چنگال اندروز چیست – کاربرد چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال و آموزش با PDF

یکی از ابزارهای تحلیلی در تحلیل تکنیکال، چنگال اندروز نام دارد که توسط آلان اندروز ابداع شده است. این ابزار متشکل از سه خط روند موازی و نشان دهنده سطوح مقاومت، سطوح حمایت احتمالی و شکست های مختلف است. در این اندیکاتور از خطوط روندی استفاده می شود که حاصل از نقاط تایید شده روی در روند بازار است. بنابراین، چنین اندیکاتوری متشکل از ۳ خط روند مختلف است که یکی از آنها خط میانی و دو مورد دیگر با فواصل مساوی در بالا و پایین خطوط میانی هستند.

در تحلیل تکنیکال با استفاده از چنگال اندروز می توان دریافت تا زمانی که نمودار مربوط به این اندیکاتور درون چنگال اندروز باقی باشد و این کانال در محل مربوط به خود ثابت باشد، روند به حرکت خود ادامه داده و تغییر نخواهد کرد. درصورتی که این اندیکاتور بوسیله خط نمودار قیمت شکسته شود، بازگشت قیمت اتفاق خواهد افتاد.

روش گزینش ۳ نقطه

برای بکارگیری چنگال اندروز، پیش از هر کاری، سه نقطه به منظور رسم خطوط روند انتخاب می شود. به این نقاط، همان اوج و کف های قیمتی واکنشی گفته می شود که بعنوان پیوت نیز مرسوم هستند. همانگونه که در تصویر زیر می بینید، شکی گیری چنگال اندروز یا اندروز پیچفورک در اواخر ماه ژوئن آغاز می شود. نقطه ابتدایی نشانگر آغاز خط میانی چنگال اندروز است و عرض کانال پیچفورک توسط نقاط ۲ و ۳ مشخص می شوند.

چنگال اندروز چیست - کاربرد چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

برطبق دو نقطه (یعنی نقطه ۱ و دیگری میان نقطه ۲ و ۳) می توان خط میانی را ترسیم کرد. کنترل شیب خط میانی توسط این دو نقطه امکان پذیر است. در اطراف خط میانی با فاصله یکسان نیز می توان دو خط بیرونی را ترسیم کرد. در تصویر فوق، یک چنگال اندروز قرمز قابل مشاهده است. این اندیکاتور به این دلیل ترسیم شده که نقطه آغازین خط میانی برای آن، اواخر ماه ژولای تعیین شده است. باتوجه به اینکه خط قرمز رنگ، شیب بیشتری نسبت به خط آبی دارد، شیب و تندی خطوط میانی در چنگال اندروز، بطورکامل به موقعیت نقاط وابسته است. در تصویر زیر، چنگال اندروز به سمت پایین قابل مشاهده است.

چنگال اندروز چیست - کاربرد چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

قابلیت انعطاف نقطه ۱

در برخی مواقع، با ایجاد تغییراتی در خط میانی می توان بهترین شیب را برای آن خط بدست آورد. این بدلیل راحت تر شکسته شدن چنگال های دارای شیب زیاد است. این چنگال ها سیگنال های صحیحی در اختیار ما قرار می دهند و از سوی دیگر، چنگال های دارای شیب کم و صاف نیز روند نمودار را دربر ندارند. در تصویر زیر، نمودار سهام شرکت بازیسازی مشهور با نام الکترونیک آرتز با آغاز از اوایل ماه ژانویه نشان داده شده است. بصورت ایده آل، زمان انتخاب نقطه اول باید در ماه ژانویه باشد و اولین اوج و اولین کف قیمتی به ثبت رسیده، ۲ نقطه بعدی باشند.

کاربرد چنگال در تحلیل تکنیکال

در تصویر فوق، در قسمت های مشخص شده با فلش سبز، خط میانی بصورت دقیق روی نمودار افتاده است. بنابراین، نقطه اول در آنجا فرض می شود. این کار سبب می شود پرایس اکشن ماه های بیشتری را در چنگال اندروز خود داشته باشید. به این نکته نیز می توان دقت کرد که قرارگیری پرایس اکشن بالاتر از خط روند بالایی چنگال، سبب بیش از حد خریداری شدن یا overbought سهام الکترونیک آرتز شود. اما شکسته شدن خط پایینی توسط پرایس اکشن، نشانگر تغییر جهت دادن این سهام بطور کامل است. تصویر زیر نشان دهنده بکارگیری چنگال اندروز بر روی نمودار سهام بانک صادرات در بورس تهران است.

چنگال اندروز چیست

حمایت، مقاومت و وارونگی قیمت در چنگال اندروز

یکی از سطوح مناسب حمایت و مقاومت، خطوط پینگال می تواند باشد. در روند رو به بالا، خط پایینی نشان دهنده سطح حمایت و خط بالایی نشانگر سطح مقاومت است. در اینجا یک خط میانی نیز وجود دارد که باید ببینیم چه نقشی ایفا می کند؟ این خط میانی در چنگال اندروز اهمیت فراوانی دارد. درواقع بهتر است بگوییم حضور این خط، تمامی اجزای این اندیکاتور را تحت تاثیر قرار می دهند و تمامی آنها وابسته به این خط هستند. قدرت روند موردنظر ما توسط این خط میانی تعیین می شود.

در یک روند رو به بالا، معمولا باید قیمت ها به خط میانی برسند. درصورتی که این کار موفقیت آمیز نباشد، شاهد سیگنال ضعیف شدن روند خواهیم بود. تصویر زیر نشان دهنده رشد پرایش اکشن به همراه چنگال اندروز است. در این تصویر، سطح حمایت همان خط پایینی و سطح مقاومت همان خط میانی است. در اینجا خط میانی علاوه بر سطح مقاومت، نقش دیگری را نیز برعهده دارد. براحتی می توان مشاهده کرد که نمودار قیمت براساس یک الگوی تکرار شونده، بارها با خط میانی برخورد داشته و باز خواهد گشت. در این مواقع در تحلیل تکنیکال می گوییم روند موردنظر رو به بالای ما موردتایید قرار گرفته است.

چنگال اندروز

اگرخط نمودار قیمت نتواند به خط میانی برسد، این امر نشانگر ضعف بنیادی در سهم موردنظر ما در بورس است. همانگونه که در تصویر قبلی مشاهده کردید، در ماه نوامبر سطح مقاومت یا همان خط پایینی چنگال اندروز توسط خط نمودار سهم شکسته شده است. پس از آن، سطح مقاومت از خط پایینی پدید آمده است. در تصویر فوق، روند و چنگال اندروز رو به پایین نشان داده شده است. در ادامه قصد داریم به منظور یادگیری بهتر تحلیل تکنیکال،  تمامی روندها، چه مثبت و چه منفی را بررسی کنیم.

چنگال اندروز

در تصویر فوق، تعدادی تصحیح قیمتی قابل مشاهده است. این تصحیح ها توسط چنگال اندروز شناسایی شده است. در اینجا، هر دو تصحیح نشان داده شده در تصویر فوق، پس از یک رشد قیمتی شدید رخ داده اند. در این تصویر مشهود است که در ماه اگوست، خط میانی توسط نمودار قیمت، غیرقابل شکست است. بههمین دلیل می توان گفت که این نمودار از قدرت کافی برای شکست و صعود در ماه سپتامبر برخوردار نیست.

آشنایی با مفهوم خطوط ماشه ای در چنگال اندروز

سایر خط هایی که در چنگال اندروز رسم می شوند، خطوط ماشه ای هستند. این خطوط از همان نقطه یک یافت می شود. در ادامه، کاربردهای این خطوط ماشه ای را در تحلیل تکنیکال بررسی می کنیم.

کاربرد چنگال در تحلیل تکنیکال

خط ماشه ای رو به پایین از نقطه ای آغاز شده و در ادامه مسیر از نقطه ۳ عبور می کند. خط ماشه ای رو به بالا نیز با شروع از نقطه یک، از نقطه ۲ عبور می کند. در تصویر زیر، نمونه ای از این دو نوع  خط ماشه ای قابل مشاهده است. نحوه ترسیم خط ماشه ای دقیقا مانند خطوط روند میان دو اوج قیمت یا ۲ کف قیمت ترسیم می شود. تفاوت آنها با خط روند در این است که سیگنال های ایجاد شده توسط خطوط ماشه ای با سرعت بسیار بیشتری نسبت به خط روند به ما خواهند رسید.

چگونه در تحلیل تکنیکال از حمایت و مقاومت اندروز استفاده کنیم؟

به کمک نقاط حمایت و مقاومت در اندروز و همچنین با استفاده از خرید و فروش برطبق این خطوط می توان چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال را براحتی آموخت. سرمایه گذاران بورس قادرند با رسیدن خط نمودار به خط چنگال اندروز پایینی، خرید انجام دهند. همچنین با رسیدن این خط به خط بالایی چنگال، فروش داشته باشند. پیش از اینکه معامله گران پوزیشن خود را مشخص کنند، باید اطمینان حاصل کرد که سطوح حمایت و مقاومت در داخل چنگال اندروز از استحکام کافی برخوردار بوده و باقی خواهد ماند. بدین منظور، معامله گران می توانند از خط میانی استفاده کنند. زیرا همچنانکه پیش تر ذکر شد، خط میانی نشان دهنده قدرت روند است و با رسیدن متناوب پرایس اکشن به خط میانی، روند موردتایید قرار می گیرد. 

چگونه از شکست ها در چنگال اندروز استفاده کنیم؟

براحتی می توان به کمک شکست ها، چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال را آموخت. می توان این اندیکاتور را به منظور معامله به کمک شکست ها بکار برد. این شکست ها، عبور خط نمودار از خط پایینی و بالایی را نشان می دهند. البته ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که بکارگیری این استراتژی ممکن است کمی خطرناک باشد. توصیه می شود این شکست ها حتما با بکارگیری سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال موردتایید قرار دهید تا فریب یک شکست فیک یا تقلبی را نخورید. معمولا پیشنهاد می شود برای تایید شکست ها از اندیکاتور OBV استفاده کنید.

ابزارهای لازم برای بکارگیری چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

با کسب تجربه و مهارت در انتخاب سه نقطه ذکر شده در این مقاله می توان در استفاده از این اندیکاتور موفقیت های بیشتری کسب کرد. همچنین، بهتر است با پلتفرم های معامله مجازی و بدون صرف هزینه، آن را تمرین کرد. با استفاده از پلت فرم های تمرینی و مجازی برای انواع نقاط، معامله گران قادرند اوج و کف های قیمت را بررسی و تحلیل کنند.

آموزش چنگال اندروز PDF

نام کامل: جزوه آموزشی چنگال اندروز
●نوع فایل: PDF
●تعداد صفحه: ۲۷
●حجم:   کم

دانلود

نتیجه گیری

به معامله گران و سرمایه گذاران توصیه می کنیم آموزش های استفاده از چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال را بگذرانند.  همانطور که دیدید، شیب این اندیکاتور به ۳ نقطه انتخابی و بخصوص نقطه یک وابسته است. خط میانی توسط نقطه یک مشخص می شود. بنابراین، نقطه یک مهمترین نقطه بوده و باید با دقت بسیاری انتخاب شود. با بکارگیری یک اوج و یا کف قیمتی می توان نقطه یک را مشخص کرد. برای تعیین نقاط چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال، هیچ قانونی وجود ندارد. تنها با کسب تجربه و مهارت می توان بهترین نقاط را رسم کرد. با تمرین کافی و کسب تجربه در بازار بورس می توانید سطح بالایی از این دانش را بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi