهد هم شنیده شد. برخی کارشناسان همان موقع علت انفجار را اطفای نادرست چند ماده ناهمگون و خطرناک از جمله نیترات آمونیوم در کنار هم میدانند؛
ترکیب واگنهای قطار نیشابور:
۵۱ دستگاه واگن باری شامل ۴ واگن اول خالی، ۵ واگن بعدی بنزین، ۱۰ واگن پنبه، ۱ واگن بنزین، ۹ واگن گوگرد، ۷ واگن کود نیترات آمونیوم، ۲ واگن خالی، ۸ واگن گوگرد و ۵ واگن انتهایی خالی
اما در حادثه بیروت ، اختلاف طرفهای قرارداد باعث شده بود تا ۲۷۰۰ تن نیترات آمونیوم در انبار ۱۲ بندر بیروت توقیف و متعاقب آن این حادثه دردناک اتفاق بیفتد
بدیهی است تکرار این حادثه به لحاظ کاربرد فراوان نیترات آمونیوم در صنعت کشاورزی در هر نقطه ای از دنیا در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و تدوین پروتوکولهای ایمنی در بنادر و انبارهای گمرک دور از انتظار نیست