همه چیز درباره airdrop ایردراپ

ایردراپ (Airdrop) چیست؟ ارز دیجیتال رایگان دریافت کنید

در زمان جنگ، بلایای طبیعی و یا سایر بحران ها، ارسال غذا و اقلام ضروری به مناطق دور افتاده بسیار مشکل است. ایردراپ به روشی گفته می‌شود که اقلام ضروری از هواپیما برای مردم ساکن این مناطق رها می‌شود. اما در رمز ارزها مفهوم ایردراپ چیست ؟ چگونه کار می‌کند؟ انواع Airdropها چه هستند؟ چگونه ایردراپ‌های معتبر را تشخیص دهیم؟ کیف پول‌های Airdrop چه هستند؟ چگونه می‌توان از راه Airdrop کسب درآمد کرد؟ مزایا و معایب ایردراپ چیست؟‌ شرایط و قوانین شرکت در ایردراپ ها چه هستند؟ در این مقاله، به پاسخ تمام این سوالات می‌پردازیم.

ایردراپ چیست ؟

ایردراپ در کریپتو به معنی توزیع یا اهدای رایگان توکن بین دارندگان یک ارز دیجیتال (برای مثال اتر) به عنوان پاداش است. در واقع ایردراپ نوعی تبلیغ برای یک بلاک چین جدید است و به منظور اطلاع به جامعه بلاکچین از وجود چنین رمز ارزی است؛ این کار معمولا زمانی که این ارز در یک صرافی ارز دیجیتال برای معامله لیست می‌شود، به صورت ICO برگزار می‌شود. همچنین از Airdrop برای ارائه پاداش به کاربران وفادار نیز استفاده می‌شود.

ایردراپ‌ها عموما از طریق سایت شرکت سازنده رمز ارز و فروم‌های ارزهای دیجیتال تبلیغ می‌شوند و کوین‌ها یا توکن‌های ایردراپ شده، فقط به کیف پول‌های دارندگان آن ارز ارسال می‌شوند. جهت دریافت این هدیه رایگان، کاربر باید حداقل میزانی از این توکن را داشته باشد (البته همه ایرادراپ‌ها شامل این مورد نمی‌شوند)، یا مقداری از کوینی که قرار است توکن بر روی بلاکچین آن کوین اجرا شود را داشته باشند (به عنوان مثال توکن قرار است در شبکه اتریوم اجرا شود و کاربران باید کوین اتر داشته باشند تا ایردارپ آن توکن خاص به آنها تعلق بگیرد و یا حتی داشتن کیف پول اتر کافی است) و یا یک وظیفه به خصوص را انجام دهد. این وظایف عموما ساده هستند؛ مثل انتشار پستی درباره این ارز در فروم‌های صفحات اجتماعی، ارتباط گیری با یکی از اعضای به خصوص این پروژه و یا نوشتن پست بلاگ.

یک ایردراپ معتبر کریپتو هرگز به دنبال سرمایه گذاری در ارز خود نیست؛ بلکه تنها به دنبال تبلیغات رمز ارز خود است. از طرف دیگر، برخی کلاهبرداران کریپتویی، با هدف ایردارپ قصد هک کاربران را دارند. بدین صورت که مقادیر بسیار کمی بیت کوین یا دیگر ارزهای رمزنگاری شده را برای کاربران ارسال می‌کنند و به محض اینکه کاربر آن مقادیر را به فرد دیگری ارسال کرد هویت او را شناسایی می‌کنند. این روش با نام حمله داستینگ (Dusting) شناخته می‌شود. کاربران همیشه باید در برابر واریزهای ناخواسته در کیف پول‌های خود هوشیار باشند و گول کلاهبرداران بیشمار را نخورند.

ایردراپ چیست - توزیع وسیع رمز ارز

در روزهای ابتدایی صنعت کریپتو، یک روش محبوب وجود داشت و آن، ارسال مقادیر کمی از کوین یا توکن به کیف پول‌های این ارزهای مورد نظر بود. اما امروزه، این فرایند تغییر کرده و یافتن چنین پروژه‌هایی دشوار است. امروزه بازاریاب ها به این قضیه دقت می‌کنند که چند نفر دارند وظایف سبکی را در ازای دریافت رمز ارزهای رایگان انجام می‌دهند. این نوع ایردراپ‌ها که با نام اسمارت دراپ شناخته می‌شوند، نوعی از مبادله ارزهای رمزنگاری شده است که نیازمند زمان گذاشتن و انجام کاری هستند. این وظایف شامل به اشتراک گذاری، لایک کردن یا کامنت گذاشتن در صفحات اجتماعی است. مزیت دیگری که اسمارت دراپ‌ها به نسبت ایردراپ‌ها دارند، این است که نیاز به سرمایه گذاری کریپتو یا فیات نیستند و تنها ایراد آنها، زمانی است که صرف این کار می‌کنیم.

ایردراپ چگونه کار می‌کند؟

ایردراپ چیست - ایردراپ چیست - Airdrop چیست - ایردراپ ترون - ثبت نام ایردراپ - معرفی ایردراپ - درآمد ایردراپ - ایردراپ جدید - کسب درآمد از ایردراپ - ایردراپ معتبر - ایردراپ توکن - ایردراپ های ارز دیجیتال - ایردراپ یعنی چی - ایردراپ بیت کوین - ایردراپ q - ایردراپ just - کسب در آمد دلاری از ایردراپ - بهترین ایردراپ ها - اطلاع از ایردراپ

چند دلیل و هدف برای ایردراپ وجود دارد:

  • اطلاع رسانی
  • شناخت پروژه (توکن یا کوین) به کاربران
  • جذب سرمایه
  • هدیه به کاربران وفادار
  • توزیع وسیع‌تر رمز ارز
  • هاردفورک‌ها

۱. اطلاع رسانی

یکی از مهم‌ترین نقش‌های ایردراپ‌ها، اطلاع رسانی است. پروژه ها با اهدای رایگان توکن خود قصد شناساندن آن را به کاربران زیادی دارند. در سال ۲۰۱۸  که ارزش ICOها به بیش از ۷ میلیارد دلار رسید،‌ بخش اصلی این جذب سرمایه به چند پروژه انگشت شمار تعلق گرفت؛ زیرا پروژه‌های خیلی زیادی وجود داشتند که توجه مردم را به خود جلب نمی‌کردند.

پس اگر کاربران به جای ورود به ICOها و شکار پروژه‌های خوب برای سرمایه گذاری، مقداری از توکن‌های آنها را به صورت رایگان دریافت می‌کردند چه اتفاقی می‌افتاد؟‌ کاربران به صورت خودکار در آنها سرمایه گذاری می‌کردند و اگر تجربه کافی را داشتند، درباره پروژه تحقیقات بیشتری می‌کردند؛ پس این به خودی خود اطلاع رسانی و توجه را به همراه داشت و کاربران بیشتری را جذب آن توکن می‌کرد.

۲. شناخت کاربران

برای شرکت در ایردراپ‌ها، شما معمولا با فرمی شبیه به این مواجه می‌شوید، که باید آن را پر کنید. به عنوان مثال برای دریافت رایگان توکن ماناپی باید همچین فرمی را پر می‌کردید:

ایردراپ چیست - شناخت کاربران

هدف از پر کردن چنین فرمی این است که کمپانی اطلاعات بیشتری از شما دریافت می‌کند؛ اطلاعاتی که می‌تواند به آنها کمک کند تا راه حل متمرکز‌تر و دقیق‌تری در رابطه با مارکتینگ پروژه‌شان پیدا کنند.

۳. جذب سرمایه

ایردراپ پروژه EOS به یک جذب سرمایه قدرتمند منجر شد. چگونه؟

فرض کنید که ما بر روی بلاک چین ایاس یک برنامه غیرمتمرکز (Dapp) راه اندازی کرده‌ایم که توکن آن ASD نام دارد. ما ۱۰۰ میلیون توکن ASD ایجاد کرده‌ایم و پس از راه اندازی پروژه، هر توکن ۰.۱۰ دلار قیمت گذاری می‌شود. در نتیجه، حجم معاملات کل این توکن ۱۰ میلیون می‌شود (۰.۱۰ * ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ = ۱۰ میلیون).

به محض راه اندازی، شما تصمیم می‌گیرید که ۲۰ میلیون از توکن‌های ASD را به صورت ایردراپ توزیع کنید. با یک محاسبه ساده طبق فرمول بالا، شما ۲ میلیون توکن را به صورت رایگان اهدا می‌کنید. پس سرمایه کل شما، ۸ میلیون دلار می‌شود (۱۰ میلیون – ۲ میلیون = ۸ میلیون).

اما با ادامه یافتن کمپین Airdrop شما، صفحات اجتماعی با اخبار مربوط به توکن شما پُر می‌شود و پروژه شما مورد توجه قرار می‌گیرد. در نتیجه افراد بیشتری درباره پروژه شما می‌نویسند و چیزی که ارائه می‌دهید را تبلیغ می‌کنند. این قضیه باعث افزایش قیمت توکن شما خواهد شد؛ اگر هر توکن ASD به ۰.۴ دلار برسد، ارزش کل توکن‌های شما به ۳۲ میلیون دلار خواهد رسید.

پس با گذشتن از ۲۰ درصد توکن‌های خود، شما ۲۴ میلیون دلار اضافی به دست می‌آورید، بدون این که حتی یک توکن را بفروشید!

۴. هدیه به کاربران وفادار

وفاداری در کاربران کریپتو، چیز کمیابی است. کاربران می‌خواهند تا جای ممکن پول بیشتری در بیاورند؛ برای همین، به سراغ توکن‌های جدید می‌روند. برخی از ایردراپ‌ها این شرط را دارند که حداقل یک مقدار از توکن یا کوین را باید داشته باشید تا ایردراپ به شما تعلق گیرد. یعنی هر چه توکن بیشتری داشته باشید، ارز دیجیتال بیشتری از طریق ایردراپ دریافت خواهید کرد. در نتیجه، اگر یک کاربر به توکن شما وفادار باشد و مقدار بیشتری در کیف پول خود نگهداری کند، از طرف شرکت پاداش بیشتری دریافت خواهد کرد.

همچنین، این روش باعث وفاداری بیشتر شرکت به کاربرانش می‌شود؛ زیرا کاربران تشویق شده‌اند که رمز ارزها را نگهداری و معامله کنند.

۵. توزیع وسیع‌تر رمز ارز

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند در ICO بیافتد، سوء استفاده نهنگ‌هاست. نهنگ‌ها سرمایه گذاران ثروتمندی هستند که توکن‌های زیادی را در ICO خریداری می‌کنند. با یک مثال توضیح می‌دهیم:

ICOی پروژه بت (BAT) هایپ‌های زیادی داشت؛ زیرا در زمان برگزاری عرضه اولیه‌اش، یک نهنگ ۲۰.۷ درصد کل توکن‌های BAT موجود را خریداری کرد. توزیع بت را در شکل زیر مشاهده کنید:

تنها ۵ اکانت، بیش از ۵۰ درصد توکن‌های بت موجود را در اختیار دارند! حالا می‌توانید حدس بزنید که این چرا یک “مشکل” است.

ایده ارزهای رمزنگاری شده این بود که غیرمتمرکز بمانند. اما چه اتفاقی می‌افتد که بیشتر توکن‌ها تنها توسط تعداد انگشت شماری کنترل شوند؟ دیگر غیرمتمرکز نیست و به راحتی بازار و قیمت آن کنترل و دستکاری می‌شود.

پس کمپانی تولید کننده توکن هر کاری می‌کند که توکن‌ها به صورت غیرمتمرکز بین تعداد زیادی از افراد توزیع شود. ایردراپ ها می‌توانند به حل این مسئله کمک کنند. Airdrop روشی بسیار مناسب برای توزیع عادلانه و وسیع توکن است. چرا این روش موثر است؟ یک مثال می‌زنیم:

قبلا نودل‌هایی وجود داشت که برای دریافت رایگان آنها، باید یک سری کارها انجام می‌دادید.

این نودل‌ها محصولاتی با تقاضای زیاد بودند که به خوبی توزیع شده بودند. برای همین، زمانی که یک شرکت جدید تولید بیسکوییت یا شکلات راه اندازی می‌شد، با شرکت تولید کننده این نودل همکاری می‌کرد، تا محصولات خود را به صورت رایگان توزیع کند.

با این کار، این شرکت‌ها مطمئن می‌شدند که محصولشان به خوبی توزیع می‌شود و مردم بیشتری را تشویق به استفاده از آنها می‌کند. شرکت‌ها با توزیع رایگان محصولاتشان، سرمایه بیشتری ذخیره می‌کردند و از نظر اعتبار نیز ارزش بیشتری برای خود رقم می‌زدند.

۶. هارد فورک‌ها

ایردراپ در زمان‌هایی که هارد فورک اتفاق می‌افتد نیز بسیار کاربرد دارد. مثلا زمانی که فورک جدید یک ارز دیجیتالی (مثل بیتکوین کش) اتفاق افتاد، بیت کوین کش در آن زمان به کاربرانی که بیش از ۰/۴ بیت کوین داشتند، به تعداد بیت کوین‌هایشان، BCH ایردراپ کرد.


اگر با مفهوم فورک آشنایی ندارید، این مقاله به شما کمک می‌کند: فورک کردن چیست؟‌ با معنای هارد فورک و سافت فورک آشنا شوید! + ویدیو


معمولا تیمی که می‌خواهد ایردراپ کند، یک تاریخ را برای این کار تعیین می‌کند. در این تاریخ، اطلاعات بلاک چین ذخیره می‌شود و افرادی که میزان مشخصی از یک ارز دیجیتالی را در اختیار دارند، توکن رایگان دریافت می‌کنند. نوع دیگری از ایردراپ هم وجود دارد که بدون اطلاع قبلی برای کاربران وفاداری که مقدار مشخصی از یک ارز دیجیتالی در کیف پول خود دارند، توکن رایگان ارسال می‌شود.

انواع Airdropها

انواع مختلفی از ایردراپ ها وجود دارند که هر کدام از آنها نیازمند انجام مواردی هستند.

  • استاندارد: این نوع ایردراپ ها نیازمند ثبت نام در یک خبرنامه یا آپدیت‌های مختلف است. شما تنها باید با ایمیل خود در آنها ثبت نام کنید تا Airdrop به شما تعلق بگیرد.
  • انعام: شما باید کاری انجام دهید تا توکن رایگان دریافت کنید. وظایفی که معمولا بر عهده شماست، شامل توییت درباره پروژه است. شما در ازای فعالیت خود پاداش دریافت می‌کنید.
  • هولدر: این نوع ایردراپ زمانی اتفاق می‌افتد که شما مقدار مشخصی از توکن را در کیف پول خود نگهداری کنید.
  • هاردفورک: زمانی که یک کوین از شبکه اصلی خود هاردفورک می‌شود، نگهدارندگان کوین اصلی واجد شرایط دریافت ایردراپ کوین جدید می‌شوند.
  • انحصاری: اگر شما یکی از اعضای وفادار یا VIP یک پروژه، سایت، کلاب و غیره هستید، در ایردراپ‌هایی شرکت می‌کنید که دیگران واجد شرایط نیستند.

اولین کمپین ایردراپ رمز ارزها در مارس ۲۰۱۴ (فروردین ۹۳) در ایسلند اجرا شد. AuroraCoin اولین ارز رمزنگاری شده مختص به یک کشور خاص بود؛ ۵۰ درصد از این توکن در بین ۳۳۰.۰۰۰ نفری که دارای شناسنامه ایسلند بودند، توزیع شد. در ۲۵ مارس ۲۰۱۴، هر کدام از ساکنان این کشور ۳۱.۸ AUR دریافت کردند، که با احتساب قیمت ۱۲.۱۱ دلاری هر کدام از این توکن‌ها، هر فرد به ارزش ۳۸۵ دلار توکن AUR دریافت کرد.

چگونه از کلاهبرداری جلوگیری کنیم؟

برخی پروژه های کلاهبردار با حقه ایردراپ و اهدای رایگان توکن، سفره کلاهبرداری را برای کاربران پهن می‌کنند. کلاهبرداران به راحتی از افراد ساده لوح و ناآگاه سرمایه زیادی جذب می‌کند. اگر به دنبال ثبت نام در یک ایردراپ هستید، باید به چند مورد دقت زیادی داشته باشید. در ادامه به چندین مورد از ایردارپ های کلاهبرداری اشاره می‌کنیم؛

  • ایردراپ‌های پامپ و دامپی
  • کلاهبرداری کلید خصوصی
  • سرقت اطلاعات
  • طعمه و سوییچ

ایردراپ های پامپ و دامپی

این نوع کلاهبرداری‌ها به این صورت است که ابتدا قیمت توکن را دستکاری می کنند و پس از ایردراپ توکن و عرضه آن در صرافی ها و افزایش تقبلی قیمت آن، مدیران این پروژه ناپدید می شوند. این روش به صورت زیر کار می‌کنند:

  • توسط پست‌های مکرر در صفحات اجتماعی، هایپ کوتاه مدت ایجاد می‌کنند.
  • همین که سود افزایش یافت، ارزش توکن‌ها بالا می‌رود.
  • پس از آنکه ایردراپ انجام شد و زمانی که توکن‌ها در صرافی‌ها قرار گرفت، توسعه دهندگان سریعا تمام ارزها را با سود بسیار زیاد دامپ می‌کنند (می‌فروشند).
  • به محض این که پروسه دامپ کردن تمام شد، توسعه دهندگان از صحنه روزگار محو می‌شوند و پروژه به فراموشی سپرده می‌شود.

یکی از بهترین نمونه‌های این نوع کلاهبرداری، پروژه EDOGE یا اتردوج است.

ایردراپ چیست - ایردراپ های پامپ و دامپی - کلاهبرداری

اتر دوج (EDOGE) ورژنی از دوج کوین بر روی بلاک چین اتریوم بود. توسعه دهندگان با ایردراپ کردن ۵ میلیون توکن، همهمه زیادی ایجاد کردند. به محض این که این توکن وارد صرافی‌ها شد (حدود ۲۴ اکتبر ۲۰۱۷)، آنها تمام ارزهای خود را فروختند. همانطور که در نمودار بالا می‌بینید، قیمت این توکن‌ها به شدت ریزش کرد و توسعه دهندگان ناپدید شدند و پروژه را رها کردند.

چگونه می‌توانیم یک ایردراپ پامپ و دامپی را تشخیص دهیم؟ ساده نیست اما قابل اجرا است. ابتدا، شما باید سایت پروژه را نگاه کنید و به دنبال اعضای تیم آن بگردید. بررسی کنید که آنها قبلا چکار کرده‌اند و پروژه‌های قبلی خود را چگونه مدیریت کردند. پس از آن، شما باید وایت پیپر آنها را بخوانید. ببینید پروژه چکار می‌کند و آیا ارزش واقعی تولید می‌کند یا خیر. در آخر نیز ببینید آیا بیزینس به این توکن نیاز دارد یا خیر. یک توکن بدون کاربرد، هیچ ارزشی ندارد.

کلاهبرداری کلید خصوصی

این یک کلاهبرداری بسیار ساده است و بارها و بارها اتفاق می‌افتد. هرگز کلیدهای خصوصی خود را به اشتراک نگذارید!

کلید خصوصی مانند رمز کارت بانکی شماست. آیا آن را به غریبه‌ها می‌دهید؟ البته که نه! پس چرا باید کلید خصوصی خود را با غریبه‌ها به اشتراک بگذارید؟

شاید بتوان گفت که نوع بدتری از کلاهبرداری به اسم کلاهبرداری کلید خصوصی وجود دارد. هیچکدام از طرح‌های قانونی ایردراپ از شما کلید خصوصی را درخواست نمی‌کنند. این ایردراپ‌ها صرفا کلید عمومی را از شما می‌خواهند. ارائه کلید خصوصی همانند آن است که خود را داوطلبانه در معرض هک شدن قرار می‌دهید. اگر کسی کلید خصوصی شما را درخواست کرد مطمئن باشید که میخواهد از شما کلاهبرداری کند.

برخی ایردراپ‌های کلاهبردار، برای پُر کردن فرم از شما کلید خصوصی می‌خواهند. اگر این کار را کردند، مطمئن باشید که این پروژه اسکم است. آنها برای ارسال پاداش، تنها نیاز به کلید عمومی شما دارند.

سرقت اطلاعات

این نوع کلاهبرداری تاکنون یکی از رایج‌ترین انواع کلاهبرداری ایردراپ بوده است. از آنجایی که بیشتر ایردراپ‌ها به برخی اطلاعات خصوصی شما مثل ایمیل، آی دی تلگرام، توییتر و غیره دسترسی دارند، می‌توانند تمام این اطلاعات را جمع کنند و به دیگران به منظور اسپم کردن محتوای تبلیغاتی، بفروشند. در این نوع کلاهبرداری، معمولا کلاهبرداران کاربران را فریب می‌دهند تا اطلاعاتی نظیر اطلاعات شبکه‌های اجتماعی، آدرس ایمیل و آدرس کیف پول خود را ارائه دهند. سپس این اطلاعات به اشخاص ثالث فروخته می‌شود.

آنها حتی می‌توانند پا را فراتر گذاشته و شما را مورد حمله فیشینگ قرار دهند. پس بسیار مراقب باشید. هرگز پسورد ایمیل خود و یا هر گونه اطلاعات حساس را به آنها ندهید. برای جلوگیری از سرقت اطلاعات، حتما تحقیقات خود را انجام دهید. باید بدانید که پروژه معتبر و قانونی است یا خیر.


برای آشنایی با حمله فیشینگ، این مقاله را مطالعه کنید: حملات فیشینگ (phishing) چیست؟ توضیح کاملی در مورد این نوع حملات


طعمه و سوییچ

در این نوع کلاهبرداری، کلاهبردار عمدتا به دنبال ریفرال (لینک ارجاع) است. کلاهبردار در این شیوه شما را فریب می‌دهد تا به ایردراپ مورد نظر اعتماد کنید اما واقعیت این است که پس از پر کردن فرم موجود در سایت، اطلاعات شما در ثبت یک حساب نامشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدین ترتیب، کلاهبردار با کشاندن شما به طرح کلاهبرداری خود، سود ریفرال دریافت می‌کند.

با این که عضویت در آنها هیچ سرمایه‌ای نمی‌خواهد، اما ذهن و زمان شما را تلف می‌کند. اگر یک پروژه ایردراپی می‌خواهد که در دیگر پروژه‌های Airdrop دیگر نیز ثبت نام کنید و یا در گروه‌های صفحات اجتماعی عضو شوید، بدانید که پروژه درستی نیست.

ایردراپ اومیسگو تا به امروز و تاریخ آپدیت این مقاله بزرگترین ایردراپ کلاهبرداری در تاریخ بوده است. این شرکت برنامه ریزی کرده بود تا در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ (شهریور ۹۶)، توکن های خود به اسم OMG را ایردراپ کند اما به دلایلی، آن را به تعویق انداخت. کمپین ایردراپ در توییتر، تلگرام و فوروم های ارزهای دیجیتال مشهور شد و کلاهبرداران نیز از محبوبیت آن به نفع خود استفاده کرده و حساب توییتر و سایت جعلی برای آن ایجاد کردند تا کاربران را فریب داده و کلید خصوصی آنها را به دست آورند. این موضوع پس از سرقت ۳۰۰ اتر مجموعا به ارزش ۵۶,۷۸۱ دلار شناسایی شد.

چگونه از ایردراپ‌ ها مطلع شویم؟

تعداد زیادی از وبسایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین برای این منظور ایجاد شده‌اند. ۲ مورد از بهترین سایت‌ها این موارد هستند:

یک روش دیگر نیز دنبال کردن اطلاعات مربوط به ایردراپ‌ها در شبکه‌های اجتماعی مانند Reddit و تلگرام است.

چه نوع کیف پول هایی نیاز دارید؟

اکثر ایردراپ ها روی بلاک چین اتریوم یا بیت کوین اتفاق می‌افتند و برای دریافت توکن‎های رایگان کافی است در یکی از صرافی هایی که ایردراپ مورد نظر شما را پشتیبانی می‌کنند، حساب داشته باشد. بعضی ایردراپ ها هم تنها با یک کیف پول خاص همکاری می‌کنند و توکن‌ها را برای افرادی که در این کیف پول موجودی مشخصی دارند، ارسال می‌کند.

کیف پول ERC-۲۰ یعنی هر کیف پولی که از توکن های با استاندارد ERC-۲۰ در سیستم بلاک چین اتریوم پشتیبانی کند. بعضی توکن ها از پروتکل بیت کوین، بعضی از اتریوم و سایر بلاکچین ها استفاده می کنند. بنابراین داشتن یک کیف پول که اجازه ذخیره کردن توکن ها را بدهد برای شرکت در این فرآیند بسیار مهم است. MyEtherWallet نمونه ای از کیف پول های ERC-۲۰ پر کاربرد برای دریافت توکن های رایگان است.

چگونه از ایردراپ ها کسب درآمد کنیم؟

ایردراپ چیست - Airdrop چیست - ایردراپ ترون - ثبت نام ایردراپ - معرفی ایردراپ - درآمد ایردراپ - ایردراپ جدید - کسب درآمد از ایردراپ - ایردراپ معتبر - ایردراپ توکن - ایردراپ های ارز دیجیتال - ایردراپ یعنی چی - ایردراپ بیت کوین - ایردراپ q - ایردراپ just - کسب در آمد دلاری از ایردراپ - بهترین ایردراپ ها - اطلاع از ایردراپ

اول از همه شما باید موارد امنیتی اولیه در حوزه رمز ارزها را رعایت کنید و سپس به دنبال ارز دیجیتال رایگان بروید. البته این را هم در نظر داشته باشید که نباید انتظار سریع پولدار شدن از این روش را داشته باشید. زیرا بیشتر پروژه‌ها مقادیر بسیار کمی ارز را به صورت رایگان توزیع می‌کنند. البته برخی ارزها در طی زمان ارزشمند می‌شوند، اما نه همه آنها.

برخی پروژه‌هایی که از شما کلید خصوصی برای تاییدیه می‌خواهند، کلاهبرداری هستند؛ همین قضیه برای پروژه‌هایی که از شما می‌خواهند مقداری بیت کوین یا اتر برایشان واریز کنید نیز صدق می‌کند؛ هر چه که باشد، این ما هستیم که برای آنها کاری انجام می‌دهیم تا در ازای آن مقداری ارز دریافت کنیم.

این نکته را به یاد داشته باشید که هرگز آدرس صرافی را به عنوان کیف پول ایردراپ وارد نکنید؛ شما همیشه باید آدرسی را وارد کنید که کنترل کلید خصوصی آن در اختیار شماست. مثلا برای پروژه‌ای که مبتنی بر بلاکچین اتریوم است، کیف پول MyEtherWallet‌ گزینه بسیار مناسبی است.

برای کسانی که تازه وارد فضای رمز ارزها شده‌اند،‌ شرکت در ایردراپ ها می‌تواند گزینه مناسب تری نسبت به استفاده از پول خود باشد. همچنین این روش باعث متنوع سازی در سبد سهام می‌شود.

مزایا و معایب ایردراپ‌ها

مزایای Airdrop

  • راهی برای بازاریابی ICO

ایردراپ شکلی از پول رایگان است. آنها به انتشار ارزهای پروژه‌ها کمک می‌کنند. راه اندازی کمپین مارکتینگ برای عرضه اولیه کوین می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد و خیلی از پروژه‌ها از عهده این هزینه‌ها بر نمی‌آیند. بنابراین از ایردراپ ارزهای رمزنگاری شده خود استفاده می‌کنند. یک کمپین خوب، می‌تواند باعث شود که پروژه در صفحات اجتماعی مخصوصا فیسبوک، توییتر، ردیت و غیره محبوب شوند. حتی برخی شبکه‌های خبری کریپتو نیز بخشی اضافه کرده‌اند که ایردراپ‌های جدید و نحوه دریافت آنها را لیست می‌کنند. یکی از بهترین این سایت‌ها، CoinIntelligence است.

  • پول رایگان برای کاربران

بیشتر کمپین‌های ایردراپ از شما می‌خواهند که چند کار ساده انجام دهید تا ارز رایگان دریافت کنید. مثل انتشار یک توییت یا عضویت در خبرنامه ICO. مدیران پروژه‌ها می‌خواهند که توکنشان تا جای ممکن بیشتر توزیع شود؛ به همین دلیل از شما می‌خواهند این کارها را انجام دهید. این توکن‌ها همیشه ارزشمند نمی‌شوند؛ اما در برخی موارد ممکن است قیمت یک رمز ارز افزایش چشمگیری داشته باشد. مثلا در ایردراپ Polymath که ۲۵۰ توکن هدیه می‌داد، کاربران توانستند صاحب ۴۰۰ دلار توکن شوند و تمام این‌ها تنها توسط ثبت نام در وب سایت و احراز هویت بود.

معایب ایردراپ

  • فروش یکجا و ارزان

در طول عرضه اولیه کوین، پروژه‌ها با کوین‌های اتر، بیت کوین، ارزهای فیات یا دیگر رمز ارزها جذب سرمایه می‌کردند. زمانی که یک شرکت کننده ۱۰۰۰ توکن را با مثلا ۱ اتر می‌خرید، قیمت توکن باید ۰.۳ دلار می‌شد (اگر قیمت اتر ۳۰۰ دلار باشد). در واقعیت، شرکت کننده نباید توکن‌های خود را می‌فروخت؛ زیرا ضرر می‌کرد. اما زمانی که ICOها ایردراپ می‌کردند، شرکت کنندگان اهمیتی نمی‌دادند. هدف بیشتر آنها این بود که به محض این که توکن رایگان را دریافت می‌کردند، آن را بفروشند. این قضیه بر روی اقتصاد و ارزش این توکن تاثیر منفی داشت.

  • تقلب

برخی مواقع، کلاهبرداران از طریق ایردراپ به مردم اطلاع رسانی می‌کردند، تا بتوانند کلیدهای خصوصی آنها را از طریق فیشینگ به دست بیاورند و پول‌هایشان را سرقت کنند. برای همین، شما باید تحقیقات کافی را انجام دهید. هرگز کلید خصوصی خود را در اختیار هیچکس قرار ندهید. به علاوه، قبل از این که کلید خصوصی‌تان را وارد کنید، آدرس سایت را خوب بررسی کنید؛ زیرا کلاهبرداران از سایت‌هایی استفاده می‌کنند که ظاهر آنها دقیقا شبیه به سایت اصلی است.

  • اعداد جعلی

مدیران بیشتر ICOها روند را دنبال می‌کنند و به دنبال افزایش اعضای صفحات اجتماعی و کانال تلگرامی خود هستند. این باعث افزایش جذب سرمایه می‌شود؛ اما گزینه اصلی نیست. ایردراپ‌ها می‌توانند ابزارهای بسیار بدی برای بازاریابی در این مورد باشند. برای مثال، فروش توکن Ubex را در نظر بگیرید؛ کانال تلگرامی آنها ۱۰۰ هزار عضو داشت و در توییتر و فیسبوک نیز ۶۰ هزار کاربر داشتند؛ اما در سال ۲۰۱۸، همچنان برای رسیدن به هاردکپ خود تقلا می‌کردند.

یک نمونه دیگر، پروژه Shivom بود. در سال ۲۰۱۸، در طی ایردراپ، اعضای کانال تلگرام آن به ۷۰ هزار نفر رسیدند؛ اما ۵ ماه بعد، تعداد اعضا به ۴۶ هزار نفر رسید؛ زیرا تمرکز این پروژه تنها بر روی پول رایگان بود و از خودِ پروژه حمایت نمی‌کرد.

سرمایه گذاران باتجربه و ریسک پذیر، اکنون از این روند اجتناب می‌کنند و به ایردراپ‌های ICOها و پاداش‌های آنها با دید منفی نگاه می‌کنند. Airdropها افراد “درست” را به سمت پروژه جذب نمی‌کنند؛ بلکه شکارچیانی را جذب می‌کنند که تنها به دنبال جمع‌آوری پول رایگان هستند.

  • ایردراپ‌های بی ارزش

برخی مواقع، توکن‌های ایردراپ شده تقریبا بی ارزش هستند و نسبت به زمان و انرژی که کاربران بر روی آنها می‌گذارند، ارزش چندانی ندارد؛ مخصوصا اگر پروژه هیچ پتانسیل رشدی نداشته باشد. اما به هر حال دریافت ارز دیجیتال مجانی جذاب است.

جمع بندی

ایردراپ راهی برای اطلاع رسانی به کاربران درباره پروژه و ارز دیجیتالی است که تازه به وجود آمده است. این یک روش مناسب برای بازاریابی است؛ مخصوصا برای پروژه‌هایی که تازه در ابتدای راه هستند و بودجه زیادی برای تبلیغات ندارند؛ بنابراین از Airdrop استفاده می‌کنند، تا بخشی از کوین‌ها یا توکن‌های خود را به صورت رایگان در بین کاربران توزیع کنند.

ایردراپ‌ها معمولا از کاربران می‌خواهند که یک سری کارهای بسیار ساده مثل به اشتراک گذاشتن آن در صفحات اجتماعی، پر کردن فرم، نوشتن بلاگ، لایک کردن و کامنت گذاشتن و غیره انجام دهند. افرادی که در حوزه رمز ارزها تازه وارد هستند، می‌توانند از روش ایردراپ استفاده کنند، که البته نباید انتظار یک شبه پولدار شدن را داشته باشند؛ زیرا پروژه‌ها معمولا مقادیر بسیار کمی از ارزهای خود را توزیع می‌کنند.

Airdropها مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از معایب آن شامل کلاهبرداری است، که کاربران باید قبل از این که در یک ایردراپ ثبت نام کنند، کاملا درباره آن تحقیقات انجام دهند. برخی سایت‌ها هستند که درباره ایردراپ‌های جدید اطلاع رسانی می‌کنند و آنها را به همراه نحوه ثبت نام، لیست می‌کنند. در نهایت، باید بگوییم که امروزه برای ثبت نام در ایردراپ‌ها باید تحقیقات زیادی انجام شود، زیرا انواع کلاهبرداری‌ها ممکن است در این حوزه اتفاق بیافتد.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi