حل مشکل بورس با ممنوعیت ارزهای دیجیتال ممکن نیست

انتشار دستور مسدودسازی درگاه‌های پرداخت از سوی شاپرک به پرداخت‌یارها که در آن از کسب‌وکارهای مربوط به خریدوفروش ارزهای دیجیتال نیز یاد شده بود، مورد انتقاد شدید فعالان حوزه ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

به گزارش ارزدیجیتال و به نقل از سیارنیوز، ممنوعیت‌های بانک مرکزی و محدودکردن حوزه رمزارزها به بهانه‌های مختلف باعث بدگمانی مردم و فعالان این حوزه شده است. یکی از گمانه زنی‌ها مبنی بر ممنوعیت‌های پی‌درپی دولت در حوزه ارز دیجیتال اقبال مردم بعد از شکست در بورس و روی آوردن آن‌ها به سمت بازارهای موازی است.

دبیر انجمن صنفی فناوری‌های نوین مالی ایران (فین‌تک) با انتقاد شدید از مسدود کردن پرداخت یارها می‌گوید:

همان‌طور که مشکل فرهنگی ما با ممنوع‌کردن ویدیو و ماهواره حل نشد، مشکل بورس هم با ممنوع‌کردن رمزارزها حل نخواهد شد.

مصطفی نقی پور معتقد است:

مشکل بورس در جای دیگری است و مدیریت دولتی حاکم بر بورس مشکل اصلی آن است. پر واضح است که بورس در اختیار دولت است. دولت در سال جاری برای تأمین منافع مالی خود از بورس استفاده کرد. ارزآوری‌های زیاد و با مدیریت بازار توسط دولت بعد از مدتی واقعیت‌ها روشن شد. بعد از مشخص شدن هدف دولت از تشویق مردم به بورس، به یکباره حباب بسیاری از سهام‌ها ترکید. مردم از بورس به‌دلیل شکست و زیان بسیار، خارج شدند.

علل هجوم مردم به سمت حوزه ارزهای دیجیتال

این فعال حوزه ارز دیجیتال با اشاره به اقبال به فضای رمزارز و بالا رفتن قیمت بیت کوین در چند ماه گذشته می گوید:

حرکت‌های افرادی چون ایلان ماسک در حمایت از بیت کوین روز به به روز در تمام دنیا بیشتر شد. قیمت بیت کوین و بسیاری از رمزارزها در فضای جهانی افزایش یافت. یکی از گمانه‌زنی‌های ما این است که دولت درصدد مسدود کردن حرکت این بازار موازی است. البته باید گفت این کار کمکی به بورس نخواهد کرد.

نقی پور معتقد است:

تکنولوژی‌های نوین در هر کشوری باعث رشد و پیشرفت آن می‌شود. وقتی دولت‌ها مانع پیشرفت‌های تکنولوژی‌های نوین می‌شوند، عقب‌ماندگی کشور خود را عمیق‌تر می‌کنند. باعث می‌شوند مردم مصرف‌کننده آن تکنولوژی و فناوری شوند. از مشاغل باارزشی که در آن حوزه به به وجود خواهد آمد محروم می‌شوند. افراد متخصص در آن حوزه مجبور به مهاجرت می‌شوند. همین اشتغال‌زایی را در کشورهای دیگر انجام می‌دهند. متأسفانه اکثر برنامه‌نویس‌های خوب ما در ترکیه هستند.

وی در این باره افزود:

آن‌ها در کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی و آمریکا و کانادا مشغول به فعالیت هستند. حال این تصمیم غلط بانک مرکزی علاوه بر اینکه به طور مستقیم شغل‌هایی که در این حوزه ایجاد شده را به خطر انداخته است، بسیاری از افراد را نیز بیکار می‌کند. از طرفی افرادی که می‌توانند مولد اشتغال باشند و در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. یعنی افراد نخبه کارآفرین از حوزه رمزارزها خارج می‌شوند.

مدیریت غلط دولت و فرار متخصصان حوزه رمزارزها

این خطری جدی برای حوزه ارز دیجیتال و این فناوری نوین در کشور است. دبیر انجمن صنفی فناوری‌های نوین مالی ایران (فین‌تک) در این خصوص می‌گوید:

تصمیم‌های یکباره و بدون کارشناسی دولت و بانک مرکزی بر آینده اشتغال تأثیر ناگواری خواهد داشت. کما اینکه در سال‌های گذشته نیز شاهد چنین تصمیم‌های یک شبه و غیر تخصصی بوده‌ایم. متأسفانه ما در اکثر حوزه‌های اقتصادی به‌شدت دچار کمبود متخصص هستیم. از طرفی شاهد بیکاری روزافزون افراد تحصیل‌کرده و متخصص در حوزه‌های مختلف کاری هستیم.

به‌گفته نقی پور، این پارادوکس از اینجا ناشی می‌شود که افراد سرمایه‌گذار، متخصص، کارآفرین و حرفه‌ای با چنین محدودیت‌های دولت مجبور به مهاجرت و خروج از کشور می‌شوند. زیرا کشورهای اطراف از جمله ترکیه، امارات و آذربایجان با حمایت از این افراد و ایجاد شرایط ویژه برنامه‌نویس‌ها را حمایت می‌کند. این تصمیمات باعث می‌شود مشاغل حوزه فناوری و همچنین مشاغلی که در این حوزه در آینده به وجود خواهند آمد، در معرض خطر جدی قرار گیرند.

او معتقد است که ارزش افزوده و سرمایه‌گذاری به راحتی در کشورهای اطراف به وجود خواهد آمد و روز به روز حتی از کشورهای همسایه‌مان عقب‌تر خواهیم افتاد. به‌گفته وی در ۴۰ سال گذشته به بدترین شکل ممکن اقتصاد کشور مدیریت شد و با نگاهی به رشد اقتصادی کشور در همین ۵ یا ۶ سال اخیر وضعیت بسیار اسفبار است.

نقی پور در این باره افزود که مدیریت دولتی ضعیف و بی‌اهمیت به معیشت مردم، بی توجه به کارآفرینی حتی علیه کارآفرینی باعث رشد منفی اقتصادی کشور شده و ما سهم عمده‌ای از رمزارز دنیا نداریم.

او همچنین افزود:

با اشتیاق مردم و متخصصان و ورودشان به حوزه رمزارز، این امکان وجود دارد که بتوانیم در آینده در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشیم. متأسفانه با بهانه‌های مختلف در کار مردم در حوزه تخصصی مردم از سمت دولت کارشکنی می شود.

افتضاح بورس تقصیر رمزارزهاست یا بی‌تدبیری دولت؟

به‌گفته نقی‌پور تصور اینکه رمزارزها باعث خروج مردم از بورس شده تصور غلطی است و اگر مدیریت صحیح در حوزه اقتصاد و بورس انجام می‌شد چنین فاجعه‌ای به بار نمی‌آمد.

وی در این باره گفت:

بسیاری از شرکت‌ها ارزش واقعی پیدا کرده بودند و اگر به‌شکل صحیح، بورس مدیریت می‌شد مردم این چنین متضرر نمی‌شدند. متأسفانه دولت فقط به دید ابزار به هر حوزه‌ای نگاه می‌کند و تنها حربه‌اش کنترل اوضاع و محدود کردن است. در بورس هم با مدیریت غلط و ترکیدن حباب‌ها، حال اشتباه را به گردن رمزارزها و بازارهای موازی بورس انداختند.

نقی پور در انتها افزود:

از طرفی رمزارز در دنیا رشد بسیار جدی کرده است. محدود کردن مردم در این حوزه باعث می‌شود در آینده در این حوزه هم هیچ جایگاهی نداشته باشیم. به همین خاطر سوالی که اینجا مطرح می‌شود اینکه آیا تقصیر از رمزارزهاست یا از مدیریت ضعیف و غلط؟ اگر وزارتخانه‌ها در این حوزه درست عمل کنند دیگر نمی‌توان تقصیر را به گردن رمزارز انداخت. وقتی ارزش دارایی های مردم با مدیریت غلط دولت روز به روز در حال سقوط است طبیعی است که مردم به حوزه رمزارزها هجوم آورند. مردم با هجوم به این حوزه می‌خواهند حداقل دارایی خود را حفظ کرده و زندگی آبرومندتری داشته باشند.

حتما ببینید

دانلود مستقیم اپلیکیشن صرافی کوین لوکالی برای اندروید

دانلود اپلیکیشن صرافی کوین‌لوکالی،به همراه ابزارها و امکانات بی‌نظیری که برای استفاده کاربران فراهم می‌کند  …

کاپیتالیست را باید در موزه های تاریخی جهان بنگریم

سوم ژانویه ۲۰۰۹ برابر با ۱۴ دی ۱۳۸۷ ، بیست و یکمین سالگرد ملاقات هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi