نظر مالک «رضوانی موتورز» درباره بازار خودروی ایران +گزارش تصویری

او مالک شرکت تولیدکننده خودروهای اسپرت خاص با نام رضوانی‌موتورز است که از سال 2014 کارش را به عنوان خودروسازی مستقل شروع کرده و با محصول جدیدش BEAST توانسته به عنوان یک خودروساز خوش‌سلیقه و کاربلد خودش را مطرح کند.

او توانسته تیمی متشکل از خبره‌ها را کنار یکدیگر جمع‌آوری کند، آن‌ها را مدیریت کند و کاری کند تا رویاهایش را به واقعیت تبدیل کنند. از سمیر سادیخوف آذربایجانی که طراحی BEAST را انجام داده تا تیم گیبسونی که به عنوان یک متخصص آیرودینامیک به مهندسی بدنه می‌پردازد و بقیه اعضا، همه جزو حرفه‌ای‌ها حوزه خودشان هستند. نتیجه هم خلق سوپراسپرتی است که اشتراک‌هایی با آریل اتم دارد و با پیشرانه 500 اسب بخاری‌اش به ادعای فردیس رضوانی فقط به 2.7 ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت ایستا به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

مجموعه این‌ها باعث شد تا گفتگویی داشته باشیم با این خودروساز ایرانی که اگرچه به انگلیسی نگارش می‌کند اما هنوز هم فارسی حرف می‌زند.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

اسم من فردیس (فریس) رضوانی است.

ما فریس صدایتان کنیم یا فردیس؟

اسم تولد من فردیس است، اما تلفظش برای آمریکایی‌ها سخت است به همین خاطر از اسم فریس استفاده می‌کنم. شما می‌توانید من را فردیس صدا بزنید.

کِی به آمریکای مهاجرت کردید؟

در تهران متولد شده‌ام و سال 1362 وقتی که نُه سالم بود به آمریکا مهاجرت کردیم.

چه شد که به فکر افتادید خودرو مخصوص خودتان را بسازید؟

من آرزو داشتنم که مثل پدر و عمویم که هردو خلبان جنگنده F4 فانتوم بودند، خلبان شوم. می‌خواستم سبک‌ترین، قوی‌ترین و سطح بالاترین طراحی خودرو در دنیا را با یک قیمت قابل دسترس خلق کنم، یعنی 150 هزار دلار. من احساس می‌کردم طراحان خبره و کاردرست می‌توانند با قیمتی خودرو بسازند و بفروشند که بازیگرهای بزرگ نمی‌توانند از پس‌اش بربیایند.

این مساله که پدر شما خلبان بوده در تصمیم شما چقدر تاثیر داشته؟

بله قطعا. من عاشق جنگنده‌ها و سوپراسپرت‌ها هستم و حتی رنگ‌آمیزی BEAST را هم مشابه جت‌های جنگنده انجام داده‌ام.

خودرو مورد علاقه‌تان چیست؟

خودرو مورد علاقه همیشگی من مک‌لارن F1 دهه 90 ‌است. در حال حاضر هم به پاگانی زوندا علاقمندم. من فکر می‌کنم طراحی نسل‌های جدید مک‌لارن افتضاح است. مک‌لارن F1 اصلی بهترین است.

آیا شما تحصیلات مرتبط با رشته‌های فنی داشته‌اید؟ یا این که موفقیت شما هم عاقبت فرار از مدرسه بود؟

پیشینه تحصیلی من مربوط به نرم‌افزار و مهندسی کامپیوتر است. هرچیزی که من در مورد اَبَر خودروها می‌دانم توسط خودم بوده و میل و علاقه‌ام به یادگرفتن بوده که باعث شده بتوانم چنین تصمیمی بگیرم.

گویا شما مدتی در شرکت وِنسر هم مشغول به کار بوده‌اید. از روز‌های همکاری‌تان بگویید.

در واقع من شاسی و بدنه را برای چیزی که بعدها تبدیل به بِنسر شد توسعه دادم و پروتوتایپ را به رابرت کوبِن هلندی فروختم. او هم آن نمونه را به خط تولید برد و اسمش را گذاشت وِنسر .Sarte

اصلی‌ترین مشکلی که از ابتدای شروع کارتان تا حالا با آن دست به گریبان بوده‌اید چیست؟

شناساندن برند و قوانین و موانع جهانی مربوط به اجازه تردد یک خودرو در خیابان اصلی‌ترین مشکلات و موانعی بودند که برای ورود به بازار رقابت با آن‌ها درگیر بودیم.

تیراژ مطلوب شما چقدر است؟

ما انتظار داریم که در هر سال بین 10 تا 24 دستگاه خودرو تولید کنیم.

آیا پروژه‌ها شما توجیه اقتصادی دارند؟ مخصوصا با این تیراژ تولید.

البته! خودرویی 150 هزار دلاری با پیشرفته‌ترین و جدیدترین تکنولوژی‌ها و عملکرد که از فیبرکربن ساخته شده قطعا توجیه اقتصادی دارد.

اصلی‌ترین خواسته مشتری‌های شما چیست؟

مشتری‌های ما می‌خواهند به شکل بی‌نظیری خاص باشند و متفاوت جلوه کنند.

برنامه‌ای هم برای ورود به بازار خودروها هیبریدی و یا الکتریکی دارید؟

نه ما در حال حاضر برنامه‌ای نداریم که خودروها برقی یا هیبریدی تولید کنیم، اما به دنبال عرضه خودرویی در کلاس دیگر هستیم.

آیا شما اخبار خودروها ایرانی را دنبال می‌کنید؟

من اخبار خودروهای سراسر جهان را دنبال می‌کنم.

دوست دارید به ایران برگردید و پروژه‌هایتان را این‌جا ادامه بدهید؟ مثلا با ایران‌خودرو یا سایپا…

بله من دوست دارم به صنعت ایرانی کمک کنم و اگر بتوانم گسترش‌اش بدهم.

پس با این حساب فکر می‌کنید که ایران می‌تواند بازار خوبی برای BEAST باشد؟

ایرانی‌ها عاشق خودرواند و همین‌طور عاشق طراحی و به دنبال بهترین و مرغوب‌ترین چیزهایند. من فکر می‌کنم که BEASTمی‌تواند محصول معرکه‌ای برای بازار ایران باشد.

شما آینده کاری‌تان را چه‌طور پیش‌بینی می‌کنید؟ چه خودروهایی رقیب BEAST هستند و آیا محصول شما می‌تواند از پس رقبایش بر بیاید؟

ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم تعداد هرچه بیشتری از نمونه‌های ویژه و سفارشی BEAST را تولید کنیم و بعد از آن شروع به تولید اس‌یو‌وی می‌کنیم که من فکر می‌کنم بازار بزرگ‌تری از خودروهای اسپرت دارد. BEAST هم به لحاظ فرم و هم به لحاظ سبک‌وزن بودن نسبت به رقبایش در این کلاس برتری دارد و خودرو به مراتب جذاب‌تری است. این سوپراسپرت از بقیه خودروها زیباتر طراحی شده و در عین حال از لحاظ قیمت هم با 150 هزار دلار از هر خودرو دیگر این کلاس قیمتی سبک‌تر و توامندتر است.

همه ما آرزو داریم که بتوانیم خودرو مورد علاقه خودمان را بسازیم، پس اگر کسی بخواهد که به دنبال رویاهایش برود و آن‌ها را به واقعیت تبدیل کند به چه چیزی احتیاج دارد؟

هرچیزی که در این دنیا ساخته می‌شود توسط آدم‌هایی ساخته می‌شود که از دیگری باهوش‌تر نیستند. رسیدن به این خواسته فقط به یک چیز نیاز دارد: قلب. تصمیم و خواسته‌ای که هیچ‌وقت کنار گذاشته نشود. شما می‌توانید هرکاری کنید اگر به اندازه کافی بخواهیدش. مردم اغلب خودشان را به کارهایی که می‌توانند انجام دهند محدود می‌کنند و با گفتن این که از پس بقیه کارها برنمی‌آیند دیگر سراغشان نمی‌روند. آدم‌های جوان باید به خودشان یادآوری کنند که اگر بگویند از پس کاری بر نمی‌آیند راست گفته‌اند و اگر هم بگویند که می‌توانند انجامش بدهند البته که باز هم راست گفته‌اند.

طراحی نسل‌های جدید مک‌لارن افتضاح است

من فکر می‌کنم که BEASTمی‌تواند محصول معرکه‌ای برای بازار ایران باشد.ما انتظار داریم که در هر سال بین 10 تا 24 دستگاه خودرو تولید کنیم.

حتما ببینید

رژیم صهیونیستی قبرس را هم می‌خواهد اشغال کند؟

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که اشغال‌گران صهیونیست در قبرس هم مشغول خرید زمین و مالکیت …

برگزاری باشکوه کمپین شب یلدا در صرافی ارز دیجیتال مکسی

تا سقف ۱۶۰۰ تتر بونس ویژه کمپین شب یلدای صرافی بین المللی mexc برای کاربران …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi