دستگیری تیم صرافی کریپتولند و توکن brg

مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری در پی بازداشت تیم توکن BRG بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه از این توکن با عنوان یک توکن «غیرقانونی»، «بدون پشتوانه» و «غیرمعتبر» یاد شده است. متن این بیانیه را در ادامه می‌خوانید:

در پی بازداشت اعضاء توکن غیرقانونی، بدون پشتوانه و غیرمعتبر BRG به اتهام اخلال در نظام اقتصادی، مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری بیانیه ای صادر کرده است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

۱- به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند با تلاش کارشناسان مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری، اعضای «توکن» غیرقانونی، بدون پشتوانه و غیرمعتبر BRG به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و با دستور دادسرای ویژه جرایم اقتصادی، دستگیر شدند. مقابله با این شبکه که بنا بر گزارش‌های مردمی، رصدهای میدانی و درخواست‌های کنشگران و مراکز تخصصی و علمی مربوطه، از حدود ۹ ماه پیش آغاز شده بود، اکنون و پس از کامل شدن تحقیقات و اثبات کلاهبرداری‌های آن برای کارشناسان این مرکز، وارد مرحله جدیدی شده و برخورد قضایی با آن در دستور کار دادسرای ویژه جرایم اقتصادی قرار گرفته است.

۲- توکن یا TOKEN، یکی از انواع ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید که بدون نیاز به داشتن یک بلاکچین مجزا، برای خود، بر بستر بلاکچین دیگر ارزهای دیجیتال به وجود می‌آید. از این رو تولید توکن‌ها با سادگی همراه است. نداشتن پشتوانه، تبلیغات شعاری، تمرکز عمده سرمایه در چند کیف پول و ایجاد نوسان جهت تخلیه سرمایه مردم، موج‌سازی‌های جعلی و غیرواقعی و همچنین قیمت‌سازی جعلی و …. تنها بخشی از شاخصه‌های کلاهبردارانه پروژه BRG است.

۳- علی‌رغم هشدارهای مکرر نهادهای تخصصی و قانونی مرتبط مبنی بر غیرقانونی، نامعتبر و بدون پشتوانه بودن برخی پروژه‌ها مانند توکن BRG، همچنان عده‌ای به‌دلیل عدم سواد مالی و دانش سرمایه‌گذاری در فضای مجازی، در دام شیادی و اقدامات فریبکارانه کلاهبرداران حوزه رمزارزها گرفتار می‌شوند. از همین روی در قالب دو اقدام سلبی و ایجابی، باید از بازنشر تبلیغات اغواگرانه و بدون نظارت کلاهبرداران جلوگیری به عمل آورد و هر چه سریعتر، گام‌های عملی و مؤثر در راستای افزایش سواد و آگاهی علاقمندان و فعالان این بازار، در دستور کار رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی قرار گیرد. گفتنی است وب‌سایت گرداب نیز بر اساس اهداف تعریف شده خود، آموزش‌های مربوطه در زمینه اقتصاد دیجیتال، را آغاز نموده است.

۴- با عنایت به نوظهر بودن پدیده رمز ارز و عدم دانش فنی سرمایه گذاران، به دیگر کلاهبرداران حاضر در این بازار هشدار داده می شود که در راستای صیانت از حقوق مردم و فراهم نمودن زمینه فعالیت سالم و امن، رصد و پایش فعالان این حوزه و برخورد قانونی با جولان مفسدین در اقتصاد دیجیتال متوقف نخواهد شد و این حرکت با قوت ادامه خواهد داشت. بدیهی است که موفقیت بیشتر در ساماندهی این حوزه و مقابله با مفاسد آن، نیازمند همراهی شهروندان و دیگر نهادهای مسئول می‌باشد.

۵- در ماه‌های اخیر، به دلیل نابسامانی‌های مستمر و فراگیر در بازار سرمایه ایران، تعدادی از شهروندان به سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارزها روی آورده‌اند. لذا خلاءهای قانونی در این زمینه بیش از پیش نمایان شده و ضرورت تسریع در تعیین تکلیف و تنظیم و تصویب قوانین و سیاست‌های کلی در حوزه رمز ارز بر همگان روشن شده است. بدیهی است که فقدان قانون و نظارت برای چارچوب مند نمودن تحرکات فعالان این بازار، راه را برای شیادان و کلاهبردارانی که با سواستفاده از ناآگاهی مردم، آنها را فریب می‌دهند، باز کرده و جامعه نخبگانی حوزه فناوری اطلاعات را که در راستای منافع ملی، علاقمند به حضور فعالانه در این بازار هستند را ناامید می‌سازد. لذا موضوع حاضر و کلاهبرداری صورت گرفته را می‌بایست از فعالیت سایر بازیگران دلسوز حوزه رمز ارز که مایل به فعالیت توام با دانش و آگاهی در چارچوب قانون هستند، تفکیک نمود.

بیانیه انجمن بلاک چین، نظام صنفی و انجمن فین‌تک

سه تشکل انجمن بلاک چین ایران، نظام صنفی و انجمن فین‌تک ایران هم با انتشار بیانه‌ای هرگونه ارتباط خود با تیم BRG را رد کردند. این بیانیه به‌صورت تصویر منتشر شده است:

حتما ببینید

رژیم صهیونیستی قبرس را هم می‌خواهد اشغال کند؟

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که اشغال‌گران صهیونیست در قبرس هم مشغول خرید زمین و مالکیت …

برگزاری باشکوه کمپین شب یلدا در صرافی ارز دیجیتال مکسی

تا سقف ۱۶۰۰ تتر بونس ویژه کمپین شب یلدای صرافی بین المللی mexc برای کاربران …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi