نگاهی به عملکرد نمایندگان مشهد ۹ ماه پس از شروع کار مجلس یازدهم

به تعداد روز ۲۷۰ و به اگر به تعداد ماه بشماریم، ۹ ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم گذشت. مجلسی که هم در رأس مدیریتش، هم در نوع مصوبات و خروجی اش و هم اظهارنظر نمایندگانش، مخالفان و موافقان خودش را دارد. حواشی آن هم کم نبوده است و البته انتظارهایی که مردم از نمایندگان حوزه های انتخابیه شان دارند.
در مطلب پیش رو فارغ از نقدها و نظرهایی که به کارنامه کل بهارستانی ها در مجلس یازدهم وارد می شود، نگاهی به کارنامه پنج کرسی نشین مشهد انداخته ایم. بررسی تعداد سؤال ها و تذکرهای آنان در ۹ماه گذشته، حضورشان در امضای طرح ها و لوایح، مواضع آن ها و چگونگی پاسخ گویی به مردم در دفتر شان، ازجمله محورهایی است که در آن به چگونگی عملکرد نمایندگان مشهد پرداخته ایم.

مجلسی که رئیس کمیسیون اصل۹۰ آن، یک نماینده مشهد و نایب رئیس اول آن، دیگر نماینده این کلانشهر است و در کمیسیون های مختلف بهداشت و درمان، اقتصادی، فرهنگی و امنیت ملی و سیاست خارجی، پنج نماینده مشهد عضو هستند، در نگاه اول ترکیبی مهم برای حوزه انتخابیه این شهر به نظر برسد. این موضوع را وقتی در کنار تعداد دوره های حضور پنج نماینده مشهد بگذاریم، انتظارات از این تیم بیشتر می شود.
جواد کریمی قدوسی و امیرحسین قاضی زاده از مجلس هشتم تاکنون تجربه چهاردوره حضور در بهارستان و حجت الاسلام نصرا… پژمان فر و محمدحسین حسین زاده بحرینی تجربه سه دوره حضور در مجلس را دارند. فاطمه رحمانی، تنها نماینده زن بین پنج کرسی نشین مشهد در بهارستان، برخلاف چهار نماینده دیگر، مجلس یازدهم اولین حضورش است. او عضو کمیسیون اجتماعی است. از این ترکیب با این تعداد حضور در ادوار مختلف مجلس انتظار بیشتری می رود که زخم های کهنه مشهد اگر درمان نمی شود، دستکم حال و روزشان نسبت به گذشته بدتر نشود. حاشیه نشینان و بافت های حاشیه ای مشهد، بافت های فرسوده و در رأس آن، بهسازی بافت پیرامونی حرم رضوی، آسیب های اجتماعی مشهد، مشکلات آب رسانی و تولید و کشاورزی و دیگر معضلات این حوزه، چرخ کُند زیرساخت های اقتصادی آن و وضعیت دستگاه های خدمات رسان و …، هر کدام اگر زیر ذره بین برده شوند، دنیایی از لاینحل ها دارند که به طور قطع ورود جدی نمایندگان مشهد را، فراتر از ردیف بودجه های اندک برای مشهد و بازدیدهای گاه وبیگاهشان، می طلبد؛ زیرا نه با ردیف بودجه های قطره چکانی برای مشهد، این زخم ها بهبود یافته اند و نه با بازدیدهایی که در آستانه هر انتخابات، داغ می شوند و در زمان های دیگر، کم رنگ تر.


امضاهای نمایندگان مشهد بر کدام طرح ها و لوایح؟
هر چند تعداد طرح و لوایح امضا شده هر نماینده خانه ملت به تنهایی نشان دهنده و ابزار تحلیل و تفسیر درباره عملکردش نیست، نگاهی به نوع و تعداد این طرح و لوایح امضا شده نشان دهنده برخی فعالیت های کرسی نشینان مشهد در ۲۷۰ روز گذشته تا هفته اول اسفندماه است؛ به طوری که حجت الاسلام پژمان فر به عنوان رئیس کمیسیون اصل۹۰ قانون اساسی مجلس، بیش از ۱۲۳ طرح و لایحه را امضا کرده است، قاضی زاده هاشمی ۳۹طرح، کریمی قدوسی ۳۴طرح، حجت الاسلام بحرینی ۱۷طرح و سهم خانم رحمانی ۱۲طرح و لایحه است.
حجت الاسلام پژمان فر، اگر نقد و نظرها درباره جبهه گیری و مواضعش را کنار بگذاریم، نسبت به سایر نمایندگان مشهد حضور پر رنگ تر و بیشتری در بازدیدها، سخنرانی ها و امضای طرح و لوایح مجلس دارد. او بیشترین امضای طرح ها و لوایح را بین پنج نماینده مجلس در دوره مجلس یازدهم داشته است. ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت از کشور تا سپری شدن مراحل قانونی، طرح استانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس، طرح نحوه پیگیری و رسیدگی به ارجاعات نظارتی مجلس، طرح سامان دهی نظارتی دانشگاه آزاد، طرح مدیریت خدمات کشوری و طرح حمایت از خیران، ازجمله این موارد است. همچنین تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور، اصلاح قانون جرم سیاسی، طرح سامان دهی حقوق و دستمزد در بخش عمومی، تشکیل سازمان نظام داوری جمهوری اسلامی ایران و قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات کشاورزی، بین ۱۲۳طرح و لایحه امضا شده از سوی این نماینده مشهدی دیده می شوند.
قاضی زاده هاشمی، دیگر کرسی نشین بهارستان مشهد، در مجموع در ۲۷۰ روز گذشته، ۳۹طرح و لایحه را به امضا رسانده است. ادغام اورژانس، مدیریت بحران و هلال احمر و سازمان پدافند غیرعامل و تشکیل وزارت مدیریت بحران، قانون برخی احکام مرتبط با شیوع کرونا، بازنشستگی پیش از موعد، سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار، توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور و پیگیری امور نمازخانه ها، تشدید مجازات تهدیدکنندگان مردم، انتقال سازمان هواشناسی از وزارت راه و شهرسازی به وزارت نیرو، ازجمله این طرح ها و لوایح هستند.
کریمی قدوسی، دیگر نماینده مشهد که بیشتر در موارد سیاسی و امنیتی، اظهارنظرهای او دیده می شود، در ۹ماه سپری شده از مجلس یازدهم، ۳۴طرح و لایحه را امضا کرده است. اصلاح قانون مهریه و نحوه اجرای محکومیت های مالی و مهریه، طرح تغییر ساعات رسمی کشور، تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، تعیین مجازات برای عاملان صدور بخشنامه یا دستورات اداری مغایر با قانون، اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، قانون اختیارات بسیج، اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، طرح اصلاح قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، ازجمله این طرح ها و لوایح است.
حجت الاسلام بحرینی، نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است که در امضای طرح ها و لوایح حضور پررنگی ندارد و درمجموع در ۹ماه گذشته، امضای او پای ۱۷طرح و لایحه ثبت شده است. تأمین کالاهای اساسی، سامان دهی سهام عدالت، تنظیم برخی مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، اصلاح ماده ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم، اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران و اصلاح قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، نمونه هایی از طرح ها و لوایح امضا شده ازسوی این نماینده است.
تنها نماینده زن مشهد در خانه ملت هم بین پنج نماینده مشهد، حضور کم رنگ تری در امضای طرح ها و لوایح داشته است. در مجموع و در ۲۷۰روز گذشته، امضای این نماینده مشهد، پای ۱۲ لایحه و طرح نشسته است که ازجمله آن ها می توان به پخش مذاکرات مجلس از سیمای جمهوری اسلامی، ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی، طراحی صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، سامان دهی نظارتی دانشگاه آزاد، جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و اصلاح آیین نامه داخلی مجلس اشاره کرد.


سؤالات و تذکر نمایندگان مشهدی به مسئولان اجرایی
درزمینه سؤال، تذکر، پیگیری و یک کلام ایستادگی نمایندگان مشهد و مطالبه آنان برای مسائل مشهد از وزارتخانه ها و مسئولان، آمارها، کمتر از میزان انتظارات است. دو نماینده مشهد، قاضی زاده هاشمی و حجت الاسلام بحرینی، در ۹ماه گذشته، از مجلس یازدهم سؤالی از مسئولان در امور و وظایف تعیین شده برای یک نماینده مجلس در صحن علنی نداشته اند. اما حجت الاسلام پژمان فر ۱۰ سؤال، کریمی قدوسی ۱۵ سؤال و رحمانی ۳سؤال را مطرح کرده اند.
تذکر به مسئولان و مقامات و پیگیری و مطالبه، از دیگر وظایف نمایندگان است. با وجود این میزان مشکلات حل نشده مشهد، حجت الاسلام بحرینی در ۲۷۰ روز سپری شده از مجلس یازدهم، طرح تذکری را در بهارستان اعلام نکرده است و قاضی زاده هاشمی یک تذکر به مسئولان داده است. اما برای حجت الاسلام پژمان فر بیش از ۵۰ تذکر و برای کریمی قدوسی و رحمانی هر کدام ۳تذکر به مسئولان اجرایی در صحن علنی مجلس به ثبت رسیده است.
تنها تذکری که امیرحسین‌قاضی زاده هاشمی در قامت نایب رئیس مجلس و نماینده مشهد در ۲۷۰ روز گذشته مطرح کرده، تذکر به وزیر جهاد کشاورزی درباره لزوم رسیدگی به خسارت های ناشی از هجوم مگس میوه مدیترانه ای در باغ های استان مازندران و لزوم بررسی احتمال قطع واردات نهاده ها از کشور روسیه بوده است.
لزوم کنترل و نظارت بر محتوای پیام رسان «شاد»، تذکر به اینکه چرا تعلق یارانه به موالید و متولدین جدید صرفا با تأیید وزارت تعاون صورت می گیرد، چرایی گرانی برنج و مشکلات وام مسکن، ازجمله مواردی است که رحمانی به عنوان سؤال یا تذکر در صحن مجلس مطرح کرده است.
ازجمله تذکرها و سؤال از مسئولان که حجت الاسلام پژمان فر در صحن مجلس مطرح کرده است، می توان به تذکر به وزیر فرهنگ و ارشاد درباره قانون سامان دهی مد و لباس، تذکر به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درزمینه حقوق بازنشستگان، تذکر به وزیر بهداشت درباره نحوه تعیین زنان واجد شرایط در دریافت اقلام پیشگیری از بارداری و خدمات مراقبت باروری ویژه و منبع علمی توزیع این اقلام، تذکر به وزیر فرهنگ و ارشاد درباره علت فراهم نشدن تمهیدات برای توسعه فرهنگ کتاب خوانی با اولویت کتابخانه های روستایی در مناطق کمترتوسعه یافته، تذکر به وزیر تعاون درباره لزوم تسری قانون فوق العاده خاص کارمندان سازمان های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون به کارمندان سازمان دام پزشکی کشور و سازمان زندان ها، سؤال درباره تخلفات در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و تذکر به وزیر امور خارجه درباره علت رعایت نکردن مناسبات مذاکره با مقام دسته سوم آمریکا درباره آزادی دانشمندان ایرانی اشاره کرد.
سؤالات و تذکرات کریمی قدوسی بیشتر به وزیر امور خارجه بوده است که از جمله آن می توان به سؤال او از ظریف برای مذاکره با آمریکا سه هفته پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تذکر برای لزوم بازنگری و اصلاح لوگوی طراحی شده برای وزارت امور خارجه اشاره کرد.


پیگیری بدون نتیجه!
بیش از یک ماه پیش، برای اینکه عملکرد نمایندگان مشهد را از زبان خودشان برای مردم تشریح کنیم و به قولی یک طرفه به قاضی نرویم، هم به صورت مکتوب و هم تلفنی و هم پیگیری از دفتر نمایندگان مشهد و حتی صحبت با مشاوران رسانه ای و مسئولان دفتر نمایندگان، پیگیر مصاحبه بودیم. باوجود این به جز حجت الاسلام پژمان فر که بدون اینکه خبرنگار ما را به کاغذبازی ها و تلفن کاری اجاع دهد، عملکردش را آماری و غیرآماری تشریح کرد، چهار نماینده دیگر با اینکه برای گفت و گو قول مساعد دادند، در نهایت پاسخ گو نبودند.

حتما ببینید

همراه با سرهنگ بازنشسته‌ای که نگاهی تازه برای پیشرفت حاشیه شهر دارد

معمولا آدم‌ها را می‌شود با چند عنوان مختلف به‌صورت تلگرافی معرفی کرد، ولی همیشه استثنائاتی …

برگزاری سوگواره #نگین_شکسته در مشهد

پنجمین سوگواره و نمایشگاه موضوعی “نگین شکسته” در رثای حضرت زهرا (س) دیشب با حضور …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi