پیشگویی خداوند در بیان حقانیت شیعه در سوره حمد یکی از معجزات الهی قرآن

کارگاه آموزشی «هنرخوشنویسی همراه با معارف قرآنی» با حضور نوجوانان منطقه شهرک امید مشهد در محل آموزشگاه شهید فتحی برگزار شد.

«حمید رابعی»، مسئول موسسه ثقلین مشهد که تشکیل این کارگاه آموزشی را به عهده دارد در ابتدای سخنان خود پیرامون آیه شریفه «اهدنا الصراط المستقیم» از سوره مبارکه فاتحة الکتاب این آیه شریفه را بر روی تخته سیاه به صورت خط نستعلیق نوشت و به بخشی از قواعد خوشنویسی بر روی حروف و اتصالات این آیه اشاره کرد.

رابعی پس از ترجمه این آیه شریفه افزود: خداوند متعال در آیه شریفه «صراط الذین انعمت علیهم» که آیه بعدی سوره مبارکه حمد است، راه راست را به صورت کامل معرفی کرده است و می‌فرماید: راه راست راه کسانی است که به آنان از طرف حضرت باریتعالی نعمت داده شده است.

حمید رابعی در ادامه سخنان خود و در تبیین مراد حضرت باریتعالی از واژه «نعمت» به آیه ۳ سوره مائده یعنی «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» اشاره کرد و افزود: خداوند متعال در این آیه نعمت را به صورت کامل معرفی می‌کند و ضمن قرار دادن ضمیر متکلم وحده «ی» آن را از سوی خود می‌داند که برای خلق آماده کرده است که با آن دین اسلام را برای بشریت کامل کرده است.

وی در بیان شان نزول این آیه به روز غدیر خم و آخرین سفر حج حضرت رسول اکرم اشاره می‌کند و ضمن اشاره به شیوه ابلاغ ولایت حضرت علی(ع) از سوی رسول اکرم(ص) به حاضرین که تعدادشان تا دویست هزار نفر هم ذکر شده است، به وقایع بعد از رحلت حضرت رسول اکرم اشاره می‌کند و می‌افزاید: حضرت رسول اکرم(ص) به اصحاب خود سفارش کرده بود تا اهل بیت مطهر او که شامل حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) و فرزندان معصوم ایشان بودند را گرامی بدارند و محبت آنان را اجر رسال خود عنوان کرده بودند.

مسئول موسسه ثقلین مشهد با اشاره به حدیثی از حضرت رسول اکرم (ص) افزود: آن حضرت در یکی از فرمایشات خود که در بیان شان و مقام و منزلت حضرت زهرا (س) ذکر شده است می فرمایند: «هر کس فاطمه (س) را غضبناک کند من را غضبناک کرده است و هر کسی که من را غضبناک کند خدا را غضبناک کرده است».

رابعی سپس با تلاوت آیه شریفه «غیر المغضوب علیهم و لا الضالین» به آیه بعدی سوره مبارکه حمد اشاره می‌کند و می‌افزاید: پس از اینکه خداوند متعال در سوره حمد راه راست را به صراحت پیروی از ولایت و محبت اهل بیت مطهر حضرت رسول اکرم (ص) ذکر می‌کند بلافاصله به وقایع پس از رحلت حضرت رسول اکرم اشاره می‌کند و با پیشگویی خارق‌العاده خود راهی که اکثریت جامعه مسلمان با پیروی از مغضوبین حضرت زهرا (س) و رسول اکرم (ص) و خداوند متعال را طی می‌کنند را راه غیر مستقیم عنوان می‌کند و باعث گمراهی جامعه می‌داند.

حمید رابعی در ادامه این کارگاه آموزشی که ویژه نوجوانان دوره راهنمایی برگزار می‌شد به تعداد حروف آیه شریفه «اهدنا الصراط المستقیم» اشاره می‌کند و می‌افزاید: این آیه مانند آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» و «ایاک نعبد و ایاک نستعین» در سوره مبارکه حمد از ۱۹ حرف تشکیل شده است. وی در بیان اهمیت عدد ۱۹ تصریح کرد که عدد ۱۹ در کتاب آسمانی قرآن جایگاه ویژه‌ای دارد که در جلسات بعد به ذکر برخی از کاربردهای این عدد در قرآن خواهد پرداخت.

در پایان این کارگاه عملی آموزش خوشنویسی شرکت کنندگان با راهنمایی حمید رابعی به نگارش آیه شریفه «اهدنا الصراط المستقیم» پرداختند و از روی سرمشق‌هایی که گرفته بودند این آیه را تمرین کردند.

یادآوری می‌شود، پیش از این نیز کارگاه آموزشی «هنرخوشنویسی همراه با معارف قرآنی» در این مکان با آموزش بخش دیگری از سوره مبارکه حمد توسط حمید رابعی برگزار شده بود که اخبار مربوط به این کارگاه را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi