هنوز هم گرسنگی بیشترین دلیل مرگ انسان هاست

آمار میزان مرگ و میر و علل آن در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد گرسنگی بیشترین دلیل مرگ انسان هاست و کرونا در جایگاه ششم قرار دارد این در حالی است که اخبار روزانه مرگ بر اثر کرونا هر روز به صورت لحظه ای در سراسر دنیا منتشر میشود و هیچکس از مرگهای بر اثر گرسنگی با خبر نمیشود

روز گذشته اینفوگرافی مربوط به میزان مرگ و میر و علل آن در سال ۲۰۲۰ منتشر شد که بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت. در این اینفوگرافی از عوامل مرگ انسان یاد شده که می توان به مواردی از جمله: گرسنگی، سرطان، سوء مصرف دخانیات، سوء مصرف الکل، ایدز، کرونا، تصادفات، خودکشی و … نام برد. با دیدن این اینفوگرافی متوجه می شویم که کرونا که امروزه مورد توجه تمام جهان قرار گرفته تنها یک هفتم گرسنگی در جهان کشته به همراه داشته است.

امروز درباره این علت ها بیشتر نوشته ایم. مرگ بیش از ۱۰ میلیون نفر بر اثر گرسنگی: شاید باورش سخت باشد اما در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ میلیون و ۴۹۲ هزار نفر در جهان بر اثر گرسنگی جان خود را از دست دادند در حالی که طبق گزارش‌های فائو سالانه بیش از یک سوم از  مواد غذایی تولید شده توسط انسان (بر مبنای محتوای کالریک آن) به هدر می‌رود. تخمین زده می‌شود که تولید این میزان از غذای هدررفته در هر سال متضمن کشت در ۱۹۸ میلیون کیلومتر مربع از اراضی کشاورزی ، صرف ۱۷۳ میلیارد مترمکعب آب شیرین، مصرف ۲۸ میلیون تن کود شیمیایی و تولید گازهای گلخانه‌ای به میزان سه‌هزار و ۳۰۰ تا پنج‌هزار و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است.

مرگ بیش از ۷ میلیون نفر بر اثر سرطان: سرطان هم در سال میلادی گذشته بیش از ۷ میلیون و ۷۰۵ هزار نفر را به کام مرگ کشاند. در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده از آن جایی که کشورهای فقیر یا کم‌درآمد امکانات محدود خود را در راه مبارزه با بیماری‌های عفونی و همچنین رسیدگی به مادران و نوزادان صرف می‌کنند، به اقدامات و برنامه‌های لازم با هدف مبارزه با سرطان توجه چندانی نمی‌شود. مرگ بیش از ۷میلیون نفر بر اثر الکل و دخانیات: در سالی که گذشت مصرف سوء دخانیات بیش از ۴ میلیون و ۶۹۰ هزار نفر را به کام مرگ کشاند و سوء مصرف الکل و خوردن مشروبات تقلبی هم بیش از ۲ میلیون و ۳۴۶ هزار نفر را به کام مرگ کشاند. بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد دلار برای دخانیات در جهان هزینه می‌شود.

مطابق گزارش بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت بین دو تا سه برابر هزینه مصرف دخانیات، صرف درمان بیماری‌های ناشی از مصرف آن می‌شود. مرگ بیش از ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار نفر بر اثر ایدز : ایدز هم یکی دیگر از عوامل مرگ و میر بالای انسان ها در جهان است که در سال گذشته بیش ازیک میلیون و  ۵۷۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

مرگ بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بر اثر کرونا: ویروس جدیدی که سال ۲۰۱۹ اولین بار در ووهان چین دیده شد حالا بعد از گذشت بیش از یک سال بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را در جهان به کام مرگ کشانده و تمام جهان برای از بین رفتن این ویروس تلاش می کنند. باید این نکته را خاطر نشان کرد که عوامل بسیار دیگری هم در جهان وجود دارد که روزانه جان ده ها نفر از مردم را می گیرد اما توجه چندانی به آن نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi